høst 2010:    ARK-3003 Litteraturseminar i teori og metode I - 10 stp

ARK-3003
 
Litteraturseminar i teori og metode I
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Emnet er forbeholdt mastergradsstudenter i arkeologi. Emnet er obligatorisk for studenter på masterprogrammet i arkeologi og tas i første semester.
Innhold

Kurset har form av et litteraturseminar der ny litteratur presenteres og diskuteres. Studentene har ansvar for presentasjon av den aktuelle litteraturen til hvert seminar. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i de teoretiske og metodiske aspektene av denne litteraturen, se på dens forskningsmessige sammenheng og andre arbeid om emnet, viktige begreper, med mer.

Presentasjonen danner grunnlag for diskusjon på seminaret.

Læringsutbytte
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha:

- Forståelse av sammenhengen mellom teori, metode og resultater i nyere forskningslitteratur.

Ferdigheter
Studenter skal kunne redegjøre for:

- Artikkelens forskningsmessige sammenheng
- Forfatteren og dennes arbeid
- Viktige begreper
- Teoretisk grunnlag
- Metodisk tilnærming

Kompetanse
Studenten skal ha evne til kritisk bruk av ny forskningslitteratur.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og / eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet
Undervisningsform
Kurset har karakter av seminarundervisning hvor studentene sammen med lærer leser og analyserer nypublisert teoretisk og metodisk litteratur. Det undervises to timer i uka i til sammen 12 uker.
Vurderingsordning

ARBEIDSKRAV
Det forventes at studentene leser alle artiklene/tekstene til hvert seminar slik at det blir et felles grunnlag for diskusjon. Gruppearbeid er et arbeidskrav for seminaret. Hvert kurs blir delt i 2-3 grupper som skal arbeide sammen om presentasjon av artikkelen for hvert seminar.

EKSAMEN
Mappeevaluering bestående av tre skriftlige oppgaver som leveres etter nærmere avtalte frister. Hver oppgave skal være på ca. fire sider og ha form av et diskuterende essay med utgangspunkt i tema fra to eller flere artikler. Annen relevant litteratur om angjeldende tema kan brukes i oppgavene, men dette bør begrenses slik at oppgavenes omfang ikke blir for stort.

Endelig karakter settes ved at innholdet i mappen sensureres samlet til slutt.

Karakterer fra A-E for bestått eksamen og F for ikke bestått.

Det er anledning til å kontinuere ved karakteren F.

Pensum

Til hvert kurs gjøres det et utvalg av dagsaktuell teoretisk og metodisk litteratur som legges til grunn for seminarene. Utvalg og omfang gjøres av faglærer i samråd med studentene.

For høsten 2009 er tekstene disse:

Seminar 1: Hva er arkeologisk tradisjon?

Osborne, R. 2008. Introduction: for tradition as an analytical category. World Archaeology vol. 40 (3): 281-294

Meskell, L. 2008. The nature of the beast: curating animals and ancestors at Catalhöyük. World Archaeology vol. 40 (3): 373-389

Robb, J. 2008. Tradition and agency: human body representations in later prehistoric Europe. World Archaeology vol 40 (3): 332-353

Seminar 2: Tid og endring

Lucas, G. 2008. Time and the archaeological event. Cambridge Archaeological Journal vol.18 (1): 59-65

Van Dyke, R. M. 2008. Temporal scale and qualitative social transformation at Chaco Canyon Cambridge Archaeological Journal vol.18 (1): 70-78

Se også: J. Robbs introduksjon til dette temaet i Cambridge Archaeological Journal vol.18 (1): 57-58

Seminar 3: Tradisjon, endring og kollaps

Hegmon, M; M.A. Peeples, A.P. Kinzig, S. Kulow, C.M. Meegan & M. C. Nelson 2008. Social transformation and its human cost in the Prehispanic U.S. Southwest. American Anthropologist, Vol. 110 (3): 313-324

Rainbird, P. 2005. A message for the future? The Rapa Nui (Easter Island) ecodisaster and Pacific island environments. World Archaeology vol 33 (3): 436-451

Dugmore, A., C. Keller and T.H. McGovern 2007. Norse Greenland settlement: Reflections

on climate change, trade, and the contrasting fates of human settlements in the North Atlantic islands. Arctic Anthropology vol. 44(1): 12-26

Seminar 4: Museer og formidling

*Ingeman, B. 2009. Den skjulte Oldtid - den nye udstilling på Nationalmuseet. Nordisk Museologi 2009-1: 16-30

*Djupdræt, M.B. og H. Hatt 2009. Følelser på museum. Nordisk Museologi 2009-1: 53-62

Seminar 5: Kulturminnevern

Brattli, T. 2009. Managing the archaeological world cultural heritage: consensus or rhetoric? Norwegian Archaeological Review 42 (1): 24-39

Weiss, L. 2007. Heritage-making and political identity. Journal of Social Archaeology 7 (3): 413-431

*Omland, A. 2006. The ethics of the World Heritage concept. I C. Scarre and G. Scarre (red.) The Ethics of Archaeology. Philosophical Perspectives on Archaeological Practice, s 242-259. Cambridge University Press, Cambridge.

Seminar 6: Museer, rettigheter og kulturarv

*Nilsen, G. 2008. Det problematiske mangfold. Nordisk Museologi 2008-1-2: 139-156

*Nilsson Stutz, L. 2009. Archaeology, identity and the right to culture: anthropological perspectives on repatriation. Current Swedish Archaeology 15/16: 157-172



Undervisning Høst 2010
Orienteringsmøte mandag 30. august kl. 13.15 i L-133 i Breiviklia
Forelesning Første forelesning onsdag 8. september, kl 1215, rom C-1006 i Breivika III, HSL-bygget.

Undervisningen er felles med ARK-3004.

prof. Ericka Maria Thrash Engelstad
Eksamen Dato for innlevering av 1. mappeoppgave: 6.10.2010
Dato for innlevering av 2. mappeoppgave: 27.10.2010
Dato for innlevering av hele eksamensmappe: 24.11.2010. Innlevering av 1. og 2. mappe skjer på forelesning. Innlevering av hele eksamensmappa skjer i ekspedisjonen i Breivika III.

Datoene er foreløpig og kan bli endret.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-3003