Foto: Torje Jenssen
Anja Maria Pesch
Førsteamanuensis, barnehagelærerutdanning
Hilde Sollid,
Florian Hiss,
Anja Maria Pesch
:
Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
Bengt Haugseth,
Anja Maria Pesch
:
Noe om musikk og bevegelse - læring gjennom kroppslig uro
Universitetsforlaget 2022
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou,
Hilde Sollid
:
Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes
Anja Maria Pesch
:
Semiotic landscapes as constructions of multilingualism–a case study of two kindergartens
Anja Maria Pesch
:
"They call me anneanne!" Translanguaging as theoretical and pedagogical challenge and opportunity in the kindergarten context of Norway
Acta Borealia 2021 DOI
Anja Maria Pesch
:
Studying families’ and teachers’ multilingual practices and ideologies in kindergartens – A nexus analytic approach
Florian Hiss,
Anja Maria Pesch,
Hilde Sollid
:
Multilingual encounters in Northern Norway
Anja Maria Pesch,
Kirsten Sivertsen Worum
:
Når vi skal snakke om "Hjulene på bussen". Barns deltakelse og posisjonering i samlingsstund i lys av Bakhtin.
Universitetsforlaget 2020
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Se på min samlingsstund! Perspektiver fra Norge, Tyskland og Hellas
Universitetsforlaget 2020
Anja Maria Pesch
:
Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn
NOA - Norsk som andrespråk 2018 ARKIV
Hilde Sollid,
Florian Hiss,
Anja Maria Pesch
:
Learnings from/about diversity in space and time
2023
Camilla Eline Andersen,
Anja Maria Pesch
:
Samiske perspektiver i barnehagelærerutdanningen
2023
Anja Maria Pesch
:
Views on multilingualism in transition plans from ECEC to primary school
2023
Marit Sundelin,
Anja Maria Pesch
:
The significance of multilingual children's voices in research
2023
Anja Maria Pesch
:
Bakhtins dialogiske perspektiv i barnehage, barnehagelærerutdanning og barnehageforskning
2023
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch
:
Investigating multilingualism in educational transitions
2022
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch
:
Views on Sámi language - past and present
2022
Anja Maria Pesch,
Hilde Sollid
:
Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
2022
Gunhild Tomter Alstad,
Anja Maria Pesch
:
Language ideologies in early childhodd teacher education. The politics of textual and visual learning resources
2022
Marion Oen,
Alicja R. Sadownik,
Anja Maria Pesch,
Elin Eriksen Ødegaard,
Erle Sellevåg
:
Flagg som misforstått mangfoldarbeid
Utdanningsnytt.no 20. mars 2022 FULLTEKST
Camilla Eline Andersen,
Linn Terese Bern,
Trine Kampmann-Jensen,
Anja Maria Pesch
:
Bærekraft og samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga
2022
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Kindergarten’s circle time:Perspectives from Norway, Germany and Greece
2022
Elin Eriksen Ødegaard,
Jorunn Spord Borgen,
Czarecah Tuppil Oropilla,
Anja Maria Pesch,
Liv Torunn Grindheim,
Hege Wergedahl
m.fl.:
Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'
2021
Anja Maria Pesch,
Marit Sundelin
:
Ethical aspects as a limitation for the students' access to kindergarten as a learning arena
2020
Anja Maria Pesch,
Hilde Sollid
:
Semiotic landscapes from emic and etic perspectives
2020
Marit Sundelin,
Anja Maria Pesch
:
Dialogiske perspektiv i arbeid med barns språkutvikling
2020
Anja Maria Pesch,
Ingrid C. Nordli
:
(Ute)rommet som arena for språkutvikling. Uterommets innredning og de ansattes rolle
2019
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Flerspråklighet og hvordan jobbe systematisk
med språk i barnehage
2019
Carola Babette Kleemann,
Johanne Ilje-Lien,
Katrine Giæver,
Elena Tkachenko,
Kari Bratland,
Anja Maria Pesch
:
Is there a Place for multilingualism in norwegian preschools
2018
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou
:
Involvement of multilingual parents in Norwegian ECEC practices
2018
Carola Babette Kleemann,
Anja Maria Pesch
:
Kompetanse for mangfold - et nordlig perspektiv på mangfold i barnehagen
2018
Carola Babette Kleemann,
Anja Maria Pesch
:
Spaces and boundaries for multilingual practices in Norwegian ECEC
2018
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Multilingual children’s voices in semiotic landscapes
2018
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou
:
Pictures as frozen representation of dynamic practices
2017
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou
:
Preschools in Norway as semiotic landscapes
2017
Anja Maria Pesch
:
Beyond the resource perspective. Exploring teachers' views on multilingualism in an ECEC context
2017
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch
:
Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn.
UiT Norges arktiske universitet 2017
Anja Maria Pesch
:
ECE teachers' and parents' language ideologies - a challenge for kindergarten-home collaboration?
2016
Ingrid C. Nordli,
Miriam Wiik,
Maria Dardanou,
Monica Volden,
Bengt A. Haugseth,
Anja Maria Pesch
m.fl.:
Kvalitetsutvikling av tverrfaglig emneundervisning BLU (Barnehagelærerutdanningen)
UiT Norges arktiske universitet 2016
Anja Maria Pesch
:
Kindergarten-home collaboration focusing on multilingual children’s language development. A discussion of kindergarten teachers’ language ideologies and their influence on collaboration with parents of multilingual children
2015
Anja Maria Pesch
:
Legitimizing multilingual situations in everyday activities in a Norwegian kindergarten
2015
Anja Maria Pesch
:
Multilingual children in kindergarten – collaboration with parents focusing on children’s language development
2015
Marit Sundelin,
Anja Maria Pesch
:
Å skape forståelse for flerspråklige barns språklige utfordringer i barnehagen
2015
Anja Maria Pesch
:
Preschool-Home Contact and Bilingual Children's Language Development
2014
Anja Maria Pesch
:
Samarbeid og involvering av foreldre i arbeidet med flerspråklige barns språkutvikling i barnehage og skole
2014
Anja Maria Pesch
:
Involving parents in preschool's work with language stimulation of multilingual children
2014
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Flerspråklighet i tidlig barndom
- Barnehagens arbeid med flerspråklige barn og familier
- Schoolscapes / Linguistic landscapes
- Medlem i BARNkunne - Senter for barnehageforskning
- Medlem i forskergruppa Multilingual North: Diversity, Education and Revitalisation
Undervisning
- BLU-1003 Språk, tekst ot matematikk
- BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen
- BLU-2000 Bacheloroppgave med metode og vitenskapsteori
- BLU-2010 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- VID-6203 Barns språkutvikling og språklæring, inkludert barn med norsk som andrespråk
Medlem i forskningsgruppe
CV
Utdanning / Grad:
Ph.d-grad i humaniora og samfunnsvitenskap, studieretning pedagogikk ved UiT, 2018
Hovedfag i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, 2005
Diplom Sozialpädagogin ved University of Applied Sciences, Hamburg, 2002
Arbeid:
Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT fra august 2019
Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT fra mai 2017
Stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT, august 2012 - mars 2017