No picture, placeholder image
No picture, placeholder image
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk elin.e.odegaard@uit.no Tromsø

Ødegaard, Elin Eriksen


Professor


  • Geir Olaf Pettersen, Monica Volden, Elin Eriksen Ødegaard:
    Shared curiosity, technology and mathematics: Exploring transition between two and three dimensions
    Routledge 2016 Ekstern lenke
  • Monica Volden, Geir Olaf Pettersen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Ida och kuben - att utforska matematik och surfplatta på et lekfullt sätt
    Studentlitteratur AB 2016
  • Elin Eriksen Ødegaard, Elizabeth Jayne White:
    Bildung: Potential and Promise in Early Childhood Education
    Springer 2016 Ekstern lenke
  • Helene Torsteinson, Janne Gjøen Gjernes, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard:
    "Eg tar toraradaren" - fortellinger om selviscenesttelse, artefakter og barns erfaringer I barnehagen
    Fagbokforlaget 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard, Magli Sofie Økland:
    Studier av narrative praksiserfaringer
    Fagbokforlaget 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Kompleks subjektivitet - problemet med dømmekraften
    Fagbokforlaget 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    'Glocality' in play: Efforts and dilemmas in changing the model of the teacher for the Norwegian national framework for kindergartens.
    Policy Futures in Education 2015 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data
    Nordisk Barnehageforskning 2015 Ekstern lenke
  • Monica Volden, Geir Olaf Pettersen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Ida og kuben-lekende modus i utforskning av matematikk og nettbrett
    Fagbokforlaget 2014
  • Jan Helge Kallestad, Elin Eriksen Ødegaard:
    Children's activities in Norwegian kindergartens - Part 2 - Focus on variations
    Культурно-историческая психология 2014
  • Jan Helge Kallestad, Elin Eriksen Ødegaard:
    Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture
    Культурно-историческая психология 2013 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard, Niklas Pramling:
    Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning
    Культурно-историческая психология 2013 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Ambivalens blant helter og forrædere - Refleksjoner over demokratisk formende erfaringer etter 22 juli 2013
    Fagbokforlaget 2013
  • Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard:
    "Se hva som skjer..." Veier til refleksiv praksis i barnehagen
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Liv Torunn Grindheim:
    What is the state of play?
    International Journal of Play 2013 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Early Childhood Education in Norway and Sweden Today: Education for Democracy
    Open University Press 2013
  • Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Slitesterke barnesentrerte diskurser - bildepedagogikk som kunnskapsform
    Fagbokforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard, Thorolf Krüger:
    Studier av barnehagen som danningsarena - sosialepistemologiske perspektiver
    Fagbokforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Meningsskaping i bruk av artefakter
    Fagbokforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen:
    Nye digitale begivenheter - nye former for deltakelse
    Universitetsforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Piracy in Policy:Children Influencing Early Childhood Policy in Norway
    Routledge 2012
  • Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen
    Nordisk Barnehageforskning 2011 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    On the track of cultural formative practice : a chronotopic reading of young children's co-narrative meaning-making
    Peter Lang Publishing Group 2011 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard, Niklas Pramling:
    Learning to Narrate: Appropriating a Cultural Mould for Sense-Making and Communication
    Springer 2011 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard, Magli Sofie Økland:
    Fortellinger fra praksis - trøbbel, vendepunkt og stolthet
    Fagbokforlaget 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagen som danningsarena
    Fagbokforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Frames, circles and pathways: Changing the model of the teacher, changing the model of the child
    2016
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Contemporary issues and challenges in kindergarten teacher education
    2016
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Dynamikk og vilkår for deltakelse i barnehagen for de yngste
    2016
  • Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen:
    A reform in the making The new Kindergarten Teacher Education program - Background, study model and challenges
    2016
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ragna Langlo, Nina Skauge:
    40 år med menneskerettigheter - Jubileumsbok for NFU Bergen lokallag
    2016
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Becoming ‘locals’ - developing spaces for belonging to local kindergartens and communities
    2016
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Det som gir glede
    Bergens Tidende 15. april 2016 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    For en danningsorientert barnehagelærerutdanning
    Fagbokforlaget 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Participation for every child where they live
    2015
  • Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard, Narelle Lemon:
    Beyond Observations - Narratives and Young Children
    Brill|Sense 2015 Ekstern lenke
  • Elin Eriksen Ødegaard, Arne Solli:
    Vil ha nasjonale sentre for barnehagekunnskap
    16. februar 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Commission for Lia de Vocht - Degree of Doctor of Philosophy in Education, University of Canterbury - RECONCEPTUALISING TEACHER-CHILD DIALOGUE IN EARLY YEARS EDUCATION: A BAKHTINIAN APPROACH
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Forskningsbasert barnehagelærerutdanning institusjonenes faglige prioriteringer
    2015
  • Vigdis Foss, Ingrid Fossøy, Hege Fimreite, Marit Alvestad, Margrethe Jernes, Inger Benny Espedal Tungland, Bente Vatne, Grete Nordvik, Magli Sofie Økland, Svein Ole Sataøen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen:
    Forskingsbasert barnehagelærarutdanning
    2015
  • Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnekultur som forskningsfelt - et interdisiplinært vitenskapelig emnne
    Barn 2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    The 'glocal' teacher - proposing a model of the teacher for the Norwegian kindergarten framework
    2015
  • Geir Olaf Pettersen, Monica Volden, Elin Eriksen Ødegaard:
    Visualisation of shapes and use of technology in kindergarten
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Samtalefortellinger – vilkår for kommunikasjon, relasjon og læring
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Vigor and Weakness of Narrative Research - Is it Possible to Create Research Designs that Matters for Children, that Will Transform Conditions for Children’s Lives?
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Forskningsbasering - noen refleksjoner fra BLU følgeforskning og fra bruk av forskning for utvikling i bhgsektoren
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Derfor bør den norske barnehagen arbeide danningsorientert - tanker om barnehagen I fortid nåtid og framtid
    2015
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnet i verden lek og leketøy på ramme alvor
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barns aktiviteter og vilkår for danning forskerbevegelser og analyserunder
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    On Interdiciplinarity in Child Culture Research
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Beyond Child Centredness
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Ny rammeplan for barnehager endringer og utviklingstrekk
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson:
    Å lære barnehagekunnskap for å bli barnehagelærer
    Barnehagefolk 2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Lek på ramme alvor
    01. desember 2014
  • Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen, Geir Aaserud:
    Barnehagepionerer
  • Elin Eriksen Ødegaard, Margaret Klepstad Færevaag:
    Barn med Down syndrom som deltakere i barnehagen
    Fagbokforlaget 2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Unni Bleken forteller
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Turi Sverdrup Berg forteller
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard, Thorolf Krüger:
    Om å bygge barnehagen som kunnskapsfelt
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Kunsten å spille barn gode
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Digitale begivenheter - generasjonsperspektiv
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Kraft og friksjon i narrative tilnærminger i studier av barn
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Bærekraftig utvikling som et generasjonsanliggende - en opplagt konsekvens av barnehagens formålsparagraf?
    2014
  • Utdanning/Forskning Kunnskapsdepartementet, Elin Eriksen Ødegaard, Monica Seland, Liv Gjems, Turi Pålerud, Sigurd Aukland, Heidi Grande Røys:
    TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
    2014
  • Niklas Pramling, Elin Eriksen Ødegaard:
    Bärettande och minnande
    2014
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Angrer på barnehagestart
    09. mars 2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Tårfrid er død - Leve Tårnfrid
    08. mars 2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen:
    Vi Handler, vi dokumenterer, vi skriver
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagen som en arena for danning - tradisjoner og nye variasjoner
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Utvalgte resultat fra prosjektet "Barnehagen som danningsarena" og "Barnehagen som Læringsmiljø og danningsarena"
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Berit Bae:
    Kva er no danning - en dialogforelesning
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagen som danningsarena -hvilke diskurser sirkulerer og hvilke posisjoner tilbys?
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Elin Eriksen Ødegaard:
    Studier av barnehagen som danningsarena
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Young Children as Narrative Meaning-makers
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Kotliar Inna Koreponova:
    Kindergarten as an Arena for Cultural Formation
    Культурно-историческая психология 2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Tradisjoner brudd og nye variasjoner - hva innebærer det å se barnehagen som en arena for danning
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barn lærer med hele seg
    Barnehagefolk 2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Lise Ingebriktsen, Berit Enerstvedt, Gunhild Fagerland:
    Les meir - ut med Bøker!
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard, Trude Kyrkjebø, Kristin Haukaa:
    Vi er jobbemenner vi - om å oppdage små barns meningsskaping
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Tre hovedlinjer i pedagogikkens historie - hva innebærer det for framtidens barnehage
    2013
  • Magli Sofie Økland, Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagelærerprofesjonalitet - praksisstudier som læringsarena
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Ytringer på barns vegne - barnehagelærerutdanningens pionerer forteller
    2013
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Forord
    Fagbokforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagen som danningsarena
    2012
  • Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard:
    IKT i barnehagen, med fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy
    2012
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen, Helene Torsteinson, Katrine Tufta, Tiri Bergesen Schei:
    Se kva som skjer – Endring i vilkår for læring og danning
    2012
  • John Roald Pettersen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagen som danningsarena- kikkehull og teleskop på barnehagen
    Pedagogisk Bokorm 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen:
    Ledelse av seminaret Førskolelærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv - Filmvisning og drøftinger
    2012
  • Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Liv Torunn Grindheim, Vebjørg Tingstad:
    Barnehagen som danningsarena
    2012
  • Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Forskningsprosjektet "Barns deltakende sirkler (2009-2011)
    2012
  • Lily Lui, Elin Eriksen Ødegaard:
    Mommy Stragies
    03. april 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Barnehagen som danningsarena - Introduksjon
    Fagbokforlaget 2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Smakebiter fra "Barnehagen som danningsarena"
    2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Conceptualizing Picturing
    2012
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ida Marie Lyså, Åsta Birkeland, Randi Dyblie Nilsen:
    Kindergarten as an arena for cultural formation - methodological issues
    2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Studying the youngest children - a co-narrative approach
    2012
  • Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard:
    Democratic potentials and risks when children work and play with digital photos and images in kindergarten
    2012
  • Elin Eriksen Ødegaard:
    Å bygge opp forskingsprosjekter - Erfaringer fra NFR- prosjektet Barnehagen som danningsarena
    2011
  • Elin Eriksen Ødegaard, Ida Marie Lyså:
    Conditions for Cultural Formation in Chinese Kindergartens
    2011
  • Se alle arbeider i Cristin →