Bilde av Frenning, Ingrid
Bilde av Frenning, Ingrid
Førstelektor Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ingrid.frenning@uit.no +4777660432 Her finner du meg

Ingrid Frenning


Stillingsbeskrivelse

Jeg underviser på Master lærerutdanning og Barnehagelærerutdanningen på Institutt for lærerutdanning (ILP). Mitt fag er Kroppsøving og hovedinteressen innenfor kroppsøvingsfaget er fagdidaktikk, friluftsliv og svømming. Videre er jeg opptatt av kvalitet i utdanning, studentaktive læringsformer og utviklingsarbeid knyttet til undervisningskvalitet. I Barnehagelærerutdanningen er emne fordypning Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen som ligger i 3. studieår.


  • Astrid Unhjem, Ingrid Frenning :
    Det største klasserommet er alltid ledig - erfaringsbasert læring i skolens uterom
    Universitetsforlaget 2019
  • Ingrid Frenning :
    Svømming
    Cappelen Damm Akademisk 2019
  • Kjersti Mordal Moen, Ingrid Frenning :
    Mye idrett - noe refleksjon - svak kobling: En dokumentanalyse av 30 studiepoeng kroppsøving i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn :
    FoU i praksis 2015 DATA
  • Ingrid Frenning, Trond Solhaug, Ingerlise Sørbøe :
    En historie om en voksen gutt som ikke kunne svømme og gode medhjelpere Et aksjonslæring-/ aksjonsforskningsprosjekt i svømming
    2005
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning :
    Kor e det vi skal? Aktiv bruk av kompass for å finne nye veier i geometriundervisningen
    Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2004
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning :
    To jenter på skitur eller et møte mellom høgskolelektorer fra hver sin fagtradisjon
    Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2004
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning :
    Can experience from use of compass influence geometrical thinking?
    2003
  • Karin Helene Danielsen, Line Husjord, Thilde Kleppe Vårnes, Ole Martin Kanck, Ingrid Frenning :
    Studentaktive læringsformer på emnet BLU-2015: Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
    2024
  • Linda Hjemgård Johansen, Ingrid Frenning :
    Høsttur med nærmiljøfriluftsliv og samiske læringsaktiviteter
    2023
  • Ingrid Frenning, Helga Rudaa, Toril Skoglund :
    Tverrfaglig dybdelæring i samisk aktivitet - En samling av tverrfaglige undervisningsopplegg forankret i LK 2020
    2023
  • Ingrid Frenning, Linda Hjemgård Johansen, Egil Galaaen Gjølme :
    Spennende samarbeid i nord
    Livredning 2022
  • Ingrid Frenning, Line Husjord :
    Uteskole
    2022
  • Jens-Erik Furulund, Ingrid Frenning :
    Husker du den gangen? Barns læring i naturen.
    2022
  • Linda Hjemgård Johansen, Ingrid Frenning :
    Spennende samarbeidsprosjekt om vannkompetanse i Nord
    2022
  • Ingrid Frenning :
    Barnehagelærerutdanning i Harstad
    20. februar 2021
  • Linda Hjemgård Johansen, Ingrid Frenning :
    "Før diskuterte vi fotball når vi kjørte til praksisskolen-nå diskuterer vi kroppsøvingsfaget".
    2021
  • Ingrid Frenning, Linda Hjemgård Johansen :
    Slik kan vi forebygge (druknings) ulykker
    Nordnorsk debatt - Nordlys 29. juni 2020
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning :
    Studentaktive læringsformer i kroppsøving
    2018
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning :
    Studentaktive læringsformer i lærerutdanningen-kroppsøvingsfaget.
    2017
  • Karin Helene Danielsen, Gunnar Mathisen, Ingrid Frenning :
    Sammen for fysisk aktivitet i barnehagen
    2016
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning, Gunnar Mathisen :
    Hvem har ansvaret for fysisk aktivitet i barnehagen?
    2016
  • Ingrid Frenning, Linda Hjemgård Johansen :
    Spennende tid for svømmeopplæring i tromsøskolen!
    Nordlys 2015
  • Ingrid Frenning :
    Likestilling i barnehagen
    2015
  • Ingrid Frenning, Kjersti Mordal Moen :
    Mye idrett - noe refleksjon - liten kobling: En dokumentanalyse av 30 studiepoeng kroppsøving i GLU-utdanningen
    2015
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning, Kristin Skaalvik :
    Sammen gjør vi praksislæringen god
    2014
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning :
    Studentinvolvering i forskning og utviklingsarbeid (FOU) i fysisk fostring på førskolelærerutdanningen
    2014
  • Kjersti Mordal Moen, Ingrid Frenning :
    Evaluering av Kroppsøving 1. i Grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn
    2014
  • Kjersti Mordal Moen, Ingrid Frenning :
    Evaluering av kroppsøving 1 i Grunnskolelærerutdanningen
    2014
  • Kjersti Mordal Moen, Ingrid Frenning :
    Evaluering av Kroppsøving 1. 30 studiepoeng. Grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn
    2014
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning :
    Student involvement in research and development work on physical activity in pre-school education
    2013
  • Karin Helene Danielsen, Ingrid Frenning :
    Hvem tar ansvar?
    Nordlys 15. februar 2013 ARKIV
  • Ingrid Frenning :
    Likestilling i barnehagen
    13. desember 2012
  • Ingrid Frenning, Karin Danielsen :
    Svømmeundervisning- studenters svømmeferdigheter på læreutdanning
    21. november 2012
  • Ingrid Frenning, Geir Olaf Pettersen :
    Likestillingsarbeid i barnehagen=Menn i barnehagen?
    UiT Norges arktiske universitet 2012 ARKIV
  • Ingrid Frenning :
    Friluftsliv in one Norwegisn Primary school - signs of success
    2009
  • Siw Skrøvset, Ingrid Frenning, Tove Leming, Tom Tiller :
    Få skoledebatten inn på sporet igjen
    Nordlys 01. juli 2006
  • Ingrid Frenning, Trond Solhaug, Ingerlise Sørbøe :
    En historie om en voksen gutt som ikke kunne svømme og gode medhjelpere Et aksjonslæring- / aksjonsforskningsprosjekt i svømming
    2006
  • Ingrid Frenning :
    Friluftsliv sett fra nord
    2006 OMTALE
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning :
    Evaluation
    2003
  • Ingrid Frenning :
    How is the Consept of Friluftsliv Explained by Administrators, Teachers and Pupils in Two Chosen Primary Schools
    2003
  • Per Jenssen, Ingrid Frenning, Kjersti Mordal :
    Ungdom i forfall?
    Nordlys 21. november 2002

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Friluftsliv, uteskole og kroppsøvingsfaget.