høst 2020
TEK-0503 Kommunikasjon og norsk - 0 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet har vekt på klar, målrettet og brukervennlig skriftlig kommunikasjon. Det er et redskapspreget kommunikasjonsfag, slik at faget blir både ingeniørfaglig relevant og akademisk forberedende. Studentene skal oppnå kvalifikasjoner i å kommunisere skriftlig og muntlig, først og fremst på norsk, men også på engelsk, og det settes fokus på korrekt grammatikk, rettskriving, ordforråd og setningsbygning, samt korrekt bruk av eksterne kilder.

I emnet vektlegges skriving av studentoppgaver, dvs. resonnerende, drøftende og reflekterende oppgaver av faglig og akademisk art, samt praktiske, teknologisk relaterte tekster som brev, søknader, referater, rapporter og ulike former for prosjektdokumentasjon. Studentene skal også kunne analysere virkemidler og kontekst i litterære og massemediale sjangrer, og beherske muntlige kommunikasjonssituasjoner både individuelt og i grupper.


Hva lærer du

Med bestått eksamen/vurdering i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap

  • om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
  • om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
  • og kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
  • om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
  • i engelsk relatert til teknologi.

Med bestått eksamen/vurdering i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av ferdigheter:

  • kunne definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
  • kunne strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
  • kunne uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
  • kunne planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
  • kunne analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.

Med bestått eksamen/vurdering i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kompetanse

  • til å utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
  • til å kommunisere effektivt i grupper.
  • til å planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
  • til å innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og angi kilder.
  • til å uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og engelsk

Undervisning

Forelesninger, gruppearbeid, foredrag og prosjektarbeid.

Eksamen

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent i løpet av høstsemesteret:

  • Tre skriftlige innleveringer i norsk
  • Én skriftlig innleveringe i engelsk
  • Ett muntlig arbeid i norsk
  • 80% tilstedeværelse. Fravær over 20% må avklares med studiestedsleder.

Følgende arbeidskrav må være godkjent i løpet av vårsemesteret:

  • To skriftlige innleveringer i norsk.
  • Én skriftlige innleveringer i engelsk
  • Ett muntlige arbeid i norsk
  • Ett muntlige arbeid i engelsk
  • 80% tilstedeværelse. Fravær over 20% må avklares med studiestedsleder.

Den enkelte emnelærer på studiestedet avgjør på selvstendig grunnlag hvordan et arbeidskrav utformes og hvorvidt det godkjennes eller ikke, og setter selv frister for når det må være godkjent - dog senest to uker før semesterprøve/eksamen. For å få adgang til femtimersprøvene (se «Eksamen og vurdering») må arbeidskravene for høstsemesteret være godkjent som beskrevet over. Det samme gjelder for å få adgang til eksamen i vårsemesteret, og da må også [Minst tre av] mappeelementene (se «Eksamen og vurdering») være bestått.

Eksamen og vurdering:

Mappevurdering, der mappa teller 40 % og skriftlig skoleeksamen teller 60 % av endelig karakter. Mappa i emnet består av:

  • En drøftende/analyserende individuell oppgave på norsk, gis og leveres ultimo høstsemesteret.
  • To todelte, elektroniske, skriftlige femtimers prøver som gis hhv. mot slutten av høstsemesteret og ultimo mars/april, på skolens eksamensplattform. Studentene må bruke egne PC-er på prøven, og installere skolens eksamensplattform.
  • Prosjektarbeid/særoppgave. Arbeidet foregår individuelt eller i gruppe ultimo vårsemesteret, og har vurdering av både norsk og engelsk språkføring.

Mappeelementene har intern produksjon og vurdering, og vurderes som en helhet.

Skoleeksamen er en sentralt produsert todelt elektronisk femtimerseksamen på slutten av vårsemesteret, og begge deler av denne må bestås for at studentene skal få ståkarakter i emnet. Studentene må bruke egne PC-er på prøven, og installere skolens eksamensplattform. Ekstern sensor retter et utvalg av eksamensbesvarelsene.

Studenter som ikke har bestått eller har gyldig fravær ved skriftlig prøve i høstsemesteret tilbys kontinuasjonsprøve tidligst mulig i januar, og må bestå denne for å få fortsette i faget. Hvis en student som har strøket på denne prøven påklager resultatet, har studenten rett til en ny vurdering, da også med ekstern sensur.


  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Alta | Bodø |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: TEK-0503
  • Tidligere år og semester for dette emnet