for saksbehandlere og ledere

Vitnemål

Eksamenstjenesten UiT har overtatt all vitnemålsproduksjon ved UiT. Instituttene gir beskjed til Eksamenstjenesten UiT via TopDesk når alle bakgrunnsdata i utdanningsplanen er klare. Husk å angi riktig kvalifikasjonsdato dersom det ikke framgår av protokollen. 

Sjekkliste for godkjenning av utdanningsplaner i FS/produksjon av vitnemål

Instituttene sjekker følgende bakgrunnsdata i Student samlebilde før godkjenning av utdanningsplanen:
  • Alle emner som skal være med i graden må ligge under fanen «Rediger utdanningsplanen». Gjør gjerne dette i samarbeid med studenten slik at det ikke må gjøres endringer i ettertid.  Sjekk at planen inneholder 120/180/300 studiepoeng.
  • Alle emner under fanen «Rediger utdanningsplanen» må ha riktig emnekategori. Emnene sorteres i ulike emnekategorier på vitnemålet. Hvis ikke emnekategorien er definert legges den inn i feltet «emnekategori på hvert emne i arbeidsområdet.
  • Når utdanningsplanen er kontrollert og klar skal det settes ( J ) for Sperr sletting

Innføringsemner: Ex.philosophicum og eventuelle innføringsemner som inngår i studiet hører til under (INNFØRING)
Faglig fordypning: Fordypningsemner i bachelorgrader og femårige mastergrader (FAGFORDYP)
Emner i bachelorgraden: Bacheloremner som ikke inngår i fordypningen (M-BGR)
Valgfag: Valgemner (VALG)
Utdanning fra UNIS-Universitetet på Svalbard: Emner tatt ved UNIS (både bachelor- og masteremner)*  (UNIS)
Emner i mastergraden: Emner som inngår i et 2-årig masterstudium (M-MGR)
Mastergradsoppgaven: Mastergradsoppgaven (MASTERAVH)

*Det er mulig å legge til en merknad på vitnemålet dersom disse emnene inngår i den faglige fordypningen. Det må i slike tilfeller utarbeides en merknadstekst på målformen til studenten, og på engelsk. Merknaden registreres i Student samlebilde, Merknad, VTM-MRK-SIDE3. 

Sjekk at alle innpassinger er gjort riktig, og at det ikke er skrivefeil. I bildet «Person Eksternstudium» skal det i resultat stå «Innpasset» og «Recognized». Det er mulig å legge dette inn som en forhåndsverdi i profilen. Klikk i bildet, trykk på profil-knappen på menylinjen og innsettingsvalg åpnes. Velg feltet «resultat-original». Hak av forhåndsverdi og skriv «Innpasset» i feltet. Velg feltet «resultat-engelsk», hak av forhåndsvisning og skriv «Recognized» i feltet. Verdien vil nå komme automatisk når dere legger inn raden resultatfanen i «Person Eksternstudium». Karakterregel skal fortsatt være NO25. Emnekategori på innpassede emner skal registreres som Utdanning fra andre utdanningsinstitusjoner (ANDRELÆRE).

Sjekk tittel på masteroppgave, prosjektoppgave, bacheloroppgave og spesialpensum. Tittel på masteroppgave og prosjektoppgave skal registreres i underbilde SOppg i Student Samlebilde. Legg til ny rad, definer hvilken type oppgave det er, emnekode og legg til tittel i «Tittel –original» og «Tittel –engelsk» feltet. 

HMS-emner skal ha emnekategori ANDRE


Sist endret: 12.03.2024
Printvennlig innhold: Bruk følgende emnekategorier

Tittel på masteroppgave skal skrives etter følgende mal:

  • Bokmål:             Oppgavens tittel: «….»
  • Nynorsk:            Tittel på oppgåva: «……»
  • Engelsk:             Title of the Master’s Thesis: “………”

Tittel på bacheloroppgave skal skrives etter følgende mal:

  • Bokmål:             Oppgavens tittel: «…….»
  • Nynorsk:            Tittel på oppgåva: «…….»
  • Engelsk:             Title of the Thesis: «……»

Tittel på prosjektoppgave skal skrives etter følgende mal:

  • Bokmål:             Oppgavens tittel: «…….»
  • Nynorsk:            Tittel på oppgåva: «…….»
  • Engelsk:             Title of the project paper: «…….»

Når det gjelder spesialpensum må tittel legges på emne i utdanningsplanen til studenten. Klikk på spesialpensum slik at detaljer kommer i arbeidsområdet. Legg inn tittel under Oppgavetittel både på norsk og engelsk. NB! Ikke legg tittel under Spes.Pensumtittel, da vil den ikke komme i kursiv på vitnemålet.

Tittel på spesialpensum skal skrives etter følgende mal:

  • Bokmål:             Spesialpensumets tittel: «……»
  • Nynorsk:            Tittel på spesialpensumet: «…….»
  • Engelsk:             Title of the special curriculum: «………..»

Det er viktig at tittel legges inn så snart en oppgave er levert eller et spesialpensum er godkjent og før sensurprotokoll skrives ut!

Når sensur er lagt inn i FS vil det kun være mulig å gjøre endringer i tittel ved å endre i vurderingsprotokollen. Dette kan kun gjøres av personer i Eksamenstjenesten UiT. Endring medfører unødvendig merarbeid samt at det er hensiktsmessig at korrekt tittel forekommer både i FS og ved utsendelse av sensursprotokoll.


Sist endret: 18.03.2024
Printvennlig innhold: Her er det viktig å være nøye
  • Sjekk om studenten er registret med norsk fødselsnr. Eventuelt få bekreftet rett fødselsdato/norsk fødselsnr
  • Utdanningsplanen må være rett. Det skal ikke være noen røde X 
  • HMS emner som skal være med i vitnemålet skal ha emnekategori ANDRE
  • HUSK å registrere emnekode når du legger inn Tittel på oppgave
  • Papir vitnemål sendes ut som Rekommandert brev til registrert semesteradresse.
  • Merk saken i Topdesk med Vitnemål til…..(utdanning) på enkeltstudenter bruk studentnr og utdanning

Utsatt vitnemålsutsendelse; Dersom kandidaten ønsker å forbedre karakterer kan dere be om utsatt vitnemålsutstedelse. Det registreres i student samlebilde - utdanningsplan - rediger utdanningsplan - utsettelse av vitnemålsutsendelse - Sett inn dato for utstedelse


Sist endret: 18.03.2024
Printvennlig innhold: Generell informasjon/huskeliste
Sist endret: 23.05.2024

Autorisasjon til norskutdannet helsepersonell 

I 2016 lanserte Helsedirektoratet "innmeldingslister" som en ny elektronisk og enklere løsning for å søke om autorisasjon for elever og studenter med norsk utdanning.
Vi ber om at ordningen tas i bruk ved alle utdanningssteder og fylkeskommuner.

Det er nå ulike innmeldingslister med tilpassede tekster for de ulike utdanningsnivåene:

  • Videregående skole
  • Fag- eller svennebrev
  • Høgskole
  • Universitet

Listene finnes i Altinn-skjema "Innmeldingsliste til Helsedirektoratet" i nedtrekksmeny for utdanningsnivå.

Med innmeldingsliste vil elevene og studentene kunne få innvilget autorisasjon i løpet av få minutter etter at listene er levert og de har betalt gebyret. Dersom utdanningsstedet ikke leverer liste, må studenten selv sende en individuell søknad om autorisasjon og da er saksbehandlingstiden inntil 8 uker.

Helsedirektoratet ber om at alle universiteter, høyskoler, videregående skoler og fylkeskommuner registrerer innmeldingslister via Altinn for studenter og elever i fag som krever autorisasjon. Innmeldingslistene skal sendes til Helsedirektoratet når studentene og elevene har fullført og bestått utdanningen.

For lærlinger og praksiskandidater skal fylkeskommunene sende inn liste over disse kandidatene når de er ferdige med praksis og har fått utstedt fag-, svenne- eller praksisbrev.

Utdanningsstedene kan også melde fra om enkelte elever og studenter som bør få en manuell vurdering av sin autorisasjonssøknad, slik at disse stoppes i den automatiserte prosessen. Rutine for dette fremgår av hver enkelt innmeldingsliste.

Helsedirektoratet har mer informasjon om hvordan man fyller og leverer innmeldingslistene på sine nettsider:
https://www.helsedirektoratet.no/tema/autorisasjon-og-spesialistutdanning/autorisasjon-og-lisens/innmeldingsliste-for-utdanningssteder-og-fylkeskommuner
Innmeldingslistene bør sendes så snart som mulig etter fullført og bestått utdanning slik at ventetiden for å få innvilget autorisasjon blir kort. Det er ingen begrensning for hvor ofte det kan sendes inn lister, men det er svært viktig at samme person ikke føres opp på liste mer enn en gang for samme utdanning.
Alle sensorer og lærere må få informasjon om denne ordningen. Vi ber derfor om at informasjonen videresendes til de aktuelle.
Det er viktig at utdanningsstedene og fylkeskommunen gir tydelig informasjon til elevene og studentene om innmeldingsrutinen og om at de selv ikke skal sende inn søknad til Helsedirektoratet. Helsedirektoratet opplever en for stor andel doble søknader om autorisasjon, det vil si at både utdanningssteder og studentene selv sender inn søknad om autorisasjon. Dette medfører lengre saksbehandlingstid og man kan risikere at det betales dobbelt gebyr.

Lærere bør også være kjent med denne ordningen. Vi ber derfor om at informasjonen videresendes til de aktuelle.


Sist endret: 18.03.2024
Printvennlig innhold: Brev fra Helsedirektoratet

Utdanningsstedene og fylkeskommunen må informere elever og studenter om at det sendes felles innmeldingslister til Helsedirektoratet med søknad om autorisasjon. Elevene og studentene skal derfor ikke sende inn egen søknad, men de må betale gebyr (mer om gebyr nedenfor).

Elevene og studentene må få vite:

  • at de ikke søke om autorisasjon selv
  • at utdanningsstedet/fylkeskommunen sender fortløpende inn lister til Helsedirektoratet med navn på elever og studenter som har fullført og bestått utdanningen.
  • tidspunktet for når innmeldingslisten med studentens eller elevens navn ble sendt
  • at eleven eller studenten vil motta e-post fra Altinn med beskjed om å logge inn og betale gebyr (kr. 1665,-)
  • at autorisasjonen blir innvilget så snart gebyret er betalt
  • at det ikke blir sendt purring fra Altinn hvis de ikke betaler gebyret
  • at de må søke selv dersom de ikke har betalt innen 60 dager. Saksbehandlingstiden er inntil 8 uker fra de selv sender søknad

Det er viktig for studenter og elever å få vite hvilket tidspunkt listen med deres navn sendes inn, slik at de vet når de kan forvente å kunne få autorisasjon.
Når elevene eller studentene har betalt gebyret og fått autorisasjon, vil de bli registrert i Helsepersonellregisteret (HPR) og kan søke seg selv opp der etter kort tid. Her finner de også sitt HPR-nummer.

Elever og studenter må logge seg inn på www.altinn.no og sjekke sin "profil" for korrekt telefonnummer og e-post. På denne måten vil de få varsel når de mottar brev i Altinn.

Manuelle søknader forlenger saksbehandlingstiden
Helsedirektoratet mottar av og til søknader som både er sendt på innmeldingsliste og som er sendt inn enkeltvis. Dette er svært uheldig og forlenger saksbehandlingstiden betydelig. Vi ber om at utdanningsstedene bidrar til god informasjon slik at dette ikke skjer.


Sist endret: 18.03.2024
Printvennlig innhold: Viktig informasjon til elevene/studentene
Sist endret: 12.03.2024

Håndtering av studenter som ønsker vitnemål fra studieprogram de ikke har studierett til

Slik håndteres dette:

 Studenter som tidligere har hatt studierett til det aktuelle studieprogrammet:
  1. Instituttet må først vurdere om kvalifikasjonen fortsatt kan utstedes, og om kandidaten har oppnådd læringsutbyttet for kvalifikasjonen, slik at vedkommende kan få utsted vitnemål
  2. Dersom kvalifikasjonen kan utstedes må instituttet gjenåpne studieretten ved å sette studentstatusen i FS til aktiv og utvide studierettsperioden
  3. Instituttet bestiller vitnemål hos eksamenstjenesten UiT
  4. Eksamenstjenesten UiT produserer vitnemålet

Enkeltemnestudenter som ikke er tatt opp til det aktuelle studieprogrammet:

  1. Instituttet må først vurdere om kvalifikasjonen kan utstedes og om kandidaten har oppnådd læringsutbytte for kvalifikasjonen, slik at vedkommende kan få utsted vitnemål
  2. Institutte bestiller deretter vitnemål hos eksamenstjenesten UiT
  3. Fellestjenesten for opptak vurderer om kandidaten er kvalifisert for opptak til studieprogrammet
  4. Dersom studenten er kvalifisert, vil Fellestjenesten for opptak tildele studierett til det aktuelle studieprogrammet
  5. Eksamenstjenesten UiT produserer vitnemålet.
Sist endret: 15.02.2024
Vitnemål