Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal integrere viktige deler av studieprogrammets faglige innhold.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
i. Ny kunnskap innenfor en selvvalgt del av sitt fagområde.
ii. Forståelse for metodisk arbeid, evne til refleksjon og evne til systematisk/vitenskapelig vurdering.
iii. Kompetanse til å planlegge og utføre en selvstendig oppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale og å gjennomføre en oppgave på en metodisk tilfredsstillende måte.
Ferdigheter:
iv. Ferdigheter i å utarbeide konkrete problemstillinger av samfunnsmessig interesse innenfor fagområdet.
v. Ferdigheter i å identifisere og vurdere litteratur som er relevant for problemstillingen.
vi. Ferdigheter i å gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer på problemet.
vii. Ferdigheter i å dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk/vitenskapelig måte.
Kompetanse:
viii. Innsikt i vitenskapelig redelighet og forståelse for etiske problemstillinger som er av relevans for problemstillingen.
ix. Bevissthet om problemstillingens og arbeidets konsekvenser for enkeltmennesker, bedrift og samfunn.
i. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og det legges vekt på at den utføres av studenter i grupper eller unntaksvis av enkeltstudenter.
ii. Bacheloroppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger fra samfunns- og næringsliv eller forsknings- og utviklingsarbeid.
iii. Til gjennomføring av bacheloroppgaven skal hver student benytte totalt 530 timeverk.
iv. Tilgjengelig veilederressurs per gruppe: 10 timer generell veiledning og prosjektmøter + 5 timer per student.
v. Det påregnes i tillegg en del veiledning fra oppdragsgiver.
Arbeidskrav
i. Godkjent prosjektplan
ii. Gjennomført og godkjent statusmøter (3 stk)
Eksamen og vurdering
Generelt gjelder «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet».
Emnets vurderingsuttrykk er en gradert skala med fem (5) trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Emnet består av tre elementer; Sluttrapporten, prosessen og fremføring av arbeidet.
Det gis én samlet vurdering (karakter) i evnet.
Sluttrapportene sensureres av intern veileder og sensor (bisitter).