No picture, placeholder image
No picture, placeholder image
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk janne.fauskanger@uit.no Tromsø

Fauskanger, Janne


Førsteamanuensis


  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Why are mathematics teachers “not sure”?
    Mathematics Teacher Education and Development 2016 Ekstern lenke
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Lærerarbeidets matematiske undervisningsoppgaver
    Nordisk matematikkdidaktikk 2016
  • Janne Fauskanger:
    Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning.
    Acta Didactica Norge 2016 Ekstern lenke
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Morten Søyland Kristensen:
    Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise.
    Acta Didactica Norge 2016 Ekstern lenke
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt
    Acta Didactica Norge 2015 Ekstern lenke
  • Raymond Bjuland, Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    What questions do mathematics mentor teachers ask?
    European Society for Research in Mathematics Education 2015
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Why are Laura and Jane «not sure»?
    European Society for Research in Mathematics Education 2015
  • Raymond Bjuland, Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Pre-service teachers developing lesson plans in field practice
    2015
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    The difficulty of measuring types of mathematics teachers' knowledge.
    2015
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Arne Jakobsen:
    Adapted Mathematical Knowledge for Teaching Measures: Reliable, But Still Challenging
    The Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology 2015
  • Janne Fauskanger:
    Challenges in measuring teachers' knowledge
    Educational Studies in Mathematics 2015 Ekstern lenke
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
    Norsk pedagogisk tidsskrift 2014
  • Arne Jakobsen, Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland:
    Undervisningskunnskap i matematikk for lærere på 5. - 10. trinn
    Cappelen Damm Akademisk 2014
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Raymond Bjuland:
    Fra “de” til “vi”? – fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk
    Akademika forlag 2014
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    «Det ligger jo i bunn for alt» – om læreres oppfatning av undervisningskunnskap knyttet til posisjonssystemet
    Akademika forlag 2013
  • Janne Fauskanger:
    Teachers' epistemic beliefs about mathematical knowledge for teaching two-digit multiplication
    International Conference on Mathematical Views (MAVI) 2013
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Teachers’ mathematical knowledge for teaching equality
    2013
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Teachers' beliefs about mathematical knowledge for teaching definitions
    International Electronic Journal of Mathematics Education (IEJME) 2013 Ekstern lenke
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Raymond Bjuland, Arne Jakobsen:
    Using content analysis to investigate student teachers’ beliefs about pupils
    European Society for Research in Mathematics Education 2013 Ekstern lenke
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Analyzing focused discussions based on MKT items to learn about teachers’ beliefs
    European Society for Research in Mathematics Education 2013 Ekstern lenke
  • Janne Fauskanger, Arne Jakobsen, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland:
    Analysis of psychometric properties as part of an iterative adaptation process of MKT items for use in other countries
    ZDM: Mathematics Education 2012 Ekstern lenke
  • Janne Fauskanger:
    "For norske lærere har stort sett en algoritme" : om undervisningskunnskap i matematikk
    Tapir Akademisk Forlag 2012
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    “Wrong, but still right” – Teachers reflecting on MKT items
    2012
  • Arne Jakobsen, Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland:
    Correlations between teachers' MKT in different content areas
    University of Iceland Press 2012
  • Arne Jakobsen, Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland:
    Similar but different - Investigating the use of MKT in a Norwegian kindergarten setting
    European Society for Research in Mathematics Education 2011
  • Janne Fauskanger, Brit Hanssen:
    Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med?
    UNIPED 2011
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland:
    "Eg kan jo multiplikasjon, men ka ska eg gjørr?" - det utfordrende undervisningsarbeidet i matematikk
    Tapir Akademisk Forlag 2010
  • Janne Fauskanger:
    Lesson Study. Observasjon av elevers læring - for læreres læring.
    2016
  • Janne Fauskanger:
    Lesson Study - helt konkret.
    2016
  • Deborah Lynn Sorton Larssen, Nina Helgevold, Gro Næsheim-Bjørkvik, Raymond Bjuland, Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Sissel Østrem, Ion Patrick Francis Drew:
    TasS Project (teachers as students): Lesson study in Initial Teacher education in Norway, a time-lagged experiment from field practice
    2016
  • Deborah Lynn Sorton Larssen, Wasyl Cajkler, Philip Wood, Nina Helgevold, John Elliot, Janne Fauskanger, Hans Erik Bugge, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland, Gro Næsheim-Bjørkvik, Arne Jakobsen:
    Lesson study and initial teacher education(ITE): understanding learning and meaningful observation to guide beginning teachers
    2016
  • Janne Fauskanger:
    Lesson Study og matematisk diskurs som utgangspunkt for praksis
    2016
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Mathematical tasks of teaching and the professional and Cultural aspects of teaching
    2016
  • Janne Fauskanger:
    A young researcher at Congress of European Research in Mathematics Education
    2016
  • Janne Fauskanger:
    "Ka då ittepå?". Kritiske perspektiver på å måle og studere lærerkunnskap.
    2016
  • Janne Fauskanger:
    Å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap
    2016
  • Janne Fauskanger:
    Regning og nasjonale prøver
    2016
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Dette skiller en god og en dårlig mattelærer
    18. april 2016
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Hvilke matematiske undervisningsoppgaver inngår i matematikkundervisning av høy kvalitet?
    2016
  • Ole Enge, Janne Fauskanger, Rune Herheim, Sigrun Holmedal, Marianne Maugesten:
    Nasjonale retningslinjer for fag
    2016
  • Ole Enge, Janne Fauskanger, Rune Herheim, Sigrun Holmedal, Marianne Maugesten:
    Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning, retningslinjer for matematikk
    2016
  • Janne Fauskanger:
    Matematikkopplæring, hva virker og hva må læreren da kunne?
    2016
  • Janne Fauskanger:
    verbene i kompetansemålene, PRUV og regning i alle fag
    2016
  • Janne Fauskanger:
    Å regne både i matematikk og i andre fag
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Har vår forståelse for kunnskapsbegrepet betydning for hvordan vi tenker om lærerens undervisningsarbeid og om lærerutdanning?
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Ungdomstrinn i Utvikling – erfaring fra regning
    2015
  • Morten Søyland Kristensen, Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Å studere matematikklæreres oppfatninger, noen metodologiske betraktninger
    2015
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Arne Jakobsen:
    Adapted Mathematical Knowledge for Teaching Measures: Reliable, But Still Challenging
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Undervisningskunnskap i matematikk - praktisk tilnærming
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Å sammen blir bedre: Matematisk kompetanse i andre fag enn matematikk
    2015
  • Janne Fauskanger:
    "Å bli bedre sammen" - læreplanarbeid som utgangspunkt
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Introduksjon til Lesson Study
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Planlegging av et Lesson Study-forløp
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Hva må en lærer kunne og kan slik kunnskap måles og læres?
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Om undervisningskunnskap og regning i alle fag. Hvilken kunnskap har læreren behov for og hva sier forskningen?
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Lesson Study og regning, basert på læreplanarbeid og med samfunnsfag som første eksempel
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Å regne i matematikk, og i andre fag
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Læreplanarbeid som utgangspunkt for "å bli bedre sammen"
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Hvordan skape gode oppstarter til/avslutninger av en undervisningstime?
    2015
  • Janne Fauskanger:
    Å regne i matematikk - og i andre fag
    2014
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Editorial
    Nordisk matematikkdidaktikk 2014
  • Janne Fauskanger:
    Antall, rom og form i et stimulerende leke- og læringsmiljø
    2014
  • Janne Fauskanger:
    Regning i matematikk - og i andre fag
    2014
  • Raymond Bjuland, Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Dialogues of student teachers developing lesson plans of mathematics in field practice
    2014
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    The difficulties of measuring types of mathematics teachers' knowledge
    2014
  • Janne Fauskanger:
    Å regne i matematikk – og i andre fag
    2014
  • Janne Fauskanger:
    Fra telling til flytende regning
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Fra telling til flytende regning
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Å regne i matematikk - og i andre fag. Fokus på målinger, statistikk og geometri
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Barns regneutvikling - med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Å regne i matematikk - og i andre fag. Fokus på målinger, statistikk og geometri
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Barns regneutvikling - med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Vurdering – med fokus på både ferdighetstrening og problemløsing
    2013
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Raymond Bjuland, Arne Jakobsen:
    Who are “they”? Student teachers’ beliefs
    2013
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    STUDYING TEACHERS’ EPISTEMIC BELIEFS BY USING FOCUSED DISCUSSIONS BASED ON MKT ITEMS
    2013
  • Raymond Bjuland, Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Affordances and constraints for student teachers' learning in a pre-lesson mentoring session of mathematics
    2013
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Hva fokuserer de egentlig på? Lærerstudenters diskusjoner før og etter en praksisperiode i matematikk
    2013
  • Reidar Mosvold, Raymond Bjuland, Janne Fauskanger:
    Fra "de" til "vi" – fokus i lærerstudenters diskusjoner før og etter en praksisperiode i matematikk
    2013
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Hvilken kunnskap må en fremtidig matematikklærer ha?
    2013
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    Teachers' mathematical knowledge for teaching equality
    2013
  • Janne Fauskanger:
    "Foreldre teller" - om foreldre som støtte i barns matematisk utvikling
    2013
  • Janne Fauskanger:
    Å regne i alle fag - på småskoletrinnet
    2013
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    TEACHERS’ EPISTEMIC BELIEFS ABOUT MKT DEFINITIONS.Teachers’ Knowledge of Mathematical Definitions: What They Need to Know and What They Think They Need to Know
    2012
  • Reidar Mosvold, Janne Fauskanger:
    Testing av matematikklærere. Nei takk, men ja til faglige diskusjoner
    Bedre Skole 2012
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    "Alle trenger å lære mer om posisjonssystemet” - om læreres oppfatning om et aspekt ved UKM
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Barns regneutvikling- med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Fra telling til flytende regning. Fokus på hvordan barn utvikler sine regnestrategier (fra telling til mer effektive regnestrategier), sin regneforståelse, samt hvilke verktøy som kan brukes for å få innsikt i barns regneutvikling
    2012
  • Janne Fauskanger:
    "Foreldre teller" - om foreldres støtte i barns matematiske utvikling
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Fra telling til flytende regning. Fokus på hvordan barn utvikler sine regnestrategier (fra telling til mer effektive regnestrategier), sin regneforståelse, samt hvilke verktøy som kan brukes for å få innsikt i barns regneutvikling
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Tall og algebra – med fokus på problemløsing
    2012
  • Janne Fauskanger:
    "Man har jo alltid en algoritme" - om flersifret regning
    2012
  • Janne Fauskanger, Reidar Mosvold:
    “Wrong, but still right” – Teachers reflecting on MKT items
    2012
  • Janne Fauskanger:
    TEACHERS’ EPISTEMIC BELIEFS ABOUT HCK
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Teachers’ epistemic beliefs about mathematical knowledge for teaching two-digit multiplication
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Barns regneutvikling- med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
    2012
  • Janne Fauskanger:
    4-5-åringenes matematiske utvikling
    2012
  • Janne Fauskanger:
    Tall (og algebra )– med fokus på ferdighetstrening
    2012
  • Uffe Thomas jankvist, Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Arne Jakobsen:
    MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING IN RELATION TO HISTORY IN MATHEMATICS EDUCATION
    2012
  • Arne Jakobsen, Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland:
    Item performance characteristics found in a Norwegian study using mathematical knowledge for teaching measures
    2011
  • Reidar Mosvold, Raymond Bjuland, Janne Fauskanger, Arne Jakobsen:
    Similar but different - Investigating the use of MKT in a Norwegian kindergarten setting
    2011
  • Se alle arbeider i Cristin →