høst
2020
PFF-3101 Matematikkdidaktikk - Teori og metode - 10 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten skal ha inngående kunnskap om
- forskjellige syn på hva matematikk er og hvorfor det er en viktig del av menneskets kulturhistorie.
- hvordan matematisk tenkning og praksis er sentrale deler av matematikkfaget, gjennom bl.a. hypotetisering, argumentasjon, problemløsning og kreativitet.
- sentrale matematikkdidaktiske teorier, fra overbyggende lærings- og kunnskapsteorier, til teorier som beskriver og forklarer forholdet mellom undervisning og læring i matematikk.
- forskningsdesign som ofte benyttes innen matematikkdidaktisk forskning og hvorfor de ofte benyttes.
- sentrale metoder i matematikkdidaktisk forskning for datainnsamling og dataanalyse, og hvordan dette påvirker den type kunnskap som frembringes.
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- gjennomføre en epistemologisk og didaktisk analyse av et aktuelt og relevant matematisk innhold.
- formulere en presis, avgrenset og matematikkdidaktisk relevant problemstilling, og utvikle en velbegrunnet begrepsanalytisk modell ut fra problemstillingen og matematikkdidaktisk kunnskap.
- konkretisere en begrepsanalytisk modell til hensiktsmessige matematikkdidaktiske forskningsmetoder for å samle inn og analysere data.
Kompetanse
Studenten skal
- kunne bruke matematikkdidaktisk teori, metoder og modeller i eget arbeid med master i matematikkdidaktikk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.
Emnet blir evaluert muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- 70% deltagelse på undervisning
- Én individuell refleksjonstekst
Hjemmeoppgave i form av essay. Individuell oppgave på ca. 4-5000 ord.
Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F/ ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidet kan framlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PFF-3101
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet