
Fauskanger, Janne
Førsteamanuensis
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Why are mathematics teachers “not sure”?
Mathematics Teacher Education and Development 2016 Ekstern lenke
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Lærerarbeidets matematiske undervisningsoppgaver
Nordisk matematikkdidaktikk 2016
Janne Fauskanger:
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning.
Acta Didactica Norge 2016 Ekstern lenke
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold,
Morten Søyland Kristensen:
Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise.
Acta Didactica Norge 2016 Ekstern lenke
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt
Acta Didactica Norge 2015 Ekstern lenke
Raymond Bjuland,
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
What questions do mathematics mentor teachers ask?
European Society for Research in Mathematics Education 2015
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Why are Laura and Jane «not sure»?
European Society for Research in Mathematics Education 2015
Raymond Bjuland,
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Pre-service teachers developing lesson plans in field practice
2015
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
The difficulty of measuring types of mathematics teachers' knowledge.
2015
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Arne Jakobsen:
Adapted Mathematical Knowledge for Teaching Measures: Reliable, But Still Challenging
The Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology 2015
Janne Fauskanger:
Challenges in measuring teachers' knowledge
Educational Studies in Mathematics 2015 Ekstern lenke
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
Norsk pedagogisk tidsskrift 2014
Arne Jakobsen,
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland:
Undervisningskunnskap i matematikk for lærere på 5. - 10. trinn
Cappelen Damm Akademisk 2014
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Raymond Bjuland:
Fra “de” til “vi”? – fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk
Akademika forlag 2014
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
«Det ligger jo i bunn for alt» – om læreres oppfatning av undervisningskunnskap knyttet til posisjonssystemet
Akademika forlag 2013
Janne Fauskanger:
Teachers' epistemic beliefs about mathematical knowledge for teaching two-digit multiplication
International Conference on Mathematical Views (MAVI) 2013
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Teachers’ mathematical knowledge for teaching equality
2013
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Teachers' beliefs about mathematical knowledge for teaching definitions
International Electronic Journal of Mathematics Education (IEJME) 2013 Ekstern lenke
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Raymond Bjuland,
Arne Jakobsen:
Using content analysis to investigate student teachers’ beliefs about pupils
European Society for Research in Mathematics Education 2013 Ekstern lenke
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Analyzing focused discussions based on MKT items to learn about teachers’ beliefs
European Society for Research in Mathematics Education 2013 Ekstern lenke
Janne Fauskanger,
Arne Jakobsen,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland:
Analysis of psychometric properties as part of an iterative adaptation process of MKT items for use in other countries
ZDM: Mathematics Education 2012 Ekstern lenke
Janne Fauskanger:
"For norske lærere har stort sett en algoritme" : om undervisningskunnskap i matematikk
Tapir Akademisk Forlag 2012
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
“Wrong, but still right” – Teachers reflecting on MKT items
2012
Arne Jakobsen,
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland:
Correlations between teachers' MKT in different content areas
University of Iceland Press 2012
Arne Jakobsen,
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland:
Similar but different - Investigating the use of MKT in a Norwegian kindergarten setting
European Society for Research in Mathematics Education 2011
Janne Fauskanger,
Brit Hanssen:
Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med?
UNIPED 2011
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland:
"Eg kan jo multiplikasjon, men ka ska eg gjørr?" - det utfordrende undervisningsarbeidet i matematikk
Tapir Akademisk Forlag 2010
Janne Fauskanger:
Lesson Study. Observasjon av elevers læring - for læreres læring.
2016
Janne Fauskanger:
Lesson Study - helt konkret.
2016
Deborah Lynn Sorton Larssen,
Nina Helgevold,
Gro Næsheim-Bjørkvik,
Raymond Bjuland,
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Sissel Østrem,
Ion Patrick Francis Drew:
TasS Project (teachers as students): Lesson study in Initial Teacher education in Norway, a time-lagged experiment from field practice
2016
Deborah Lynn Sorton Larssen,
Wasyl Cajkler,
Philip Wood,
Nina Helgevold,
John Elliot,
Janne Fauskanger,
Hans Erik Bugge,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland,
Gro Næsheim-Bjørkvik,
Arne Jakobsen:
Lesson study and initial teacher education(ITE): understanding learning and meaningful observation to guide beginning teachers
2016
Janne Fauskanger:
Lesson Study og matematisk diskurs som utgangspunkt for praksis
2016
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Mathematical tasks of teaching and the professional and Cultural aspects of teaching
2016
Janne Fauskanger:
A young researcher at Congress of European Research in Mathematics Education
2016
Janne Fauskanger:
"Ka då ittepå?". Kritiske perspektiver på å måle og studere lærerkunnskap.
2016
Janne Fauskanger:
Å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap
2016
Janne Fauskanger:
Regning og nasjonale prøver
2016
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Dette skiller en god og en dårlig mattelærer
18. april 2016
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Hvilke matematiske undervisningsoppgaver inngår i matematikkundervisning av høy kvalitet?
2016
Ole Enge,
Janne Fauskanger,
Rune Herheim,
Sigrun Holmedal,
Marianne Maugesten:
Nasjonale retningslinjer for fag
2016
Ole Enge,
Janne Fauskanger,
Rune Herheim,
Sigrun Holmedal,
Marianne Maugesten:
Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning, retningslinjer for matematikk
2016
Janne Fauskanger:
Matematikkopplæring, hva virker og hva må læreren da kunne?
2016
Janne Fauskanger:
verbene i kompetansemålene, PRUV og regning i alle fag
2016
Janne Fauskanger:
Å regne både i matematikk og i andre fag
2015
Janne Fauskanger:
Har vår forståelse for kunnskapsbegrepet betydning for hvordan vi tenker om lærerens undervisningsarbeid og om lærerutdanning?
2015
Janne Fauskanger:
Ungdomstrinn i Utvikling – erfaring fra regning
2015
Morten Søyland Kristensen,
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Å studere matematikklæreres oppfatninger, noen metodologiske betraktninger
2015
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Arne Jakobsen:
Adapted Mathematical Knowledge for Teaching Measures: Reliable, But Still Challenging
2015
Janne Fauskanger:
Undervisningskunnskap i matematikk - praktisk tilnærming
2015
Janne Fauskanger:
Å sammen blir bedre: Matematisk kompetanse i andre fag enn matematikk
2015
Janne Fauskanger:
"Å bli bedre sammen" - læreplanarbeid som utgangspunkt
2015
Janne Fauskanger:
Introduksjon til Lesson Study
2015
Janne Fauskanger:
Planlegging av et Lesson Study-forløp
2015
Janne Fauskanger:
Hva må en lærer kunne og kan slik kunnskap måles og læres?
2015
Janne Fauskanger:
Om undervisningskunnskap og regning i alle fag. Hvilken kunnskap har læreren behov for og hva sier forskningen?
2015
Janne Fauskanger:
Lesson Study og regning, basert på læreplanarbeid og med samfunnsfag som første eksempel
2015
Janne Fauskanger:
Å regne i matematikk, og i andre fag
2015
Janne Fauskanger:
Læreplanarbeid som utgangspunkt for "å bli bedre sammen"
2015
Janne Fauskanger:
Hvordan skape gode oppstarter til/avslutninger av en undervisningstime?
2015
Janne Fauskanger:
Å regne i matematikk - og i andre fag
2014
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Editorial
Nordisk matematikkdidaktikk 2014
Janne Fauskanger:
Antall, rom og form i et stimulerende leke- og læringsmiljø
2014
Janne Fauskanger:
Regning i matematikk - og i andre fag
2014
Raymond Bjuland,
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Dialogues of student teachers developing lesson plans of mathematics in field practice
2014
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
The difficulties of measuring types of mathematics teachers' knowledge
2014
Janne Fauskanger:
Å regne i matematikk – og i andre fag
2014
Janne Fauskanger:
Fra telling til flytende regning
2013
Janne Fauskanger:
Fra telling til flytende regning
2013
Janne Fauskanger:
Å regne i matematikk - og i andre fag. Fokus på målinger, statistikk og geometri
2013
Janne Fauskanger:
Barns regneutvikling - med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
2013
Janne Fauskanger:
Å regne i matematikk - og i andre fag. Fokus på målinger, statistikk og geometri
2013
Janne Fauskanger:
Barns regneutvikling - med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
2013
Janne Fauskanger:
Vurdering – med fokus på både ferdighetstrening og problemløsing
2013
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Raymond Bjuland,
Arne Jakobsen:
Who are “they”? Student teachers’ beliefs
2013
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
STUDYING TEACHERS’ EPISTEMIC BELIEFS BY USING FOCUSED DISCUSSIONS BASED ON MKT ITEMS
2013
Raymond Bjuland,
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Affordances and constraints for student teachers' learning in a pre-lesson mentoring session of mathematics
2013
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Hva fokuserer de egentlig på? Lærerstudenters diskusjoner før og etter en praksisperiode i matematikk
2013
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland,
Janne Fauskanger:
Fra "de" til "vi" – fokus i lærerstudenters diskusjoner før og etter en praksisperiode i matematikk
2013
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Hvilken kunnskap må en fremtidig matematikklærer ha?
2013
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
Teachers' mathematical knowledge for teaching equality
2013
Janne Fauskanger:
"Foreldre teller" - om foreldre som støtte i barns matematisk utvikling
2013
Janne Fauskanger:
Å regne i alle fag - på småskoletrinnet
2013
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
TEACHERS’ EPISTEMIC BELIEFS ABOUT MKT DEFINITIONS.Teachers’ Knowledge of Mathematical Definitions: What They Need to Know and What They Think They Need to Know
2012
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger:
Testing av matematikklærere. Nei takk, men ja til faglige diskusjoner
Bedre Skole 2012
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
"Alle trenger å lære mer om posisjonssystemet” - om læreres oppfatning om et aspekt ved UKM
2012
Janne Fauskanger:
Barns regneutvikling- med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
2012
Janne Fauskanger:
Fra telling til flytende regning. Fokus på hvordan barn utvikler sine regnestrategier (fra telling til mer effektive regnestrategier), sin regneforståelse, samt hvilke verktøy som kan brukes for å få innsikt i barns regneutvikling
2012
Janne Fauskanger:
"Foreldre teller" - om foreldres støtte i barns matematiske utvikling
2012
Janne Fauskanger:
Fra telling til flytende regning. Fokus på hvordan barn utvikler sine regnestrategier (fra telling til mer effektive regnestrategier), sin regneforståelse, samt hvilke verktøy som kan brukes for å få innsikt i barns regneutvikling
2012
Janne Fauskanger:
Tall og algebra – med fokus på problemløsing
2012
Janne Fauskanger:
"Man har jo alltid en algoritme" - om flersifret regning
2012
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold:
“Wrong, but still right” – Teachers reflecting on MKT items
2012
Janne Fauskanger:
TEACHERS’ EPISTEMIC BELIEFS ABOUT HCK
2012
Janne Fauskanger:
Teachers’ epistemic beliefs about mathematical knowledge for teaching two-digit multiplication
2012
Janne Fauskanger:
Barns regneutvikling- med fokus på ferdighet, forståelse og problemløsing
2012
Janne Fauskanger:
4-5-åringenes matematiske utvikling
2012
Janne Fauskanger:
Tall (og algebra )– med fokus på ferdighetstrening
2012
Uffe Thomas jankvist,
Reidar Mosvold,
Janne Fauskanger,
Arne Jakobsen:
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING IN RELATION TO HISTORY IN MATHEMATICS EDUCATION
2012
Arne Jakobsen,
Janne Fauskanger,
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland:
Item performance characteristics found in a Norwegian study using mathematical knowledge for teaching measures
2011
Reidar Mosvold,
Raymond Bjuland,
Janne Fauskanger,
Arne Jakobsen:
Similar but different - Investigating the use of MKT in a Norwegian kindergarten setting
2011