No picture, placeholder image
No picture, placeholder image
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk bjarte.furnes@uit.no Tromsø

Furnes, Bjarte Reidar


Førsteamanuensis


  • Hilde Christine Hofslundsengen, Hanne Næss Hjetland, Bjarte Reidar Furnes, Kari-Anne Bottegård Næss :
    Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Norman, Ove Skarpenes :
    "Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen.
    Fagbokforlaget 2022
  • Bjarte Reidar Furnes, Trude Nergård-Nilssen :
    Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Bjarte Furnes, Hilde Christine Hofslundsengen, Margaret Klepstad Færevaag :
    Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen
    Fagbokforlaget 2020
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Hesjedal, Lise Øen Jones :
    Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter
    Fagbokforlaget 2020
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Norman :
    Læringsstrategier og metakognisjon
    Fagbokforlaget 2020
  • Elisabeth Hesjedal, Lise Øen Jones, Bjarte Furnes :
    Individuelle opplæringsplaner i skolen
    Fagbokforlaget 2020
  • Bjarte Reidar Furnes, Åsa Elwér, Stefan Samuelsson, Richard K. Olson, Brian Byrne :
    Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2
    Scientific Studies of Reading 2019 DOI
  • Kristin Sunde, Bjarte Reidar Furnes, Kjersti Lundetræ :
    Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?
    Scientific Studies of Reading 2019 ARKIV / DOI
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen
    Fagbokforlaget 2018
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde
    Psyke & Logos 2018
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Norman :
    Digital lesing - hva vet vi?
    Universitetsforlaget 2016
  • Elisabeth Norman, Bjarte Reidar Furnes :
    The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?
    Computers in Human Behavior 2016 ARKIV / DOI
  • Kristine Ludvigsen, Rune Johan Krumsvik, Bjarte Reidar Furnes :
    Creating formative feedback spaces in large lectures
    Computers & Education 2015 DOI
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Norman :
    Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia
    Dyslexia 2015 ARKIV / DOI
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring
    Fagbokforlaget 2014
  • Elisabeth Norman, Bjarte Reidar Furnes :
    The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?
    Emotion Review 2014 DOI
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Norman :
    Læringsstrategier og metakognisjon
    Fagbokforlaget 2013
  • Bjarte Reidar Furnes, Stefan Samuelsson :
    Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study
    Learning and Individual Differences 2011 DOI
  • Bjarte Reidar Furnes, Stefan Samuelsson :
    Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children
    Dyslexia 2010 FULLTEKST / DOI
  • Bjarte Reidar Furnes, Stefan Samuelsson :
    Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison
    Journal of Research in Reading 2009 DOI
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Hesjedal :
    Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
    2022
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn
    2022
  • Bjarte Reidar Furnes, Øistein Anmarkrud, Fredrik Solli Wandem :
    Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?
    10. november 2022
  • Bjarte Furnes :
    Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
    2021
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?
    2019
  • Bjarte Reidar Furnes, Åsa Elwér, Stefan Samuelsson, Richard K. Olson, Brian Byrne :
    Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2
    2019
  • Bjarte Reidar Furnes, Thomas Espevik, Torbjørn Tumyr Nilsen :
    Lytte er det nye lese
    20. september 2019
  • Bjarte Reidar Furnes :
    En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn
    2019
  • Kristin Sunde, Bjarte Reidar Furnes, Kjersti Lundetræ :
    Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?
    2018
  • Bjarte Reidar Furnes, Kristin Sunde :
    Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom
    2017
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning
    2017
  • Rune Johan Krumsvik, Elisabeth Hesjedal, Bjarte Reidar Furnes, Lise Øen Jones, Kristian Øen :
    Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse
    Dag og Tid 02. desember 2016
  • Dag Eivind Undheim Larsen, Bjarte Reidar Furnes :
    Når elever blir pedagoger
    17. desember 2016
  • Bjarte Furnes, Elisabeth Norman :
    Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen
    språkløyper 06. januar 2016
  • Elisabeth Norman, Bjarte Furnes :
    Metakognisjon er et viktig forskningsfelt
    språkløyper 27. januar 2016
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Digital lesing - hva vet vi?
    2015
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective
    2015
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Digital lesing - hva vet vi?
    2015
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling
    2014
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2
    2013
  • Elisabeth Norman, Bjarte Reidar Furnes :
    Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices
    2012
  • Bjarte Reidar Furnes, Elisabeth Norman :
    The relationship between reading skills and three facets of metacognition
    2012
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftspråk
    2011
  • Elisabeth Norman, Bjarte Reidar Furnes :
    "Jeg må bare printe det ut først!" Følelser for læring når tekst presenteres på skjerm eller papir
    2011
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Prediction of early development in reading and spelling: A cross-linguistic comparison
    2010
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison
    2008
  • Stefan Samuelsson, Bjarte Furnes :
    Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children
    2008 OMTALE
  • Stefan Samuelsson, Bjarte Furnes :
    Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison
    2008 OMTALE
  • Bjarte Reidar Furnes :
    Language skills predicting early reading and spelling acquisition when comparing regular and irregular orthographies
    2007

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →