Arbeidsstøtte for saksbehandlere og ledere

Starte og slutte

Mottak av ansatte og ulike former for avslutning av arbeidsforhold

(Siden er under utvikling. Mer innhold kommer)

Ny som ansatt 

Det er mennesker som skaper verdier hos oss, og en god integrering av nyansatte er viktig for at nye medarbeidere raskt kommer inn i arbeidet og trives ved UiT. Det er nærmeste leder som er hovedansvarlig for at nye ansatt blir tatt imot på en god måte. Informasjon om hvordan vi tar imot nyansatte finnes på denne siden. Konkrete råd og tips til deg som leder om hvordan du lykkes med mottak som gir fornøyde og produktive nyansatte finner du i Statens arbeidsgiverportal hos DFØ

Når flytting er nødvendig i forbindelse med overgang fra en statlig stilling til en annen, eller ved annen pålagt flytting på grunn av endret tjenestested i Norge, kan arbeidstaker få dekket utgifter i samsvar med Særavtale om dekning av flyttekostnader.

Har arbeidstaker fått dekket flyttekostnader tidligere, gis bare ny dekning hvis arbeidsgiver mener det er nødvendig.
 
Forutgående tjenestetid
Flyttekostnader dekkes i utgangspunktet bare ved flytting etter 4 års umiddelbart forutgående tjenestetid i staten. Arbeidsgiver kan likevel fravike kravet i noen tilfeller, blant annet for stillinger der det er spesielt vanskelig å rekruttere. 

Når flytting skjer som følge av pålagt eller avtalt endret tjenestested, eller som følge av geografisk flytting av hele eller deler av virksomheten, gjelder ikke kravet om 4 års forutgående tjenestetid.

Bindingstid
Når arbeidstaker har fått dekket flyttekostnader, skal det som hovedregel inngås avtale om bindingstid. Normal bindingstid er 1 år. 
 
Flytteregulativet § 3 åpner for at det kan gjøres fravik fra kravet om 4 års forutgående tjeneste som betingelse for å få tilstått flyttegodtgjørelse. I skriv av 28.4.1999 er avgjørelsesmyndigheten delegert til den enkelte institusjon.
 
Avgjørelsesmyndighet i saker om flytting fra utlandet er delegert til den enkelte institusjon.
 

UiT har disse tilpasningene i flytteregulativet:

  1. Universitetsdirektøren gir anledning til å dekke utgifter til flytting etter regulativet, underforutsetning av 1 års tjenestegjøring i stillingen, se særavtale om bindingstid.
  2. Slutter arbeidstaker før bindingstiden er ute, skal en forholdsmessig del av flytteutgiftene tilbakebetales. Beløpet som skal tilbakebetales kan bli trukket i lønn. Dette vil fremgå av avtale om bindingstid. 
  3. Universitetsdirektøren gir adgang til bruk av fly i forbindelse med flytting, dersom dette er for "statens billigtse måte å reise på". Det gis anledning til å dekke reisen etter kostnad for fly selv om egen bil benyttes.
  4. Universitetsdirektøren gir adgang til å dekke utgifter til flytting fra utlandet til Norge  med inntill kr 80.000,- når vedkommende er eneste kvalifiserte søker. I de tilfeller hvor det er flere kvalifiserte søkere, gis det dekning tilpasset godtgjørelse for flytting innelands etter Særavtale om dekning av flyttekostnader.
  5. Dekning av flytteutgifter jf §  7, som kun kan skje ved flytting fra utlandet og hjem til Norge, kan gis med ett beløp på inntill kr 80.000,-

Sist endret: 16.05.2025
Printvennlig innhold: Flyttegodtgjørelse
Sist endret: 07.04.2025

Kompetanseutvikling

De ansatte er vår viktigste ressurs. Nærmeste leder er hovedansvarlig for at ansatte får nødvendig opplæring og videreutvikling som er relevant for den enkeltes stilling. Dette gjelder også deltidsansatte, midlertidig ansatte og medarbeidere som vender tilbake til jobb etter permisjon. Den enkelte medarbeider har ansvar for å tilegne seg de nødvendige kunnskaper og ferdigheter som kreves for å utføre arbeidsoppgaver tilfredsstillende.

Ansatte med redusert funksjonsevne skal ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling samt utføre og ha mulighet til fremgang i arbeidet, på lik linje med andre.

Medarbeider-/ utviklingssamtalen er et godt utgangspunkt for planlegging og utvikling av den enkeltes kompetanse. UiT har maler for utviklingsplan for alle stillingskategorier. Informasjon og maler finner du her: Karriere og kompetanseutvikling ved UiT 

Statens arbeidsgiverportal har lederstøtte for kompetanseutvikling.

Aktuelle avtaler og regelverk:
Arbeidsmiljølovens § 4-2
Hovedavtalen i staten §§ 29 og 32
Statens personalhåndbok kapittel 11
Likestillings- og diskrimineringskloven § 29

Sist endret: 07.04.2025

Tilrettelegging av arbeidsforhold

Med tilrettelegging av arbeidsforhold kan mange arbeidstakere med midlertidig eller permanent redusert funksjonsevne holde seg i arbeid. Plikten til å tilrettelegge arbeidsforholdet gjelder for alle ansatte, uavhengig av den ansattes alder, stillingsgrad, eller om arbeidstaker har fast eller midlertidig stilling.

For å komme fram til egnede tilretteleggingstiltak må leder og ansatt være i dialog om løsningsmuligheter. Under er noen eksempler på vanlige tilretteleggingstiltak (ikke uttømmende):

  • endring av rutiner eller arbeidsfordeling
  • konkretisering og/eller endring av arbeidsoppgaver
  • tekniske hjelpemidler, regulerbar arbeidshøyde, tilpasning av møbler, utstyr og maskiner, fysisk tilpasning og bygningsmessige endringer
  • opplæring og kompetanseutvikling

Tilrettelegging av arbeidsplass og oppgaver for gravide arbeidstakere kan noen ganger vært nødvendig, men de kan ikke fratas oppgaver med mindre det er nødvendig for å beskytte kvinnen.

Personer med nedsatt funksjonsevne har rett på egnet individuell tilrettelegging av ansettelsesprosessen, arbeidsplassen og arbeidsoppgaver. UiTs alminnelige funksjoner er i hovedsak universelt utformet slik at våre tilbud kan benyttes av flest mulig uavhengig av funksjonsnedsettelse. Tilrettelegging i arbeidsforhold kan likevel innebære innretting og utforming av atkomstveier, sanitæranlegg og arbeidsutstyr for at arbeidstakere med funksjonsnedsettelser skal arbeide hos oss. Slike forhold avklares med Avdeling for bygg og eiendom.

UiTs lokaler er innrettet for arbeidstakere av begge kjønn, men ledere bør være oppmerksom på at det kan være nødvendig å tilrettelegge for dette ved for eksempel feltarbeid mm.

Informasjon om tilrettelegging av arbeidsforhold finner du i Statens arbeidsgiverportal: Tilrettelegging | Statens arbeidsgiverportal

Livsfase- og seniorpolitikk

UiT har som mål å være en attraktiv arbeidsplass der den enkelte medarbeider blir sett og verdsatt, og opplever at arbeidsplassen byr på utvikling og utfordringer. De ansattes karriere består av mange ulike faser, som det å være ny i arbeidslivet, ha omsorg for små barn eller pleietrengende foreldre, eller være eldre arbeidstaker. Deres behov, engasjement og forutsetninger kan variere over tid, og som leder er det viktig at du har dialog med ansatte om tilrettelegging gjennom hele deres yrkeskarriere. Her beskriver vi de vanligste ordningene i UiTs livsfase- og seniorpolitikk.


Sist endret: 03.04.2025
Printvennlig innhold: Livsfase- og seniorpolitikk

UiT har en fleksibel arbeidstidsordning som betyr at arbeidstakere kan jobbe litt lenger noen dager, mot å jobbe tilsvarende mindre andre dager. Ansatte har rett til redusert arbeidstid når vedkommende har fylt 62 år, eller når helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner tilsier det. Som leder kan du gi medarbeidere adgang til å jobbe hjemmefra når det er vurdert som hensiktsmessig for oppgaveløsningen og arbeidssituasjonen. 

For mer informasjon om fleksitid, redusert arbeidstid og arbeid hjemmefra, se Personalhåndbok: Arbeidstid


Sist endret: 03.04.2025
Printvennlig innhold: Fleksitid, redusert arbeidstid og arbeid hjemmefra

Noen ganger kan ansatte ha behov for fravær fra jobben. Ved UiT har ansatte rett til permisjon og korttidsfravær ved en rekke forhold, se Personalhåndbok: Fravær | UiT

Ansatte som kommer tilbake etter fødsels- og foreldrepermisjon skal kunne komme tilbake til samme eller tilsvarende stilling, nyte godt av forbedringer i arbeidsvilkår og fremme lønnskrav og bli vurdert i lønnsforhandlinger på samme måte som andre.


Sist endret: 03.04.2025
Printvennlig innhold: Permisjoner og korttidsfravær

Seniorene representerer en viktig arbeidskraft som UiT ønsker å beholde, ivareta og utvikle. Som leder er det viktig at du bidrar med å legge forholdene til rette for at arbeidstakere kan stå lenger i arbeid. Ved UiT har ansatte en ekstra ferieuke fra fylte 60 år og åtte ekstra fridager («seniordager») etter fylte 62 år. For mer informasjon om dette, se Personalhåndbok: Fravær | UiT

Seniorer skal også tilbys samtaler om utviklingsmuligheter og tilpasning av arbeidshverdagen. For mer informasjon om dette, se: Personalhåndbok: Seniorpolitikk

For nærmere informasjon om seniorpolitikk: Seniorpolitikk i staten | Statens arbeidsgiverportal


Sist endret: 03.04.2025
Printvennlig innhold: Seniorpolitiske tiltak
Sist endret: 03.04.2025

Avslutning av arbeidsforhold

Det finnes forskjellige måter å avslutte et arbeidsforhold i staten. 

Den ansatte skal sende skriftlig oppsigelse av stillingen til sin enhet/leder, dette gjelder også ved AFP/alderspensjon. Oppsigelse sendes via selvbetjeningsportalen DFØ, med unntak av oppsigelser som gjelder AFP/alderspensjon. Disse skal sendes via mail direkte til leder. Leder skal videresende oppsigelsen til fellestjenesten.

Årsak til oppsigelsen må fremgå (for eksempel overgang til ny intern/ekstern stilling, avgang med hel/delvis AFP eller alderspensjon). Den ansatte må også informere om eventuelle resterende feriedager skal avvikles før fratredelse. Feriedagene må registreres i selvbetjeningsportalen DFØ. Dersom den ansatte ikke skal avvikle feriedagene blir dette utbetalt i sluttoppgjøret. Sluttoppgjør utbetales påfølgende måned.

En ansatt som går over til pensjon må sende oppsigelse senest 3-4 mnd. før pensjon. Det skal også avholdes et digitalt møte med leder og fellestjenesten for å sikre rett saksgang.

Etter at den ansatte har sagt opp, kan arbeidsgiver og arbeidstaker avtale en kortere oppsigelsesfrist. Når den ansatte selv har sagt opp sin stilling kan arbeidsgiver gå med på en kortere frist enn bestemmelsen angis, hvis arbeidsforholdene tillater det.

I noen tilfeller ønsker arbeidstaker å trekke oppsigelsen tilbake. Trekkes oppsigelsen vil det være opp til arbeidsgiver å bestemme om tilbaketrekningen skal aksepteres eller ei. Har arbeidstaker levert skriftlig oppsigelse som er utvetydig og uten forbehold, vil arbeidsgiver normalt ikke ha noen plikt til å akseptere at arbeidstaker trekker sin oppsigelse.  

Ved avgang når ansatt blir 70 år, vil den ansatte, i god tid, motta en digital orientering om opphør av stilling etter lov om aldersgrense for statsansatte. Leder vil få kopi.


Sist endret: 12.03.2024
Printvennlig innhold: Oppsigelser

Hva skjer når midlertidig ansettelse opphører?

Midlertidige arbeidsavtaler etter statsansatteloven § 9, opphører når det avtalte tidsrommet er over, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, hvis ikke noe annet følger av skriftlig avtale.

Åremål
Den som er ansatt på åremål etter statsansatteloven § 10, skal fratre stillingen uten oppsigelse på det tidspunktet åremålsperioden går ut.

Krav om skriftlig varsel
Statsansatte som har vært midlertidig ansatt i mer enn ett år har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratredelse, senest en måned før fratredelsestidspunktet.

Varselet anses for gitt når det er kommet frem til den ansatte. Arbeidsgiver kan uansett ikke kreve at arbeidstaker slutter i stillingen før én måned etter at varselet kom fram.


Sist endret: 06.03.2024
Printvennlig innhold: Opphør av midlertidige tjenester

Fellestjenesten ved UiT følger opp ansatte som skal søke om å ta ut avtalefestet pensjon (AFP) eller som skal gå av med alderspensjon.

Ansatte ved UiT, som planlegger å ta ut pensjon, skal delta i et planleggingsmøte sammen med leder og en saksbehandler fra fellestjenesten. I møtet gjennomgås den formelle prosessen. 

Ansatte må melde seg på planleggingsmøtet her

Utfyllende informasjon om AFP/Alderspensjon finnes på spk.no og nav.no.

Emeritus

Ansatte professorer og dosenter som skal gå av med full alderspensjon kan søke om emeritusstatus. Emeritus er en honorær tilknytning til arbeidsstedet. Det utbetales ikke lønn, men vedkommende tildeles arbeidsplass og nødvendig forskningsfasiliteter. Ansatte som ønsker emeritustilknytning må ta kontakt med sitt institutt.


Sist endret: 03.06.2024
Printvennlig innhold: Avgang ved avtalefestet pensjon/alderpensjon

Ansatte kan sies opp når oppsigelsen er saklig begrunnet i virksomhetens forhold, jf statsansattelovens § 19.

Oppsigelsen skal være saklig begrunnet. Det skal foretas en avveiing mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den ansatte.  Seksjon for personal og organisasjon (SPOR) leder saksbehandlingen i alle tilfeller av oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold. Enhetene må kontakte SPOR for planlegging av oppsigelsesprosessen. For nærmere informasjon om hvordan oppsigelsesprosesser gjennomføres se Arbeidsrutine for oppsigelse etter statsansattelovens § 19 (1) og 20 (1) a og b


Sist endret: 13.03.2024
Printvennlig innhold: Oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold

Ansatte kan sies opp når oppsigelsen er saklig begrunnet  i arbeidstakers forhold, jf statsansattelovens § 20. Ansatte kan sies opp når vedkommende 

- ikke er i stand til å gjenoppta arbeidet på grunn av sykdom

- ikke lenger har de kvalifikasjoner som er nødvendig eller foreskrevet for stillingen

- på grunn av vedvarende mangelfull arbeidsutførelse er uskikket til stillingen, eller

- gjentatte ganger har krenket sine tjenesteplikter

Oppsigelsen skal være saklig begrunnet og annen passende stilling skal vurderes i de to første tilfellene. Seksjon for personal og organisasjon (SPOR) leder saksbehandlingen i alle tilfeller av oppsigelse på grunn av arbeidstakers forhold. Enhetene må kontakte SPOR for planlegging av oppsigelsesprosessen. For nærmere informasjon om hvordan oppsigelsesprosesser gjennomføres se Arbeidsrutine for oppsigelse etter statsansattelovens § 19 (1) og 20 (1) a og b


Sist endret: 13.03.2024
Printvennlig innhold: Oppsigelse på grunn av arbeidstakers forhold

Arbeidstaker som fratrer stillingen ved oppsigelse har rett på sluttattest. Foruten personlige data, skal attesten gi opplysninger om arbeidets art og ansettelsestid.

Ønsker den ansatte en sluttattest som er mer utfyllende enn minimumskravene, må det bes spesielt om det. Ved UiT er det vanlige er at vi bruker standard sluttattest.

Dersom du imidlertid ønsker å skrive en mer personlig attest bør du ta dette opp med fellestjenesten for konkrete råd og innspill, og også for å sjekke at du har de rette opplysninger om navn, fødselsdato og ansettelsestid.

Vær oppmersom på at arbeidstakere som har fått avskjed også har krav på sluttattest, men at leder der kan opplyse om at vedkommende har fått avskjed.


Sist endret: 11.03.2024
Printvennlig innhold: Sluttattest
Sist endret: 07.04.2025
Starte og slutte