for saksbehandlere og ledere

Ouriginal

Ouriginal er UiTs verktøy for elektronisk plagiatkontroll av innleverte studentbesvarelser. Besvarelsene sendes til Ouriginal, som sjekker mot internett og allerede innleverte oppgaver. Fakultetene kan også laste opp annet referansemateriale.

Spørsmål & svar

Søker Ouriginal kun i egen (UiT) database?

  • Ouriginal søker også i eksterne databaser. Dersom det er treff, informeres det om hvilken database kilden er fra (f.eks. fra OsloMet). Det gis ingen direkte tilgang til ekstern database. Dersom det er behov for mer informasjon vedrørende kilden, send forespørsel til Eksamenstjenesten UiT via topdesk der du inkluderer informasjonen som er synlig for deg i rapporten. 

Hvordan kan administrator slå opp et anonymisert dokument levert i Wiseflow, som har dukket opp som kilde i en Ouriginal-analyse?

I Wiseflow har administrator en egen egen fane for støtte. Her kan du gjøre besvarelsesoppslag. Søk på filnavn fra funn fra Ouriginal-rapport. Da sammenstilles dokumentnavnet med container ID i administratorgrensesnittet i Ouriginal. Container ID slås opp i besvarelsesoppslaget i Wiseflow.

Besvarelsesoppdrag (skjermbilde av Wiseflow) 
  • Hvorfor for ekstern sensor Access Denied når hen prøver å komme til Ouriginal-analysen via Wiseflow?
    • Ekstern sensor mangler Ouriginal-bruker som er knytta til UIT. Brukere må opprette bruker ved å følge denne veiledningen.
    • Ouriginal-administrator kan også være behjelpelig med opprette konto. Send forespørsel til Eksamenstjenesten UiT.
  • Kan man slette dokumenter lastet opp i Ouriginal?
    • Ouriginal-administrator kan være behjelpelig med dette, kontakt Eksamenstjenesten UiT.
  • I hvilke tilfeller er sletting aktuelt?
    •  Sensitivt materiale har havnet i Ouriginal (Ouriginal skal ikke motta fortrolig materiale)

Til Ouriginal-administrator:

  • Hvordan sletter jeg dokumenter?
      • Delete from Index = gjør at analyser ikke tar hensyn til dokumentet, dokumentet kan ikke slås opp i grensesnitt mot brukere, men synlig for deg som administrator
      • Delete data: Sletter dokumentet. Support må fortsatt kontaktes for å også slette produserte rapporter.
  • Hvordan finner jeg ut om en sensor har bruker?
  • Søk opp e-postadressen til personen unde Submitters. 
    Finne bruker i Submitters 
Sist endret: 16.04.2024
Ouriginal