Ergoterapi- og fysioterapiutdanningene i Tromsø topper studentbarometeret

Ergoterapi- og fysioterapistudentene i Tromsø er mest fornøyd med studiet sitt.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 13.02.15 00:00 Oppdatert: 21.03.18 14:42

Ergoterapiutdanningen ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, har de mest fornøyde studentene i landet, og i mars skal utdanningen feire sitt 25-årsjubileum. Også fysioterapiutdanningen ved UiT scoret best i Norge.
Foto: Bjørn-Kåre Iversen.

Det viser Studentbarometeret.no der alle studenter i hele landet har evaluert sitt studie.

På en karakterskala fra 1-5, gir for eksempel ergoterapistudentene ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, sitt studie 4,4. Gjennomsnittet i på landsbasis ligger på 4,0

– Resultatene er veldig hyggelige, vi scorer høyere enn landsgjennomsnittet på nesten alle punkt, sier Rita Jentoft, leder for ergoterapiutdanningen.

Føler seg hørt og inkludert

Hun er spesielt fornøyd med at studentene mener at de føler seg inkludert med stor påvirkningskraft. Her har tromsøstudentene gitt karakteren 4,0. Gjennomsnittet på landsbasis ligger på 3,4.

Ergoterapistudiet i Tromsø tar opp 30 studenter hvert år, og Jentoft er stolt over at de utdanner fagpersonell til hele landsdelen.

– Det er kanskje få som kjenner til oss, men her er det positiv tenking og godt å studere, sier hun, og legger til at den gode tilbakemeldingen fra studentene er ekstra hyggelig å få i år siden de i mars skal feire sitt 25-årsjubileum.

Veldig fornøyde fysioterapistudenter

Men det er ikke bare ergoterapistudentene i Tromsø som er fornøyde, for fysioterapistudentene gir studiet sitt 4,5 av 5,0 i karakter. Landsgjennomsnittet er på 4,0.

– Vi er veldig fornøyde med resultatene, og de har blitt lagt merke til blant annet av fysioterapiforbundet, sier leder for studiet ved UiT, Iris Borch.

Best på alle punkt

Studiet hennes fikk bedre score enn landsgjennomsnittet på alle punkt, og Borch forteller at det som gleder henne aller mest er at studentene er spesielt fornøyd med undervisningen og læringsutbyttet.

– Når studentene sier at det er gode rammer for læring på utdanningen, og at de har oppnådd forventet læringsutbytte, da mener jeg at vi har lykkes, sier Borch som også er glad for å høre at studentene mener de har lærere som gjør fagstoffet interessant og forståelig.

Tett oppfølging fra lærere

Studielederen mener det er en suksessfaktor at studentene ved fysioterapiutdanningen får tett oppfølging. Studentene går i samme klasse gjennom hele studieforløpet – med de samme lærerne som følger dem opp.

– Det gir god ramme for læring. Dessuten har vi dyktige studenter med stort engasjement. De jobber mye og hardt, og vi ser at klinikkrommene våre bli brukt også når det ikke er undervisning.

Les flere studentsaker fra Det helsevitenskapelige fakultet:

Ergoterapiutdanning blant afrikanske løvebrøl

Suksess med medisinstudenter på legevakta

Studentene ligger nesten ett år foran

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 13.02.15 00:00 Oppdatert: 21.03.18 14:42