Om UiTs Innkjøpstjeneste
UiT anskaffer varer og tjenester for om lag 1,5 milliarder kroner årlig. UiTs innkjøpsvirksomhet er organisert med lokale innkjøpergrupper som ivaretar bestilling av varer og tjenester med verdi under 100 000,- ekskl. mva., og en sentralt organisert fellestjeneste (Seksjon for innkjøp i UiTs Fellesadministrasjon) som håndterer anskaffelsesprosesser hvor samlet kontraktsverdi er på 100 000,- ekskl. mva. eller høyere.
Om Seksjon for innkjøp
Seksjon for innkjøp har ansvar for tjenesten Bestilling og innkjøp i UiTs tjenestekart og er prosesseier for Behov til betaling (BtB).
Seksjonen leder anskaffelsesprosesser for varer og tjenester med en verdi fra 100 000,- ekskl. mva., på vegne av alle fakulteter og enheter ved UiT. Prosessen strekker seg fra innmeldingsskjema er mottatt og frem til kontrakt er signert.
Seksjonen har ansvar for å forvalte UiTs avtaleportefølje knyttet til innkjøp, og ivaretar også bestilling av varer og tjenester for avdelingene i fellesadministrasjonen, med unntak av ITA og BEA.
Seksjon for innkjøp skal forvalte og utvikle UiTs innkjøpsvirksomhet og være en pådriver for at institusjonen ivaretar innkjøp av varer og tjenester profesjonelt, effektivt og bærekraftig. Seksjonen skal utøve lederstøtte og ivareta UiTs behovshavere på en profesjonell måte, i henhold til mål om sammenhengende tjenester.
Om lokale innkjøpergrupper
Lokale innkjøpergrupper ved fakulteter og enheter ivaretar bestilling av varer og tjenester med verdi under 100 000,- ekskl. mva.
Innkjøperne vil bistå med å besvare spørsmål om gjeldende avtaler, leverings- og betalingsbetingelser og ellers bistå i prosessen fra behov til betaling (BtB).
De lokale innkjøpergruppene har representanter (prosessrådgivere) som deltar inn i en forvaltningsgruppe for BtB-prosessen. Innspill om forbedringer i prosessen behov til betaling kan gjerne tas opp med lokal innkjøpergruppe ved din enhet.