for ansatte, saksbehandlere og ledere

Anskaffelsesstrategi

UiTs anskaffelsesstrategi er fastsatt av Rektor 16. mai 2024, og gjelder for alt innkjøps- og anskaffelsesarbeid som gjennomføres ved UiT.

Anskaffelsesstrategi for UiT, 2024-2026

Av UiTs årlige budsjett brukes ca. 65 % på lønn, ca. 31 % på
innkjøp og ca. 4 % på annet.

UiT Norges arktiske universitet anskaffer årlig varer og tjenester for om lag 1,5 milliarder kroner. Dette utgjør ca. 31 % av universitetets årlige budsjett.

Anskaffelsesstrategien gjelder for alt innkjøps- og anskaffelsesarbeid som gjennomføres ved UiT, på tvers av enheter og for alle faser; fra behovet oppstår, til planlegging og gjennomføring av anskaffelsen og videre til kontraktens avslutning. Den berører alle deler av virksomheten, og alle ansatte har et felles ansvar for å bidra til at vi lykkes med å nå målene.

I 2023 fordelte innkjøpene seg slik: ca. 33,5 % administrativt,
9,5 % vitenskapelig, 46 % forvaltning, drift og vedlikehold
og 11 % IKT. 

Anskaffelsesstrategien skal understøtte UiTs strategi, Eallju - Drivkraft i nord, og beskrive en overordnet tenkning og adferd for UiTs anskaffelser. Anskaffelsesstrategien skal gi et felles grunnlag for gjennomføring av anskaffelser, og bidra til å sikre effektiv ressursbruk. UiT skal gjennomføre innkjøp og anskaffelser i tråd med gjeldende lover og forskrifter. 

Innkjøp og anskaffelser er et strategisk viktig område for UiT og skal være med på å sikre at vi når våre mål. I noen tilfeller er det en direkte sammenheng mellom kvaliteten på de anskaffelsene virksomheten gjør, og kvaliteten på de tjenestene som vi leverer. 

Avtalene som inngås, er viktige både for virksomheten, brukerne og leverandørene. Med dette følger et ansvar om å opptre som en profesjonell innkjøper og sørge for å gjøre samfunnsansvarlige innkjøp og anskaffelser, og samtidig få mest mulig igjen for midlene. UiT skal bruke anskaffelser strategisk for å bidra til den innovasjon- og virksomhetsutvikling vi har behov for. 


.
Sist endret: 31.05.2024

Visjon, hovedmål og delmål

Visjon
UiT skal ha en ledende faglig posisjon i UH-sektoren og være i front når det kommer til arbeid med bærekraftige anskaffelser.

Hovedmål
Anskaffelser skal bidra til at universitetet når målene innenfor utdanning, forskning- og kunstnerisk utviklingsarbeid og formidling. Det er et mål å gjennomføre optimale anskaffelser med hensyn til behovsdekning, kostnader, kvalitet og bærekraft. 

Delmål
For å oppnå hovedmålet og basert på hovedutfordringene til UiT, prioriteres følgende tre områder i perioden. Dette er områder hvor det er behov for utvikling eller særlig fokus ut over ordinær virksomhet.

Ønsket effekt
Ledelse på alle nivå har en strategisk tilnærming til anskaffelser, og ansatte i organisasjonen har forståelse for dette arbeidets betydning for universitetets resultater.

Universitetet har et høykompetent innkjøpsmiljø.

Med god behovsavklaring, avklart budsjett, dedikerte faglige ressurser og tidlig innmelding til Innkjøp, skal det sikres god behovsdekning og innovative løsninger.

Universitetet bruker rammeavtaler som et viktig strategisk verktøy for gjentakende enkeltkjøp.

Tiltak

  1. Ledere ved UiT på alle nivå skal være godt kjent med UiTs innkjøps- og anskaffelsesstrategi.
  2. Ledere skal påse at egne ansatte med dedikert rolle i UiTs innkjøpsvirksomhet har tilstrekkelig kompetanse.
  3. Ledere skal ha strategiske innkjøpsplaner for egen budsjettenhet, som ivaretar både investerings- og vedlikeholdsbehov, og sørge for at disse er kommunisert til Seksjon for innkjøp.
  4. Ledere skal påse at alle innkjøpsbehov meldes til Innkjøp når behovet oppstår. Dette gjelder også anskaffelser som ivaretas av andre virksomheter på vegne av UiT (eks. BOTT, DFØ, Sikt m.fl.).
  5. Seksjon for innkjøp, i samarbeid med enhetene, skal etablere et tverrfaglig anskaffelsesteam som skal planlegge gjennomføring av anskaffelsen og kontrakten, og fremme innovative løsninger.
  6. Seksjon for innkjøp, i samarbeid med enhetene, skal legge til rette for at gjentakende kjøp i størst mulig grad dekkes av rammeavtaler.
  7. Datakvalitet fra økonomisystemene skal være høy og gi et godt grunnlag for analyser med tanke på gjenbruk av data for inngåelse av nye avtaler.


Risiko
Dersom ledere og ansatte ikke forstår den strategiske betydningen av å planlegge og allokere ressurser til arbeid med innkjøp og anskaffelser vil det være stor risiko for at behovet ikke vil dekkes på en god nok måte.

Dersom man ikke bruker tilstrekkelig ressurser knyttet til etablering av rammeavtaler, er det risiko for at behovet ikke dekkes på en god og effektiv måte. Manglende rammeavtaler kan medføre ulovlige direkteanskaffelser.

Innovative løsninger krever kompetanse og vilje til endringer. Det krever også ofte ekstra tid og ressurser til gjennomføring av anskaffelsesprosessen. Det foreligger risiko for at det mangler endringsvilje i organisasjonen og risiko for at det krever for mye tid og ressurser.

Resultatmål Styringsparameter/KPI
Øke antall rammeavtaler Antall rammeavtaler
God behovsdekning i enkeltanskaffelser Brukerundersøkelser, måltall ≥4
Øke andelen innovasjonsvennlige anskaffelser Antall innovasjonsvennlige anskaffelser. Vurderes etter et kriteriesett

Sist endret: 31.05.2024
Printvennlig innhold: 1. Anskaffelser skal sikre god behovsdekning og legge til rette for innovative løsninger.

Ønsket effekt
Det er høy lojalitet til universitetets avtaler. Avtalevilkårene respekteres, følges opp og utnyttes best mulig gjennom hele avtaleperioden.

Universitetet følger rutiner og systemer for avtaleoppfølgning.

Gjennom god avtaleoppfølging sikres det at UiT har avtaler som er i henhold til lover og regler og gir økonomisk og administrativ gevinst.

Tiltak

  1. UiT skal ha gode rutiner for avtaleoppfølging som definerer roller og ansvar i prosessen.
  2. UiT skal ha dedikerte ressurser til avtaleoppfølging.
  3. Alle ledere skal sikre lojalitet til UiTs forpliktende rammeavtaler, og påse at disse brukes korrekt i egen budsjettenhet.
  4. UiTs innkjøpsmiljø skal ha høy kompetanse om UiTs avtaler, med tanke på forpliktelser, muligheter, handlingsrom og gevinstrealisering.
  5. Datakvaliteten fra økonomisystemene skal være høy og gi et godt grunnlag for analyser med tanke på oppfølging av avtaler.


Risiko
Uten tilstrekkelige ressurser til avtaleforvaltning vil det være en risiko for brudd på lover og regler, at prisavvik og overfakturering ikke fanges opp, at UiT får lavere kvalitet enn avtalt og at avtalens gevinster ikke realiseres.

Dersom man ikke får etablert gode nok rutiner og verktøy for kontroll, er det stor risiko for at avvik ikke fanges opp, og avtaleoppfølgning vil kreve mer ressurser enn nødvendig.

Avtaler inngått av andre kan gi bedre avtalevilkår og utnytte ressurser effektivt ved at anskaffelsen gjøres på vegne av mange. Samtidig innebærer det en risiko for at avtalevilkårene ikke i tilstrekkelig grad er tilpasset UiTs virksomhet eller behov. Dersom man før oppstart av slike fellesanskaffelser, og ved implementering, bruker tilstrekkelige ressurser, kan risikoen for dette reduseres noe.

Resultatmål Styringsparameter/KPI
Øke avtalelojalitet på rammeavtaler Prosentvis avtalelojalitet på 5 utvalgte avtaler

 


Sist endret: 31.05.2024
Printvennlig innhold: 2. Alle inngåtte avtaler skal følges opp etter intensjonen i avtalen.

Ønsket effekt
UiT skal gjennom anskaffelser ivareta klima- og miljøhensyn, bidra til å fremme gode arbeidsforhold i leverandørkjeden, ivareta respekt for grunnleggende menneskerettigheter og sikre like konkurransevilkår i markedet.

Bærekraftige anskaffelser skal bidra til å sikre godt omdømme for UiT og tillit til offentlig anskaffelsesvirksomhet.

Ansatte ved UiT er bevisst på eget forbruk.

Tiltak

  1. UiTs innkjøpsmiljø skal ha tilstrekkelig kompetanse til å bidra i arbeidet for å redusere negativ klima- og miljøpåvirkning, ivareta respekt for grunnleggende menneskerettigheter og motvirke arbeidslivskriminalitet.
  2. Alle enheter ved UiT som har et innkjøpsbehov har ansvar for å bidra aktivt til å redusere negativ klima- og miljøpåvirkning i den aktuelle anskaffelsen, blant annet ved å
    • vurdere om behovet kan dekkes på en annen måte enn nyinnkjøp
    • redusere antall flyreiser
    • redusere matsvinn og velge klimavennlig mat
    • etterspørre utslippsfri transport av varer og tjenester
  3. Avdeling for bygg og eiendom, og avdeling for IT, har et særlig ansvar for å bidra til å fremme innovasjon, sirkulære og bærekraftige løsninger i anskaffelser der de er involvert.
  4. UiT skal delta aktivt i relevante nettverk og samarbeid knyttet til innovasjon, leverandørutvikling, bærekraft og samfunnsansvar.


Risiko
Å velge ut og bruke klima- og miljøkrav i anskaffelser krever høy kompetanse og ressurser både i UiTs innkjøpsmiljø, men også hos behovshavere og beslutningstakere. Risikoen for at man ikke får koordinert og utnyttet UiTs samlede kompetanse på området, kan reduseres ved å ha en dedikert klima- og miljørådgiver ved UiT, som arbeider på tvers av virksomheten.

Manglende kompetanse og/eller koordinering kan medføre en betydelig risiko for at mål og lovpålagte krav ikke nås.

Resultatmål Styringsparameter/KPI
Redusere antall flyreiser Antall flyreiser
Redusere drivstoffutslipp knyttet til transport av varer og tjenester Antall avtaler hvor det er tilbudt utslippsfrie kjøretøy og maskiner

Sist endret: 31.05.2024
Printvennlig innhold: 3. Anskaffelser skal bidra til å nå universitetets bærekraftsmål.
Sist endret: 31.05.2024

Implementering

Fastsettelse
Anskaffelsesstrategien er fastsatt av Rektor 16.05 2024, og gjelder for alt innkjøps- og anskaffelsesarbeid som gjennomføres ved UiT.

Avdeling for organisasjon og økonomi har faglig ansvar for anskaffelsesstrategien, og den vil følges opp av Seksjon for innkjøp.

Mål og tiltak
Ledere skal sørge for at tiltakene inngår i enhetens årsplaner.

Ledere på alle nivå har en særlig rolle i arbeidet med å sikre at målene nås, men alle ansatte har et ansvar for å bidra.

Økonomiske og administrative konsekvenser
Det legges til grunn at alle enheter følger strategiens føringer og gjennomfører tiltak innenfor vedtatte budsjetter i perioden.

Enkelte tiltak kan innebære behov for økning eller omfordeling av budsjetter.

Tilgjengeliggjøring
Anskaffelsesstrategien skal være tilgjengelig på universitetets nettsider og inngå i opplæring for UiTs innkjøpsmiljø, inkludert ledere.

Sist endret: 31.05.2024

Anskaffelsesstrategien i eget dokument

Sist endret: 31.05.2024
Anskaffelsesstrategi