høst 2010:    ARK-1000 Arkeologi: Fortolkning av fortiden - 10 stp

ARK-1000
 
Arkeologi: Fortolkning av fortiden
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Høstemne
Introduksjonsemne i arkeologi; emnet er en del av første år i bachelorstudiet i arkeologi og er obligatorisk for bachelorstudenter i arkeolgi.

Passer også som støtteemne i historie, sosialantropologi og religionsvitenskap.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet består av to hovedkomponenter:

1) Introduksjon i arkeologisk fortolkning av fortida
Emnet gir en introduksjon til hvordan arkeologer konstruerer kunnskap om fortida med utgangspunkt i materielle levninger. Kurset vil gi en introduksjon i arkeologisk tenkning om tid, landskap, mennesker og samfunn, eksemplifisert gjennom temaer i global og regional forhistorie. Temaene inkluderer utviklingen av moderne mennesker i biologisk og kulturell forstand, småskala jeger/samler- og jordbrukssamfunn, utviklingen av sosial ulikhet og framveksten av statssamfunn og urbanitet. I tillegg presenteres flere arenaer for dagens arkeologiske praksis: Kulturminnevern, museum, formidling og arkeologiens politiske kontekst.

2) Kurs i tekstanalyse
Emnet inkluderer også et kurs i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster gjennom ukentlig seminarundervisning. På kurset vil det bli gjennomgått 2 tekster for analyse, hvorav arbeidskravet er knyttet til tekst 2. Tekstene vil være relatert til det faglige innholdet i emnet. Kurset vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til nye studenters egen produksjon av tekster gjennom sine studier. Undervisning i informasjonskompetanse ved Universitetsbiblioteket inngår også i kurset.
Læringsutbytte
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal:

- Ha forståelse av tid, landskap, mennesker og samfunn.
- Ha Kunnskap om fagets fundamentale begreper.
- Ha grunnleggende faktakunnskap om global førhistorie.
- Bli kjent med arkeologiens praktiske anvendelse innen kulturminnevernet og med fagets sosiopolitiske kontekst
- Utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive

Ferdigheter
Studenten skal kunne:

- Eksemplifisere fagets fundamentale begreper og framstille noen av fagets sentrale forskningsproblemer.
- Skrive korte tekster på universitetsnivå innenfor arkeologifaget
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i å analysere en akademisk tekst
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i å gi og motta respons / medstudentvurdering
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster

Kompetanse
Studenten skal

- Beherske fagets fundamentale begreper
- Ha grunnleggende kompetanse i å skrive akademiske tekster

Som enkeltstående emne vil ARK-1000 gi studenten en generell forståelse av fagets plass i forskningsverdenen og en dypere og kritisk
Undervisnings- og eksamensspråk
Det normale undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Undervisningsform

Emnet gis hvert høstsemester. Undervisningen består av 12 dobbelttimer med forelesning på komponent 1.
I tillegg gis det seminar i tekstanalyse og skriving av akademisk tekster på til sammen 10 dobbelttimer samt undervisning i informasjonskompetanse på til sammen 3 dobbelttimer (komponent 2). Det totale undervisningsomfanget er ca. 25 dobbelttimer.

Gjennom kurset i tekstanalyse skal studentene samarbeide om vurdering av hverandres arbeid. Erfaringer med ferdigheter i medstudentvurdering skal bidra til å forsterke studenters bevisste og aktive deltakelse i egen læringsprosess. Som en del av dette kurset gis det en innføring i informasjons- og dokumentasjonskompetanse som tilbys av UB.

Vurderingsordning

ARBEIDSKRAV

- Komponent 1: To korte oppgaver (3-4 sider) om utvalgte temaer i global førhistorie. Disse skal gi skrivetrening og øvelse i refleksjon omkring arkeologisk tenkning og argumentasjon. Studentenes skriveferdigheter vurderes underveis i kurset, og de får tilbakemelding med råd om forbedring. Oppgavene må være levert innen en fastsatt frist og vurderes som godkjent/ikke godkjent.

- Komponent 2: Obligatorisk deltakelse på 70 % av seminarene i tekstanalyse. I tillegg leveres en oppgave på ca. 1000 ord, som studenten får tilbakemelding / veiledning på. Veiledningen er obligatorisk. Arbeidskravet leveres på nytt etter veiledningen og vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

EKSAMEN
Eksamen består av en 4 timers skriftlig prøve ved slutten av høstsemesteret.
Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur har falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet. Studenter som pga gyldig frafall (sykdom o.l.) ikke har kunnet gjennomføre ordinær eksamen, kan søke om å få avlegge utsatt eksamen. Utsatt eksamen arrangeres tidlig i semesteret etter ordinær eksamen. Studenter som ønsker å forbedre sin opprinnelige karakter, får ikke mulighet til å ta utsatt eksamen, men må ta eksamen neste gang det gis ordinær eksamen i emnet.

Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.

Dato for eksamen
Skriftlig eksamen: 18.11.2010
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Emnet overlapper disse emnene
ARK-6000 Arkeologi i nord - en innføring 10 stp
Pensum

Pensum er på om lag 700 sider. Pensum er å finne i bøker og spesielle kompendier som selges i Universitetsbokhandelen Akademisk Kvarter.
Undervisning som er gitt i løpet av semesteret regnes også som del av det kunnskapsgrunnlaget studenter prøves i til eksamen.

PENSUM HØST 2010

OVERSIKTSVERKER
Fagan, B. (2010) People of the Earth. Pearson/Prentice Hall. (13 utgave).
Gamble, C. (2008) Archaeology. The Basics. London, Routledge.. (2. utgave)

ØVRIG PENSUM (trykkes i kompendium)
Hodder, Ian. 2005 Women and Men at atalhöyük. Scientific American 15(1):35-41.
Holme, Jørn (2001). Kulturminnevern, lov, forvaltning håndhevelse. Økokrims skriftserie nr

12:1. Kap 1.2-1.5. (s 13-28)
Nordbladh, Elisabeth. 2001. Genus inom arkeologi. Stockholm, Höyskoleverket.

Lastes ned: Arkeologi og nazism Nordenborg Myhre, L. (2001) Arkeologi og nazism. I C. Raudvere, A. Andren og K. Jennbert

(red.), Myter om det nordiska. Mellan romantik och politikk, s.59-90. Nordic Academic Press.
NOU 2002:1. Fortid former framtid. Kap 2 (s 25-31)

Lastes ned: Dating Methods and Chronology
Renfrew, C. & P. Bahn. 2008. Chapter 4 When? Dating Methods and Chronology. I: Archaeology: Theory, Methods and Practice, pp 121- 174. London, Thames and Hudson.
Smith, L. (2004) The Repatriation of Human Remains--Problem or Opportunity? Antiquity

78:404-413
Smith, Michael E. 2005 Life in the Provinces of the Aztec Empire. Scientific American 15(1):90-97.
Stone, Elizabeth C. and Paul Zimansky 2005 The Tapestry of Power in a Mesopotamian City. Scientific American 15(1):60-67.
Tattersall, Ian. 2003 Once We Were Not Alone. Scientific American 13(2):20-27.
Wong, Kate. 2003 Who Were the Neanderthals? Scientific American 13(2):28-37.

PENSUM SKRIVESEMINAR

Brodersen, Randi Benedikte; Bråten, Fredrik Jebsen; Reiersgaard, Anders; Slethei, Kolbjørn; Ågotnes, Knut (2007): Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Oslo, Universitetsforlaget

I tillegg trykkes i eget kompendium:
Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006). Den gode oppgaven: håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole. Bergen, Fagbokforlaget. (Kap. 8: Litteratur- og informasjonssøking til oppgaven)
Ariansen, Per; Pettersen, Tove (2003). Essayskriving til ex.phil. : hvordan og hvorfor. Oslo, Gyldendal Akademisk. (s. 117-138: Om sitering og kildehenvisninger)
Bertnes, Pål A. (2003). Faglig informasjon på Internett - kvalitet og kritikk, Oslo, Abstrakt forlag (kap.5)
Torvund, Olav: "Opphavsrett - en introduksjon" (Opphavsrett - en introduksjon")

Med forbehold om endringer.



Undervisning Høst 2010
Orienteringsmøte: torsdag 12. august kl. 1015 på rom L-133
Forelesning Første forelesning: 17. august kl. 10.15 på rom L-133 i Breiviklia.

prof. Ericka Maria Thrash Engelstad
Eksamen Utlevering 1. arbeidskrav: 14.9.2010
Innlevering 1. arbeidskrav: 21.9.2010
Utlevering 2. arbeidskrav: 19.10.2010
Innlevering 2. arbeidksrav:26.10.

Innlevering arbeidskrav skriveseminar 1. gang: 5.10.2010
Innlevering arbeiskrav skriveseminar 2. gang: 5.11.2010

Dator for 4 timers skoleeksamen: 18.11.

Datoene er foreløpig og kan endres.

Skriveseminar Skriveseminar/tekstanalyse starter 17. august kl.12.15 på rom B-1005 i Breivika III, HSL-bygget.

f.aman. Gørill Nilsen

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-1000