
Furnes, Bjarte Reidar
Førsteamanuensis
Rebecca Treiman,
Jacqueline Hulslander,
Richard K. Olson,
Stefan Samuelsson,
Åsa Elwér,
Bjarte Reidar Furnes
m.fl.:
Predicting Later Spelling from Kindergarten Spelling in U.S., Australian, and Swedish Children
Scientific Studies of Reading 2023 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman,
Ove Skarpenes
:
"Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen.
Fagbokforlaget 2022
Bjarte Reidar Furnes,
Trude Nergård-Nilssen
:
Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie
Cappelen Damm Akademisk 2022
Hilde Christine Hofslundsengen,
Hanne Næss Hjetland,
Bjarte Reidar Furnes,
Kari-Anne Bottegård Næss
:
Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang
Cappelen Damm Akademisk 2022
Bjarte Furnes,
Hilde Christine Hofslundsengen,
Margaret Klepstad Færevaag
:
Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen
Fagbokforlaget 2020
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Hesjedal,
Lise Øen Jones
:
Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter
Fagbokforlaget 2020
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Læringsstrategier og metakognisjon
Fagbokforlaget 2020
Elisabeth Hesjedal,
Lise Øen Jones,
Bjarte Furnes
:
Individuelle opplæringsplaner i skolen
Fagbokforlaget 2020
Kristin Sunde,
Bjarte Reidar Furnes,
Kjersti Lundetræ
:
Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?
Bjarte Reidar Furnes,
Åsa Elwér,
Stefan Samuelsson,
Richard K. Olson,
Brian Byrne
:
Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2
Scientific Studies of Reading 2019 DOI
Bjarte Reidar Furnes
:
Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen
Fagbokforlaget 2018
Bjarte Reidar Furnes
:
Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde
Psyke & Logos 2018
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Digital lesing - hva vet vi?
Universitetsforlaget 2016
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?
Kristine Ludvigsen,
Rune Johan Krumsvik,
Bjarte Reidar Furnes
:
Creating formative feedback spaces in large lectures
Computers & Education 2015 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia
Bjarte Reidar Furnes
:
Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring
Fagbokforlaget 2014
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?
Emotion Review 2014 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Læringsstrategier og metakognisjon
Fagbokforlaget 2013
Bjarte Reidar Furnes,
Stefan Samuelsson
:
Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study
Learning and Individual Differences 2011 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Stefan Samuelsson
:
Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children
Bjarte Reidar Furnes,
Stefan Samuelsson
:
Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison
Journal of Research in Reading 2009 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Øistein Anmarkrud,
Fredrik Solli Wandem
:
Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?
10. november 2022
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Hesjedal
:
Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
2022
Bjarte Reidar Furnes
:
Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn
2022
Bjarte Furnes
:
Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
2021
Bjarte Reidar Furnes
:
En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn
2019
Bjarte Reidar Furnes
:
Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?
2019
Bjarte Reidar Furnes,
Åsa Elwér,
Stefan Samuelsson,
Richard K. Olson,
Brian Byrne
:
Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2
2019
Bjarte Reidar Furnes,
Thomas Espevik,
Torbjørn Tumyr Nilsen
:
Lytte er det nye lese
20. september 2019
Kristin Sunde,
Bjarte Reidar Furnes,
Kjersti Lundetræ
:
Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?
2018
Bjarte Reidar Furnes,
Kristin Sunde
:
Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom
2017
Bjarte Reidar Furnes
:
Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning
2017
Rune Johan Krumsvik,
Elisabeth Hesjedal,
Bjarte Reidar Furnes,
Lise Øen Jones,
Kristian Øen
:
Akutt behov for spesialpedagogisk
kompetanse
Dag og Tid 02. desember 2016
Dag Eivind Undheim Larsen,
Bjarte Reidar Furnes
:
Når elever blir pedagoger
17. desember 2016
Bjarte Furnes,
Elisabeth Norman
:
Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen
språkløyper 06. januar 2016
Elisabeth Norman,
Bjarte Furnes
:
Metakognisjon er et viktig forskningsfelt
språkløyper 27. januar 2016
Bjarte Reidar Furnes
:
Digital lesing - hva vet vi?
2015
Bjarte Reidar Furnes
:
Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective
2015
Bjarte Reidar Furnes
:
Digital lesing - hva vet vi?
2015
Bjarte Reidar Furnes
:
Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling
2014
Bjarte Reidar Furnes
:
Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2
2013
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices
2012
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
The relationship between reading skills and three facets of metacognition
2012
Bjarte Reidar Furnes
:
Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftspråk
2011
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
"Jeg må bare printe det ut først!" Følelser for læring når tekst presenteres på skjerm eller papir
2011
Bjarte Reidar Furnes
:
Prediction of early development in reading and spelling: A cross-linguistic comparison
2010
Bjarte Reidar Furnes
:
Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison
2008
Stefan Samuelsson,
Bjarte Furnes
:
Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children
2008 OMTALE
Stefan Samuelsson,
Bjarte Furnes
:
Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison
2008 OMTALE
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →