Magdalena Haggärde
Stillingsbeskrivelse
Magdalena Haggärde er arkitekt og partner i 70°N arkitektur i Tromsø/Romsa, og universitetslektor i landskapsarkitektur ved Kunstakademiet, UiT.
Hun har gjennom praksis, forskning og undervisning utviklet eksperimentelle og kritiske tilnærminger til arkitektur og planlegging – i en arktisk og sub-artisk kontekst, men også angående generelle perspektiver på landskap og byutvikling i lys av alvorlige globale endringer. Med en utforskende, deltakende, forskningsbasert tilnærming – og et spesielt fokus på landbasert kunnskap og kunstneriske virkemidler – er hennes arbeid, metoder, undersøkelser og forslag sentrert rundt forestillinger om åpenhet og mangfold.
Nyere publikasjoner inkluderer: ‘Re-framing Agencies: ‘Production’ of Non-human Subjects in Contested Territories: Counteracting Ecological Deprivation’ (Springer Nature, 2024), ‘Continuity and Change – consideration of urban littoral ecology’ (Faktur, 2022), ‘The Maniitsoq–Alcoa case; industrial re-colonisation or re-emergence of a conscious subjectivity’ (Actar, 2025), ‘Layered Landscapes Lofoten – understanding of complexity, otherness and change’ (Actar, 2019) og kommende ‘Challenging the modern condition in architecture and society – a hermeneutical interpretation of indigenous landscape concepts of space, time and practice. Exploring the becoming of a new Sámi National Theatre & Sámi High School and Reindeer Herding School in Guovdageaidnu’.
Tilknyttet forskningsprosjekt Northern Homes hovedprosjekt (Arktis 2030), 2022-2025 og forprosjekt, 2021-2022
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Publikasjoner utenom Cristin
Magdalena Haggärde and Gisle Løkken:
Continuity and Change - Consideration of Urban Littoral Ecology
FAKTUR04
2022
Magdalena Haggärde and Gisle Løkken:
Layered Landscapes Lofoten – understanding of Complexity, Otherness and Change
ACTAR publishers
2019
Forskningsinteresser
Tilknyttet forskningsprosjekt Northern Homes hovedprosjekt (Arktis 2030), 2022-2025 og forprosjekt, 2021-2022