– En stor språklig arena

For første gang tilbyr UiT et eget kurs i sosiale medier.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.01.15 00:00 Oppdatert: 16.01.15 11:22

Øystein Vangsnes er opptatt av språk i sosiale medier. Foto: Torbjørn Kvil Gamst
Øystein Vangsnes er opptatt av språk i sosiale medier. Foto: Torbein Kvil Gamst

– Velkommen til dette kurset. Det er et nybrottsarbeid vi skal i gang med, sier professor ved institutt for språkvitenskap, Øystein Vangsnes, mens han deler ut kopier av kursprogrammet.

Kurset er et samarbeid mellom nordiskmiljøet ved Institutt for språkvitenskap og Institutt for kultur og litteratur. Det tar blant annet for seg kjennetegn ved skriftlig språkbruk i sosiale medier og hvordan dette skiller seg fra andre skriftspråklige tekster og muntlig språkbruk.

– For eksempel vil teksten på Wikipedia være annerledes enn en statusoppdatering på Facebook eller Twitter, forklarer Vangsnes.

#UiTSoMe
Vi befinner oss på fakultet for humanoria, samfunnsvitenskap og lærerutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Foran Vangsnes sitter ni studenter. Fem jenter og fire gutter. Vangsnes skriver noen tegn på tavla. #UiTSoMe. For noen år siden ville denne kombinasjonen av bokstaver gitt liten mening. I dag forstår de fleste som bruker internett at bokstavene har noe med sosiale medier å gjøre.

– Jeg har opprettet en emneknagg. En hæsjtægg på bokmål, smiler professoren.

– Den vil jeg at dere skal bruke.

Marius Johnsen (t.v.) sammen med Isabel Mortensen og Marius Mellem. Foto: Karine Nigar Aarskog

Han spør studentene om det er greit at det er en journalist og en fotograf til stede denne dagen, og konkluderer samtidig:

– Dere må belage dere på å bli eksponert. Det er hele poenget med sosiale medier.

3 millioner i Norge
Sosiale medier er ikke lenger noe som bare brukes for å holde kontakten med venner. I 2013 var andelen av norske internettbrukere 85 prosent, og i gjennomsnitt brukte hver person 1 time og 42 minutter foran skjermen, viser tall fra Metronet. Det meste av tida går med til å være på sosiale medier. På toppen troner Facebook, som har vokst fra å være et studentmedlemskap på nett i 2004, til å bli et sosialt felleskap på verdensbasis med 1,32 milliarder aktive brukere i 2014. Bare i Norge er det over 3 millioner brukere, og for mange er Facebook blitt det stedet de oppdaterer seg på nyheter. Markedsføring på sosiale medier er blitt et eget fag og god forretning, og det foregår mye rekruttering gjennom private og profesjonelle nettverk. Private blogger har gitt folk mulighet til å publisere hva de måtte ønske, når de måtte ønske.

Redd for sosiale medier
Derfor mener Vangsnes at også utdanningsinstitusjonene må ta sosiale medier på alvor. Og det er stort behov for kompetanseheving innen lærerutdanningen.

– Jeg har en mistanke om at mange lærere er litt redde for sosiale medier og har en distanse til fenomenet, sier han.

Linda Nesby viser fram en bok basert på en blogg. Foto: Torbein Kvil Gamst

Selv bruker Vangsnes sosiale medier mye, blant annet til å blogge på forskning.no, der han har skrevet rundt 70 innlegg siden 2008. Han er også aktiv på Twitter og Facebook. I 2012 vant han formidlingsprisen ved UiT, nettopp fordi han bruker sosiale medier for å nå ut til flere.

Han tok initiativ til å opprette kurset sammen med litteraturviter og førsteamanuensis Linda Nesby.

– Sosiale medier er aktuelt, og vi ønsker å ta opp aktuelle emner som appellerer til studentene. Vi trenger å forske på sosiale medier og få undervist i det, sier Nesby.

Også førsteamanuensis Åse Mette Johansen er involvert i kurset.

– Fra et lingvistisk ståsted, kan vi ikke la være å undervise i og undersøke språket i sosiale medier, siden det er en så stor språklig arena, sier Johansen.

Alle på Facebook
Til tross for at dette er et kurs i sosiale medier, er det bare én av studentene som denne første kursdagen har framme en elektronisk dings, en bærbar Mac. Marius Johnsen (25) sjekker nyheter og er en snartur inne på Facebook, samtidig som han følger med på det Vangsnes sier.

– Jeg har lyst til å få et større innblikk i sosiale medier enn bare som forbruker, er forklaringen til Marius på hvorfor han har meldt seg på kurset.

Åse Mette Johansen. Foto: Torbein Kvil Gamst

De andre studentene stiller med skriveblokker og penner. Mobilene er pakket vekk, konsentrasjonen er rettet mot tavla. Men en håndsopprekking viser at alle er registrert på Facebook, og fem av dem er på Twitter. Vangsnes oppfordrer studentene til å finne fram dingsene, og bruke sosiale medier også i denne kurssammenhengen.

Egen kursblogg
– Jeg har opprettet en kursblogg, og skrevet et lite innlegg. Men her skal det komme mer. Ett av to arbeidskrav er at dere skal skrive et blogginnlegg med utgangspunkt i et foredrag. Å blogge er god skrivetrening. Å skrive godt handler om mengdetrening. Det vil dere få merke på kroppen, varsler professoren.

For Isabel Mortensen (21) er ikke det noe problem. Hun har lang erfaring i å blogge, på sin egen blogg, som hun startet i september 2009.

– Jeg er interessert i tekstanalyse og språk. Jeg studerer medievitenskap og skal ha om sosiale medier neste år. Derfor er jeg med på dette kurset, sier hun.

Les også: Dialækt på feisbukk

Aarskog, Karine Nigar