Ragnhild Sandvoll
Universitetspedagogikk
Stillingsbeskrivelse
Førsteamanuensis ved Result. Arbeidsområder er undervisning og læring i høyere utdanning, med særlig fokus på kvalitetsutvikling av undervisning, kvalifisering av faglig ansatte og dokumentasjon av pedagogisk kompetanse. Har vært involvert i utvikling og undervisning i Program for pedagogisk basiskompetanse, kurs i undervisning og læring for PhD-studenter, seminarrekke for pedagogisk mapper og kurs for pedagogisk sakkyndighet. Jobber også med utviklingsstøtte ut i fagmiljøene. Har vært faggruppeleder for universitetspedagogisk faggruppe i 6 år. Forskningen er rettet mot hvordan styrke undervisningen for faglig ansatte slik at det fremmer studenters læring.
Har sittet i Programstyret for universitetspedagogikk ved NTNU, og har vært redaksjonsleder i tidsskriftet UniPed.
Er nå medredaktør i UniPed. Har i 2021/22 en 2-er stilling som førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved UiB.
- Sundset, Monica Alterskjær; Sandvoll, Ragnhild. Academic development through a collective approach – introducing peer observation of teaching in a multidisciplinary faculty. Nordic Journal of STEM Education 2022; Volum 6 (1). ISSN 2535-4574.s 16 - 27.s doi: 10.5324/njsteme.v6i1.4260.
- Borch, Iris Helene; Sandvoll, Ragnhild; Risør, Torsten. Student course evaluation documents: Constituting evaluation practice. Assessment & Evaluation in Higher Education 2021. ISSN 0260-2938.s doi: 10.1080/02602938.2021.1899130.
- Finstad, Bjørn-Petter; Sandvoll, Ragnhild; Lien, Ingrid Hovda. Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter. Nordic Journal of STEM Education 2021; Volum 5 (1). ISSN 2535-4574.s doi: 10.5324/njsteme.v5i1.3988.
- Fossland, Trine; Sandvoll, Ragnhild. Drivers for educational change? Educational leaders’ perceptions of academic developers as change agents. International Journal for Academic Development 2021. ISSN 1360-144X.s doi: 10.1080/1360144X.2021.1941034.
- Ewins, Kristin; Fremstad, Ester; Fossland, Trine; Sandvoll, Ragnhild. Deliberative leadership: Moving beyond dialogue. Routledge 2020 ISBN 978-0-367-20512-6.s 107 - 124.s doi: 10.4324/9780429261947.
- Borch, Iris Helene; Sandvoll, Ragnhild; Risør, Torsten. Discrepancies in purposes of student course evaluations: what does it mean to be “satisfied”?. Educational Assessment, Evaluation and Accountability 2020; Volum 32. ISSN 1874-8597.s 83 - 102.s doi: 10.1007/s11092-020-09315-x.
- Sandvoll, Ragnhild; Bergh, Andreas; Solbrekke, Tone Dyrdal. Nurturing pedagogical praxis through deliberative communication. Routledge 2020 ISBN 978-0-367-20512-6.s 142 - 156.
- Sandvoll, Ragnhild; Winka, Katarina; Allern, Marit. Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning. UNIPED 2018; Volum 41 (3). ISSN 1500-4538.s 246 - 258.s doi: 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06.
- Sandvoll, Ragnhild; Dørum, Kine; Solberg, Mariann. Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning. UNIPED 2017; Volum 40 (4). ISSN 1500-4538.s 284 - 298.s doi: 10.18261/issn.1893-8981-2017-04-02.
- Sandvoll, Ragnhild. A policy on the shelf or a map for future action? : perceptions of and reactions to a strategic plan for teaching and learning in higher education. Nordic Studies in Education 2015; Volum 34 (3-4). ISSN 1891-5914.s 184 - 199.
- Sandvoll, Ragnhild. When Intentions Meet Reality – Consonance and Dissonance in Teacher Approaches to Peer Assessment. Canadian Journal of Higher Education 2014; Volum 44 (2). ISSN 0316-1218.s 118 - 134.
- Sandvoll, Ragnhild. Feeling good, but missing the mark. What happened to the assessment in peer assessment?. Journal of University Teaching and Learning Practice 2014; Volum 11 (1). ISSN 1449-9789.s 1 - 14.