Bilde av van Ligtenberg, Lennart Maximilian
Bilde av van Ligtenberg, Lennart Maximilian
Institutt for medisinsk biologi lennart.m.ligtenberg@uit.no +4748605010

Lennart Maximilian van Ligtenberg


PhD Kandidat

Stillingsbeskrivelse

PhD-kandidat ved Forskningsgruppen for Immunologi. Her jobber jeg med føtal neonatal alloimmun trombocytopeni, intrakraniell blødning og oral toleranse som hovedforskningsområder.

Mine undervisningsoppgaver omfatter laboratoriekurs, forelesninger, seminarer, caser og veiledning i kurs som: MBI-2004, TPL-1010, SYD/SYP-1110, ERN-2009 og emner for bachelor- eller masteroppgaver.

Kontor er hos UNN tromsø, A1.802 (gjerne send en mail eller ring for å få tilgang)


  • Kjersti Sellæg, Susannah Beatrice von Hofsten, Anne Kristin McLaren Berge, Lennart Maximilian van Ligtenberg, Marcus Moe Mauseth, Athanasios Kournoutis m.fl.:
    Autofagi: cellenes spareblussmodus
    2023

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    I min forskning fokuserer jeg hovedsakelig på føtal neonatal alloimmun trombocytopeni (FNAIT), blod-hjerne-barrieren, intrakraniell blødning (ICH) assosiert med FNAIT og immunologiske mekanismer relatert til allo- og blodplateimmunitet.

    Målene mine innenfor denne forskningen og min PhD er å finne de immunologiske mekanismene bak FNAIT og hvordan FNAIT i noen tilfeller kan forårsake ICH hos fostre og nyfødte. Modellene jeg bruker for denne forskningen er bygget på å simulere blod-hjerne-barrieren og (neo)angiogenese. Disse emnene spiller derfor også en betydelig rolle i min forskning. Til slutt har jeg en forskningsinteresse i oral toleranse som en potensiell profylaktisk behandling for FNAIT.

    Undervisning

    Mine undervisningsoppgaver omfatter laboratoriekurs, forelesninger, seminarer og case-oppgaver i kurs som: MBI-2004, TPL-1010, SYD/SYP-1110 & ERN-2009.

    Jeg har også veiledet en bacheloroppgave innen biomedisin og veileder for tiden en masterstudent i biomedisin.

    Som lærer ligger mitt fokus på å skape undervisningsmiljøer hvor studenter føler at de kan være aktive og delta, samt å fremme undervisnings- og studieforventningene mellom studenter og lærer for å prøve å øke effektiviteten i min undervisning.


    Medlem i forskningsgruppe