vår 2020
PED-1018 Mangfold og inkludering - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Emnet går i vårsemesteret.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. 

Opptakskode 9199 - enkeltemner lavere grad


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, PED-0700 Examen paedagogicum, PED-1001 Pedagogisk psykologi

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring 5 stp

Innhold

Emnet vil gi en introduksjon til sentrale teoretiske begreper i spesialpedagogikk knyttet til mangfold og inkludering.

Hovedvekten vil bli lagt på å være kjent med internasjonale, nasjonale og lokale intensjoner om inkludering, samt hvordan intensjonene realiseres. Emnet belyser ulike former for normalitet og annerledeshet i et barnehage- og skoleperspektiv.

Studenten forventes å forstå og beskrive sentrale forhold knyttet til inkludering og mangfold i feltet.

Emnet vil også belyse hvordan organisering av undervisningspraksis kan fremme læring, læringsmiljø, tilhørighet og livskvalitet i barnehage og skole.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om:

  • Sentrale spesialpedagogiske intensjoner om inkludering og mangfold i dagens samfunn.
  • Skillet mellom ideologiske intensjoner om inkludering og mangfold, og realisering av intensjonene i praktisk-pedagogiske situasjoner.
  • Sentrale teoretiske begreper om normalitet, avvik, annerledeshet, inkludering, ekskludering og stigma.
  • Ulike konsekvenser barn og unge kan ha som følge av diskriminering og utestenging.
  • Hvordan ulike handlinger, holdninger og organisering av tilrettelegging kan bidra til økt inkludering og livskvalitet for barn i barnehage og skole.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende kunnskaper om inkludering i tilrettelegging for individer og grupper.
  • anvende forskningsbasert kunnskap, ideologiske begreper og praktiske erfaringer i kritiske analyser om inkludering i barnehage og skole.
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til inkludering barnehage og skole. 
  • søke opp, vurdere og henvise til forskning og benytte forskning i akademiske tekster.
  • beherske fremstilling av tekst med tydelig struktur, argumentasjon og riktig bruk av kildehenvisning.

Kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i og behersker å drøfte relevante spesialpedagogiske problemstillinger om inkludering
  • opptrer i tråd med etiske krav og retningslinjer for spesialpedagogisk virksomhet.
  • kan skriftlig formidle sentrale teorier, problemstillinger og løsninger for inkludering i spesialpedagogikk.
  • kan foreslå tiltak for å fremme inkludering og motvirke sosial ekskludering.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil bli gitt gjennom 20 timer forelesninger og 20 timer seminar. All undervisning vil foregå på campus.  

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • En skriftlig individuell refleksjonsoppgave på oppgitt tema (ca. 1500 - 2000 ord)

Eksamen består av:

  • Hjemmeoppgave over 8 timer med oppgitt tema.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1018
  • Tidligere år og semester for dette emnet