høst 2010: ARK-1000 Arkeologi: Fortolkning av fortiden - 10 stp
Introduksjonsemne i arkeologi; emnet er en del av første år i bachelorstudiet i arkeologi og er obligatorisk for bachelorstudenter i arkeolgi.
Passer også som støtteemne i historie, sosialantropologi og religionsvitenskap.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.
1) Introduksjon i arkeologisk fortolkning av fortida
Emnet gir en introduksjon til hvordan arkeologer konstruerer kunnskap om fortida med utgangspunkt i materielle levninger. Kurset vil gi en introduksjon i arkeologisk tenkning om tid, landskap, mennesker og samfunn, eksemplifisert gjennom temaer i global og regional forhistorie. Temaene inkluderer utviklingen av moderne mennesker i biologisk og kulturell forstand, småskala jeger/samler- og jordbrukssamfunn, utviklingen av sosial ulikhet og framveksten av statssamfunn og urbanitet. I tillegg presenteres flere arenaer for dagens arkeologiske praksis: Kulturminnevern, museum, formidling og arkeologiens politiske kontekst.
2) Kurs i tekstanalyse
Emnet inkluderer også et kurs i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster gjennom ukentlig seminarundervisning. På kurset vil det bli gjennomgått 2 tekster for analyse, hvorav arbeidskravet er knyttet til tekst 2. Tekstene vil være relatert til det faglige innholdet i emnet. Kurset vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til nye studenters egen produksjon av tekster gjennom sine studier. Undervisning i informasjonskompetanse ved Universitetsbiblioteket inngår også i kurset.
Studenten skal:
- Ha forståelse av tid, landskap, mennesker og samfunn.
- Ha Kunnskap om fagets fundamentale begreper.
- Ha grunnleggende faktakunnskap om global førhistorie.
- Bli kjent med arkeologiens praktiske anvendelse innen kulturminnevernet og med fagets sosiopolitiske kontekst
- Utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Eksemplifisere fagets fundamentale begreper og framstille noen av fagets sentrale forskningsproblemer.
- Skrive korte tekster på universitetsnivå innenfor arkeologifaget
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i å analysere en akademisk tekst
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i å gi og motta respons / medstudentvurdering
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster
Kompetanse
Studenten skal
- Beherske fagets fundamentale begreper
- Ha grunnleggende kompetanse i å skrive akademiske tekster
Som enkeltstående emne vil ARK-1000 gi studenten en generell forståelse av fagets plass i forskningsverdenen og en dypere og kritisk
Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Emnet gis hvert høstsemester. Undervisningen består av 12 dobbelttimer med forelesning på komponent 1.
I tillegg gis det seminar i tekstanalyse og skriving av akademisk tekster på til sammen 10 dobbelttimer samt undervisning i informasjonskompetanse på til sammen 3 dobbelttimer (komponent 2). Det totale undervisningsomfanget er ca. 25 dobbelttimer.
Gjennom kurset i tekstanalyse skal studentene samarbeide om vurdering av hverandres arbeid. Erfaringer med ferdigheter i medstudentvurdering skal bidra til å forsterke studenters bevisste og aktive deltakelse i egen læringsprosess. Som en del av dette kurset gis det en innføring i informasjons- og dokumentasjonskompetanse som tilbys av UB.
ARBEIDSKRAV
- Komponent 1: To korte oppgaver (3-4 sider) om utvalgte temaer i global førhistorie. Disse skal gi skrivetrening og øvelse i refleksjon omkring arkeologisk tenkning og argumentasjon. Studentenes skriveferdigheter vurderes underveis i kurset, og de får tilbakemelding med råd om forbedring. Oppgavene må være levert innen en fastsatt frist og vurderes som godkjent/ikke godkjent.
- Komponent 2: Obligatorisk deltakelse på 70 % av seminarene i tekstanalyse. I tillegg leveres en oppgave på ca. 1000 ord, som studenten får tilbakemelding / veiledning på. Veiledningen er obligatorisk. Arbeidskravet leveres på nytt etter veiledningen og vurderes med godkjent / ikke godkjent.
Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
EKSAMEN
Eksamen består av en 4 timers skriftlig prøve ved slutten av høstsemesteret.
Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur har falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet. Studenter som pga gyldig frafall (sykdom o.l.) ikke har kunnet gjennomføre ordinær eksamen, kan søke om å få avlegge utsatt eksamen. Utsatt eksamen arrangeres tidlig i semesteret etter ordinær eksamen. Studenter som ønsker å forbedre sin opprinnelige karakter, får ikke mulighet til å ta utsatt eksamen, men må ta eksamen neste gang det gis ordinær eksamen i emnet.
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
Pensum er på om lag 700 sider. Pensum er å finne i bøker og spesielle kompendier som selges i Universitetsbokhandelen Akademisk Kvarter.
Undervisning som er gitt i løpet av semesteret regnes også som del av det kunnskapsgrunnlaget studenter prøves i til eksamen.
PENSUM HØST 2010
OVERSIKTSVERKER
Fagan, B. (2010) People of the Earth. Pearson/Prentice Hall. (13 utgave).
Gamble, C. (2008) Archaeology. The Basics. London, Routledge.. (2. utgave)
ØVRIG PENSUM (trykkes i kompendium)
Hodder, Ian. 2005 Women and Men at atalhöyük. Scientific American 15(1):35-41.
Holme, Jørn (2001). Kulturminnevern, lov, forvaltning håndhevelse. Økokrims skriftserie nr
12:1. Kap 1.2-1.5. (s 13-28)
Nordbladh, Elisabeth. 2001. Genus inom arkeologi. Stockholm, Höyskoleverket.
(red.), Myter om det nordiska. Mellan romantik och politikk, s.59-90. Nordic Academic Press.
NOU 2002:1. Fortid former framtid. Kap 2 (s 25-31)
Renfrew, C. & P. Bahn. 2008. Chapter 4 When? Dating Methods and Chronology. I: Archaeology: Theory, Methods and Practice, pp 121- 174. London, Thames and Hudson.
Smith, L. (2004) The Repatriation of Human Remains--Problem or Opportunity? Antiquity
78:404-413
Smith, Michael E. 2005 Life in the Provinces of the Aztec Empire. Scientific American 15(1):90-97.
Stone, Elizabeth C. and Paul Zimansky 2005 The Tapestry of Power in a Mesopotamian City. Scientific American 15(1):60-67.
Tattersall, Ian. 2003 Once We Were Not Alone. Scientific American 13(2):20-27.
Wong, Kate. 2003 Who Were the Neanderthals? Scientific American 13(2):28-37.
PENSUM SKRIVESEMINAR
I tillegg trykkes i eget kompendium:
Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006). Den gode oppgaven: håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole. Bergen, Fagbokforlaget. (Kap. 8: Litteratur- og informasjonssøking til oppgaven)
Ariansen, Per; Pettersen, Tove (2003). Essayskriving til ex.phil. : hvordan og hvorfor. Oslo, Gyldendal Akademisk. (s. 117-138: Om sitering og kildehenvisninger)
Bertnes, Pål A. (2003). Faglig informasjon på Internett - kvalitet og kritikk, Oslo, Abstrakt forlag (kap.5)
Torvund, Olav: "Opphavsrett - en introduksjon" (Opphavsrett - en introduksjon")
Med forbehold om endringer.
Undervisning Høst 2010 Orienteringsmøte: torsdag 12. august kl. 1015 på rom L-133 |
|
Forelesning |
Første forelesning: 17. august kl. 10.15 på rom L-133 i Breiviklia. prof. Ericka Maria Thrash Engelstad |
Eksamen |
Utlevering 1. arbeidskrav: 14.9.2010 Innlevering 1. arbeidskrav: 21.9.2010 Utlevering 2. arbeidskrav: 19.10.2010 Innlevering 2. arbeidksrav:26.10. Innlevering arbeidskrav skriveseminar 1. gang: 5.10.2010 Innlevering arbeiskrav skriveseminar 2. gang: 5.11.2010 Dator for 4 timers skoleeksamen: 18.11. Datoene er foreløpig og kan endres. |
Skriveseminar |
Skriveseminar/tekstanalyse starter 17. august kl.12.15 på rom B-1005 i Breivika III, HSL-bygget. f.aman. Gørill Nilsen |
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ARK-1000
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi og sosialantropologi