vår
2020
BLU-2003 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori - 15 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-2100 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stpBLU-2000 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp
BLU-2000F Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp
Innhold
Emnet omfatter en profesjonsrettet bacheloroppgave som skal gi studenten teoretisk innsikt i og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid.
Innholdet i oppgaven skal knyttes til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens arbeidsområder. Tematisk skal oppgaven forankres i ervervet kompetanse innenfor ett eller flere av kunnskapsområdene eller fordypningen i barnehagelærerutdanningen. Innholdet kan også knyttes til studentens utviklingsarbeid i barnehagen 6.semester. Innføring i vitenskapsteori og metode inngår i emnet.
Bacheloroppgaven skal integrere teori og praksis og bygger derfor på konkrete praksiserfaringer/utprøvinger.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kjennskap til:
- ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder og forskningsdesign
- kvalitative og kvantitative tilnærminger og analyseteknikker
- utfordringer knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
- forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
- teoretiske og praktiske perspektiver innenfor et selvvalgt profesjonsrettet tema
- hva som er grunnleggende vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser
- grunnleggende kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstilling og design for oppgaven
- planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse i barnehagefeltet og presentere denne skriftlig, i samsvar med grunnleggende krav til en akademisk tekst
- kan vurdere egne og andres undersøkelser med utgangspunkt i vitenskapelige og etiske krav
- anvende relevant teori og forskning fra faglitteratur for å belyse og drøfte egen problemstilling på en systematisk måte
Kompetanse
- studenten kan arbeide selvstendig med et avgrenset prosjekt i barnehagefeltet, der innsamling og analyse av datamateriale er basert på vitenskapelige metoder og forskningsetiske prinsipper
- studenten har ervervet kompetanse i å presentere en undersøkelse, samt å anvende faglitteratur (teori) i en selvstendig analyse og drøfting undersøkelsen
- studenten har utvidet sitt handlingsrepertoar knyttet til sin profesjon innenfor oppgavens tematikk
Undervisning
Undervisningen foregår samlingsbasert over ett semester. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Studentene tilbys skriftlig og muntlig veiledning på både prosjektskissen og bacheloroppgaven, inntil 8 timer pr bacheloroppgave. Det gis ikke veiledning siste uken før innleveringsdato.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 60 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis inneværende semester
- prosjektbeskrivelse for oppgaven, med særlig vekt på forskningsdesign og metode. Omfang omkring 2000 ord (3000 ord ved skriving i gruppe). Beskrivelsen må være vurdert til godkjent før bacheloroppgaven kan leveres
- minimum én veiledning på bacheloroppgaven
- innlevering av selvvalgt pensum til godkjenning hos veileder (må være godkjent senest 2 uker før innlevering av oppgave). Omfang selvvalgt pensum er om lag 600 sider
- presentasjon av eget bachelorprosjekt
Det vil gis utfyllende informasjon for presentasjon og prosjektbeskrivelse.
Eksamen består av:
Innlevering av bacheloroppgave. Omfang om lag 7000 ord.
Oppgaven kan skrives i gruppe på to studenter. Omfanget skal da være om lag 9000 ord. Oversikt over selvvalgt pensum skal legges ved oppgaven.
Dersom ikke-skriftlig dokumentasjon er en del av oppgaven, kan omfanget av den skriftlige teksten reduseres noe.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BLU-2003
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet