vår 2011: BED-2004 Bedriftsmarkedsføring - 10 stp
Emnet bedriftsmarkedsføring tar for seg de spesielle utfordringene markedsførere står ovenfor når bedrifter og organisasjoner er kjøpere av produkter og tjenester. I tillegg til å beherske markedsføringens tradisjonelle virkemidler, må man også innenfor B2B-markedsføring blant annet kunne forstå og styre de organisatoriske prosessene. Effektiv markedsføring er viktig i alle verdikjeder som produkter går gjennom: fra råvare gjennom videreforedlere og produsenter av deler og halvfabrikata til produsenter av sluttprodukter. Markedsføring til bedrifter og organisasjoner er ofte mer komplisert enn til forbrukere, og stiller spesielle krav til markedsstrategi og praktisk markedsføring. En stor del av innsatsfaktorene til bedriftenes verdiskapning kommer fra eksterne leverandører. Bedrifter er derfor kritisk avhengig av eksterne samarbeidspartnere for å lykkes. Produkter og tjenester som kjøpes på bedriftens vegne medfører ofte risiko og involverer flere funksjoner i kundens organisasjon. På samme måte vil en bedrifts markedsaktiviteter også involvere dennes leverandører.
Formålet med emnet er å gi en fordypning innen markedsføring på bedriftsmarkedet. Emnet vil gi en teoretisk forståelse for praktiske tiltak for å skape og fordele verdi mellom aktørene på bedriftsmarkedet samt bidra til økt kompetanse om kunder og etterspørsel og dermed til bedre løsninger av slike utfordringer.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %). For å få avlegge kontinuasjonseksamen i emnet er det en forutsetning at semesteroppgaven er bestått.
Skriftlig eksamen: 20.05.2011
F-252 Industriell markedsføring og distribusjon 10 stp
Undervisning Vår 2011 |
|
Forelesning |
F. aman. Kåre Skallerud |
Seminar |
F. aman. Kåre Skallerud |
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2004
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT