høst 2010:    ARK-3011 Analytisk forskningshistorie - konstruksjonen av arkeologiens fortid - 10 stp

ARK-3011
 
Analytisk forskningshistorie - konstruksjonen av arkeologiens fortid
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Emnet er et valgfritt emne for studenter på masterprogrammet i arkeologi. Emnet kan tas som enkeltemne. Emnet passer også som støtteemne i historie og sosialantropologi. Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet gir en innføring i forskjellige teoretiske perspektiver og metoder som kan anvendes i studiet av arkeologiens faghistorie. Dette vil omfatte perspektiver på kunnskapsproduksjon, tekstproduksjon, kartlegging av begrepsstruktur og lignende (Kuhn, Foucault, Latour o.a.). Eksamensoppgaven rettes mot et problem i den arkeologiske forskningshistoria.
Læringsutbytte

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal:
- Ha fått kritiske innblikk i arkeologiens faghistorie og kunnskapsproduksjon
- Ha innsyn i hvordan ulike teoretiske/filosofiske og historiografiske perspektiver kan avvendes til analyse av forskningshistorie
-Ha innsikt i sentrale teorier og teoretiske debatter i vår tid, samt i begreper som objektivisme, konstruktivisme, paradigmer, narrativitet, retorikk og diskurs

Ferdigheter

Studenten skal:
-kunne anvende ulike begreper og teoretiske perspektiver for en problematiserende og kritisk drøfting av fagtradisjoner i arkeologi

Kompetanse

Studenten skal:
-ha oversikt over ulike begreper og teoretiske perspektiver som belyser fagets historie og kunnskapsproduksjon

Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og / eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet
Undervisningsform
Undervisningen består av forelesninger og seminarer på til sammen 12 dobbelttimer.
Vurderingsordning
ARBEIDSKRAV For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha deltatt på minimum 75 % av seminarene. EKSAMEN Karaktergivende eksamen består av en selvvalgt hjemmeeksamen på ca. 3500 ord (ca.10 sider). Eksamensoppgave velges i samråd med faglærer. Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få begrunnelse for eksamensresultatet. Det er anledning til å kontinuere ved karakteren F.
Pensum

Pensum er på ca. 700 sider.

PENSUM HØST 2010
* Kjøpes på Akademisk kvarter
** Lastes ned fra internett
Øvrig litteratur fås i kompendier

ARKEOLOGISK FORSKNINGSHISTORIE
Moser, Stephanie, og Clive Gamble 1997. "Revolutionary Images: the Iconic Vocabulary for Representing Human Antiquity." I The Cultural Life of Images. Visual Representation in Archaeology, red. Brian L. Molyneaux. Routledge, London. S. 184-212
Patterson, Thomas C. 1986. The Last Sixty Years: Toward a Social History of Americanist Archeology in the United States. American Anthropologist, 88(1):7-26.
*Svestad, Asgeir 1995. Oldsakenes orden. Universitetsforlaget, Oslo.
Trigger, Bruce G. 1994. The Coming of Age of the History of Archaeology. Journal of Archaeological Research, 2:113-136.

PARADIGMER OG VITENSKAPSSOSIOLOGI
Andersen, Hanne 2001. On Kuhn. Wadsworth, Belmont, Calif. S. 18-35.
Golinski, Jan 1998. Making Natural Knowledge. Constructivism and the History of Science. University of Chicago Press, Chicago. S. 13-46.
Latour, Bruno 1987. Science in Action. Harvard University Press. S. 21-62.
Meltzer, David J. 1979. Paradigms and the Nature of Change in American Archaeology. American Antiquity, 44:644-657.
Rustad, Linda M. 1998. Kunnskap som delvise forbindelser. I Betatt av viten. Bruksanvisninger til Donna Haraway, red. K. Asdal, A.J. Berg, B. Brenna, I. Moser og L.M. Rustad, s.120-144. Spartacus Forlag, Oslo.
**Shapin, Steven 1995. "Here and Everywhere: Sociology of Scientific Knowledge". Annual Review of Sociology, 21:289-321. Nedlastes fra BIBSYS http://wgate.bibsys.no/gate1/SHOW?objd=010301860&ih=%28a%2Bt%29&lang=N&bibk=c

KUNNSKAPSARKEOLOGI OG POSTSTRUKTURALISME
Barthes, Roland 2008. "The death of the Author". I: B.K.Grant (red.), Auteurs and authorship. A film reader. Blackwell Publishing, Oxford. S. 97-100
Foucault, Michel 1989. "The Archaeology of Knowledge" og "The Birth of a World". Foucault Live. Interviews, 1966-84. Semiotexte(e) Foreign Agents Series, New York. S. 45-61.
Olsen, B. 1991. Kjelmøyfunnenes (virknings) historie og arkeologi. Viking, LLIV:65-87.
*Svestad, Asgeir 1995. Oldsakenes orden. Universitetsforlaget, Oslo.
Tilley, Christopher 1989. "Discourse and Power: The Genre of the Cambridge Inaugural Lecture". I Domination and Resistance, red. Daniel Miller, Mike Rowlands og Christopher Tilley, s.41-62.

NARRATIVITET OG RETORIKK
Barthes, Roland 1977. "The Photographic Message". Image Music Text. Utvalgte essays. Fontana Press, Glasgow. S. 15-31.
Fulsås, Narve 2001. Hayden White om narrativitet, konservatisme og den historiske disiplinen

En redigert e-postsamtale mellom historikerne Hayden White og Narve Fulsås. Replikk, nr. 12, s.
Joyce, Rosemary A. 1996- Dorothy Hughes Popenoe: Eve in an Archaeological Garden. I: R.W.Preucel & I. Hodder (red.) Contemporary Archaeology in Theory. A Reader. Blackwell Publishers, Oxford. S. 501-516.
Landau, Misia 1991. Narratives of Human Evolution. Yale University Press. S. 1-16.
Svestad, Asgeir 2003. "Vitenskapen og dens affærer", og "Arkeologiens stratifisert tekster". I Finn din egen filosof. Konfrontasjoner og kontradiksjoner i den arkeologiske teoridebatten. Dr. Artium-avhandling, Universitetet i Tromsø.
White, Hayden 1978. The Historical Text as Literary Artifact, I Tropics of Discourse. Essays in Cultural Criticism. Johns Hopkins University Press, Baltimore. S. 81-100.
Wienberg, J. m.fl. 2004 og 2005. Artikler i Meta 3 (2004), s. 26-47; Meta 1 (2005), s. 21-63; Meta 4 (2005), s. 14-17.

FORSLAG TIL ALTERNATIV LITTERATUR (IKKE PENSUM)
Baudou, E. 1998 "The Problem-Oriented Scientific Biography as a Research Method". Norwegian Archaeological Review, 31(2):79-118.
**Callon, Michel, John Law og Arie Rip 1986 "Qualitative Scientometrics". I Mapping the Dynamics of Science and Technology. Sociology of Science in the Real World. Macmillan, Basingstoke. s.103-123.
Colorado State University Content Analysis http://writing.colostate.edu/references/research/content/index.cfm
Feit, Harvey A.1991 The Construction of Algonquian Hunting Territories. In Colonial Situations: Essays on the Contextualization of Ethnographic Knowledge, red. George W. Stocking, s.109-134. University of Wisconsin Press, Madison.
Foucault, Michel 1972 The Archaeology of Knowledge and the Discourse on Language. Tavistock, London.
Garfield, Eugene, Morton V. Malin, og Henry Small 1978 "Citation Data as Science Indicators". I Toward a Metric of Science: The Advent of Science Indicators, red. av Yehuda Elkana, s. 179-207.
Gustafsson, Anders 1996 Arkeologins egna historier. Reflexioner kring arkeologihistoria, dess historiografi och andvändningar. GOTARC, Serie C. Arkeologiska Skrifter No 12, Institutionen för arkeologi, Göteborgs Universitet. s.16-29.
Haraway, Donna J.1991 "The Past is the Contested Zone: Human Nature and Theories of Production and Reproduction in Primate Behaviour Studies", I Simians, Cyborgs, and Women. Free Association Books, London. s. 21-42, 183-201.
Hoyningen-Huene, Paul 1993. Reconstructing Scientific Revolutions. University of Chicago Press.
Kuhn, Thomas S. 2002 Vitenskapelige revolusjoners struktur. Spartacus, Oslo.
Lakatos, Imre, og Alan Musgrave (red.) 1970 Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press.
Latour, Bruno 2005 Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network Theory. Oxford University Press.
Molyneaux, Brian (red.) 1997 The Cultural Life of Images. Visual Representation in Archaeology. Routledge, London.
Moser, Stephanie 1998 Ancestral Images. The Iconography of Human Origins. Cornell University Press, Ithaca.
Nordenborg Myhre, Lise 1994 Arkeologi og politikk. En arkeo-politisk analyse av faghistoria i tida 1900-1960. Varia 26, Universitets Oldsaksamling, Oslo.
Pinsky, Valerie, og Alison Wylie 1989 Critical Traditions in Contemporary Archaeology. Essays in the Philosophy, History and Socio-Politics of Archaeology. Cambridge University Press.
Schaanning, Espen 1997 Vitenskap som skapt viten: Foucault og historisk praksis. Spartacus, Oslo.
Trigger, Bruce G. 1985 "Writing the History of Archaeology. A Survey of Trends". I Objects and Others. Essays on Museums and Material Culture, red. George W. Stocking, s.218-235. University of Wisconsin Press, Madison.
**Et godt sted å finne vitenskapshistoriske bibliografier: Department of History and Philosophy of Science, University of Cambridge, http://www.hps.cam.ac.uk/research/hs.html



Undervisning Høst 2010
Orienteringsmøte: mandag 30. august, kl. 13.15 - rom L-133 Breiviklia
Forelesning Første forelesning: tirsdag 31. august kl. 12.15 på rom L-133 i Breiviklia

U.lektor Jørn Erik Henriksen
Eksamen Dato for innlevering av hjemmeeksamen: 17.11.2010

Innlevering skjer i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-fak.
Datoen er foreløpig og kan endres.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-3011