Logo
Last ned logo for:
Ved behov for andre filformater eller varianter ta kontakt med Grafiske tjenester.
Logo
Logo består av segl og navntrekk. Navnetrekket er teksten som er plassert til høyre for UiTs segl. I UiTs offisielle maler anbefales det at segl og navnetrekk alltid er tilstede.
UiT har en positiv og en negativ versjon av seglet.
Segl
I noen tilfeller er det mulig at seglet kan stå alene, da av plass- eller kommunikasjonsmessige hensyn. Seglet må presenteres såpass stort at teksten rundt ravnene er godt leselig. Retningslinjer for dette kan leses her. Eksempler: små ikoner på digitale flater, profilbilde i sosiale medier.
Logo og farger
Logo og segl benyttes hovedaklig i universitetets mørke blå hovedfarge. Logo i en positiv eller negativ versjon kan benyttes der det ikke er hensiktsmessig å gjengi logoen i mørk blå hovedfarge.
Logo må ikke stå på en bakgrunn som er for urolig eller har for lav kontrast. Ravnene skal alltid ha den mørkeste fargen. Her er noen eksempler:
Feil gjengivelse av logo
Det er ikke lov å gjøre endringer i logo, hverken med farger eller typografi.
Minimumsstørrelser
For å sikre god gjengivelse og lesbarhet er det definert minimumsstørrelser for gjengivelse av universitetets logo og segl.
Flaten og mediet logoen benyttes på avgjør hvilken versjon av logoen som skal brukes, og lesbarhet må ivaretas slik avsender er tydelig.
En-linjer-logo anbefales ikke å være mindre enn 7 mm i høyden. Det gir en fontstørrelse på ca 10 pt. I tilfeller der det er begrenset høyde, men ubegrenset bredde, kan en-linjer-logo benyttes.
Der det er begrenset bredde, men ubegrenset høyde benyttes to-linjer-logo. Den skal ikke være smalere enn 46 mm bredde. Det gir en høyde på 9 mm, og en fontstørrelse på ca 11 pt.
Når seglet i spesielle tilfeller brukes uten navnetrekk er det viktig at man kan lese teksten som er satt rundt ravnene. Tekst under 8 pt er ikke å anbefale. Dersom mulig bør seglet gjengis større enn minimumsstørrelsen.
Logoplassering
Logo kan ha forskjellig plassering avhengig av produkt og format.
Plassering oppe til venstre:
Rapporter, brosjyrer, masteroppgaver etc er eksempler der logo står øverst til venstre. Da vil logo og ev. tittel være godt synlig. Eksempelvis slike dokumenter ofte settes i bladhyller.
Rollup sees vanligvis på lang avstand. I tillegg er det ofte forstyrrende elementer nederst i form av bord, stoler, esker etc. Viktig informasjon bør derfor plasseres høyt på flaten. Det vil være naturlig med samme plassering av logoen som for rapporter.
Plassering nede på flaten:
På plakater og annonser er det mest hensiktsmessig med plassering nede på flaten. Da vil logoen fremstå som en signatur. Dette gir også rom til logoer for eventuelle samarbeidspartnere.
Andre plasseringer:
I noen sammenhenger, eksempelvis profileringsartikler kreves det en tilpasset plassering. Ta kontakt med Grafiske tjenester for veiledning.
Logo med tilleggsnavn
For ekstern markedsføring og generell profilering av UiT skal logo med segl og navnetrekket «UiT Norges arktiske universitet» benyttes, men i noen tilfeller er det mulig å bytte ut navnetrekket «Norges arktiske universitet» med annen tekst. Det er laget egne retnigslinjer for bruk av logo med tilleggsnavn, se eksempler og retningslinjer nedenfor.
… profilering av fakultet, institutt eller forskningssenter
… profilering av UiTs offisiselle studiesteder:
… profilering av større/gjentagende arrangementer:
… profilering av omfattende og langsiktige prosjekter i organisasjonen:
Retningslinjer for logo med tilleggsnavn
- «UiT» skal alltid være med først i navnetrekket.
- Teksten som settes inn skal være et navn (egennavn med stor forbokstav), ikke slagord, nettadresser e.l.
- Navnetrekk med enhetsnavn/studiested kan benyttes der enheten eller stedet i seg selv skal profileres, og ikke i sammenheng med forskningsplakater, doktorgrader, forelesninger, visittkort etc. I disse tilfellene er det er forskningen i seg selv som er budskapet, og ikke forskningens eller den ansattes tilhørighet i organisasjonsstrukturen eller geografisk.
- Ved behov for logo med tilleggsnavn skal Grafiske tjenester kontaktes for utforming og godkjenning. Det skal aldri utformes egne varianter.
Noen flater krever at tilleggsnavn står midstilt under seglet, for eksempel på profilartikler der bredden er utfordrende. Slik bruk skal avklares med Grafiske tjenester, og det skal ikke lages egne versjoner av dette. Ta kontakt med Grafiske tjenester for tilgang til disse filene.