høst 2019
TANN-114 Voksen- og eldretannpleie -tannhelse og sykdom - 30 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på bachelorstudiet i tannpleie og kan ikke tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Alle emner fra første studieår i tannpleie må være bestått; TANN-101, TANN-112, TANN-113 og HEL-0700. Før 3. semesters pasientbehandling kan starte må også SIMU-kurset i inneværende semester være godkjent.

Innhold

Ement har hovedfokus på friske voksne og eldre. Det undervises i innledende/ videregående odontologiske fagemner med hovedvekt på kariologi, periodonti, forebyggende arbeid og tannpleiers og tannhelseteamets rolle samt forebyggende aspekt fremfor odontologiske behandlingsmessige aspekt.

Hva lærer du

KUNNSKAPER: Studenten skal etter endt semester kunne:

- drive tannhelsefremmende og forebyggende arbeid i forhold til voksne og eldre ut fra en grunnleggende forståelse for de tannhelse-problemer som er knyttet til disse aldersgruppene

- vurdere muligheter for tannerstatninger

- forklare farmakologiske aspekter, bruk og reaksjon på medikamenter

- forstå menneskets aldringsprosess

- beskrive ulike behnadlingsalternativer

- få tilstrekkelig kunnskaper innenfor tannhelsefremmende og forebyggende arbeid som gjør deg i standt til å vurdere effekten av de tannhelsefremmende og forebyggende tiltakene som settes inn

 

FERDIGHETER: Studenten skal etter endt semester kunne:

- sette sammen informasjonsprogram for personell som er knyttet til eldre

- utarbeide generell informasjon om sammenhengen mellom kosthold, levevaner og tannhelse

- nedtegne funnene fra den kliniske undersøkelsen og pasientintervjuet

- oppsummere, vurdere og konkludere funnene fra undersøkelsen som grunnlag for å iverksette             tannpleietiltak som kan omfatte:   

- informasjon om tannhelse og bruk av protetiske erstatninger     

- instruksjon i bruk av munnpleiemidler     

- behandling i form av fyllingspuss, tannsteinsrens og avtrykk for tilpasning av tannerstatninger

- utarbeide generell informasjon om:     

- sammenhengen mellom kosthold, levevaner og tannhelse     

- hvordan sykdommer og skader i andre deler av kroppen kan virke inn på tannhelsen og vice versa  

- hvordan bruk av medisiner og rusmidler påvirker munnhule og tenner som kan presenteres både muntlig og skriftlig for enkeltpersoner, grupper og massemedia

- tilpasse og formidle kostholds- og tannpleieprogram til den enkelte pasient ut fra dennes   tannhelsestatus og livssituasjon

- sette i verk tiltak for å forebygge tannskader

- planlegge informasjonstiltak for helsepersonell for at de skal kunne ivareta   pasientens tannhelse som en del av de pleie- og omsorgsfunksjoner de utfører

- informere pasienter om alternativer for tannerstatninger som ligger utenfor tannpleierens arbeidsområde - forberede kariologiske og periodontale problemer

- utføre undersøkelse av tenner og periodontium hos voksne og eldre pasienter ved å undersøke og vurdere tenner, munnhule og tannkjøtt ved hjelp av rtg. bilder og klinisk utstyr

- innhente informasjon om tannhelseproblemer, sykdomsutvikling og skader ved å snakke med pasient eller pårørende

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

- være klar over hvordan egen profesjon og framferd påvirker pasienter og pårørende

- integrere kunnskap i arbeidet - være bevisst sin rolle i kontakt med andre helseutdanninger/-yrker

- være bevisst mentale forandringer og kommunikasjonsmessige problemer hos eldre

- verdsette samarbeid med andre faggrupper

- fortsette med egenutvikling og videre innsikt i pedagogiske prinsipper for læring og forståelse, kunnskap om disse og egen vurderingsevne

- bli bevisst hvordan han/hun etablerer kontakt og kommuniserer med pasienter og medarbeidere

- være bevisst egen atferd mot medstudenter og lærere/veiledere

Læringsmål

Studenten skal etter endt tema:

- anvende sin innsikt i pedagogisk metode og prinsipper for å drive tannhelsefremmende og forebyggende arbeid i forhold til voksne ut fra en grunnleggende forståelse for de tannhelseproblemer som er knyttet til disse aldersgruppene

- undersøke munnhule, tannkjøtt og tenner og vurdere hvilke tiltak som bør settes i verk for å opprettholde en best mulig tannhelse for pasienten

- anvende sin innsikt i periodontitt og kariologi for å kunne gjennomføre optimal behandling for den enkelte pasient

- anvende sin innsikt i hvordan farmakologiske problemstillinger har innvirkning på tannhelsen

- anvende sin innsikt i hva protetiske tannerstatninger er, informere om dette, og kunne vurdere om erstatningene fungerer tilfredsstillende for den enkelte pasient


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk. Eksamen og arbeidskrav kan leveres på norsk, samisk, svensk, dansk eller engelsk

Undervisning

SIMU, forelesninger, seminar og klinisk pasientbehandling.

Eksamen

Arbeidskrav:

Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det  et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelte obligatoriske aktivitet for å fremme seg til eksamen. 

Følgende aktiviteter er obligatorisk:

  •  Vanlige seminarer samt  seminarer med utfordringer (PBL basisgruppe), som løses i gruppe og presenteres i seminar for hele kullet (individuelt og i gruppe). Presentasjonene bedømmes til godkjent/ikke godkjent.   
  • All undervisning på SIMU; seminar og demonstrasjoner. Arbeidet evalueres fortløpende. Arbeidskrav knyttet til SIMU må være godkjent før studenten starter med pasientarbeid. 
  • All undervising og pasientbehandling  i studentklinikken. Studenten må gjennomføre og få godkjent kurs i infiltrasjonsanestesi. Det kliniske arbeidet evalueres fortløpende. I tillegg må et minimums kvalitetsnivå oppnåes for klinisk arbeid.
  • Informasjonsprogram: Studenten skal lage et informasjonsprogram over gitt emne som omhandler voksne og eldres tannhelse. Studenten skal arbeide i grupper på maksimum 3 personer. Oppgaven skal ha et omfang på maks 15 sider. Presentasjonene bedømmes til godkjent/ ikke godkjent.
  • Det er et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på SIMU og UTK for å få fremme seg til eksamen. Bedømmes til godkjent/ikke godkjent.

EKSAMEN: Skoleksamen består av en 6 timer skriftlig eksamen, karakter A-E (F er stryk). - Kandidater som ikke består ordinær skoleeksamen eller leverer gyldig legeerklæring, gis adgang til kontinuasjonseksamen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: TANN-114
  • Tidligere år og semester for dette emnet