høst
2019
TANN-114 Voksen- og eldretannpleie -tannhelse og sykdom - 30 stp
Hva lærer du
KUNNSKAPER: Studenten skal etter endt semester kunne:
- drive tannhelsefremmende og forebyggende arbeid i forhold til voksne og eldre ut fra en grunnleggende forståelse for de tannhelse-problemer som er knyttet til disse aldersgruppene
- vurdere muligheter for tannerstatninger
- forklare farmakologiske aspekter, bruk og reaksjon på medikamenter
- forstå menneskets aldringsprosess
- beskrive ulike behnadlingsalternativer
- få tilstrekkelig kunnskaper innenfor tannhelsefremmende og forebyggende arbeid som gjør deg i standt til å vurdere effekten av de tannhelsefremmende og forebyggende tiltakene som settes inn
FERDIGHETER: Studenten skal etter endt semester kunne:
- sette sammen informasjonsprogram for personell som er knyttet til eldre
- utarbeide generell informasjon om sammenhengen mellom kosthold, levevaner og tannhelse
- nedtegne funnene fra den kliniske undersøkelsen og pasientintervjuet
- oppsummere, vurdere og konkludere funnene fra undersøkelsen som grunnlag for å iverksette tannpleietiltak som kan omfatte:
- informasjon om tannhelse og bruk av protetiske erstatninger
- instruksjon i bruk av munnpleiemidler
- behandling i form av fyllingspuss, tannsteinsrens og avtrykk for tilpasning av tannerstatninger
- utarbeide generell informasjon om:
- sammenhengen mellom kosthold, levevaner og tannhelse
- hvordan sykdommer og skader i andre deler av kroppen kan virke inn på tannhelsen og vice versa
- hvordan bruk av medisiner og rusmidler påvirker munnhule og tenner som kan presenteres både muntlig og skriftlig for enkeltpersoner, grupper og massemedia
- tilpasse og formidle kostholds- og tannpleieprogram til den enkelte pasient ut fra dennes tannhelsestatus og livssituasjon
- sette i verk tiltak for å forebygge tannskader
- planlegge informasjonstiltak for helsepersonell for at de skal kunne ivareta pasientens tannhelse som en del av de pleie- og omsorgsfunksjoner de utfører
- informere pasienter om alternativer for tannerstatninger som ligger utenfor tannpleierens arbeidsområde - forberede kariologiske og periodontale problemer
- utføre undersøkelse av tenner og periodontium hos voksne og eldre pasienter ved å undersøke og vurdere tenner, munnhule og tannkjøtt ved hjelp av rtg. bilder og klinisk utstyr
- innhente informasjon om tannhelseproblemer, sykdomsutvikling og skader ved å snakke med pasient eller pårørende
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- være klar over hvordan egen profesjon og framferd påvirker pasienter og pårørende
- integrere kunnskap i arbeidet - være bevisst sin rolle i kontakt med andre helseutdanninger/-yrker
- være bevisst mentale forandringer og kommunikasjonsmessige problemer hos eldre
- verdsette samarbeid med andre faggrupper
- fortsette med egenutvikling og videre innsikt i pedagogiske prinsipper for læring og forståelse, kunnskap om disse og egen vurderingsevne
- bli bevisst hvordan han/hun etablerer kontakt og kommuniserer med pasienter og medarbeidere
- være bevisst egen atferd mot medstudenter og lærere/veiledere
Læringsmål
Studenten skal etter endt tema:
- anvende sin innsikt i pedagogisk metode og prinsipper for å drive tannhelsefremmende og forebyggende arbeid i forhold til voksne ut fra en grunnleggende forståelse for de tannhelseproblemer som er knyttet til disse aldersgruppene
- undersøke munnhule, tannkjøtt og tenner og vurdere hvilke tiltak som bør settes i verk for å opprettholde en best mulig tannhelse for pasienten
- anvende sin innsikt i periodontitt og kariologi for å kunne gjennomføre optimal behandling for den enkelte pasient
- anvende sin innsikt i hvordan farmakologiske problemstillinger har innvirkning på tannhelsen
- anvende sin innsikt i hva protetiske tannerstatninger er, informere om dette, og kunne vurdere om erstatningene fungerer tilfredsstillende for den enkelte pasient
Eksamen
Arbeidskrav:
Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelte obligatoriske aktivitet for å fremme seg til eksamen.
Følgende aktiviteter er obligatorisk:
- Vanlige seminarer samt seminarer med utfordringer (PBL basisgruppe), som løses i gruppe og presenteres i seminar for hele kullet (individuelt og i gruppe). Presentasjonene bedømmes til godkjent/ikke godkjent.
- All undervisning på SIMU; seminar og demonstrasjoner. Arbeidet evalueres fortløpende. Arbeidskrav knyttet til SIMU må være godkjent før studenten starter med pasientarbeid.
- All undervising og pasientbehandling i studentklinikken. Studenten må gjennomføre og få godkjent kurs i infiltrasjonsanestesi. Det kliniske arbeidet evalueres fortløpende. I tillegg må et minimums kvalitetsnivå oppnåes for klinisk arbeid.
- Informasjonsprogram: Studenten skal lage et informasjonsprogram over gitt emne som omhandler voksne og eldres tannhelse. Studenten skal arbeide i grupper på maksimum 3 personer. Oppgaven skal ha et omfang på maks 15 sider. Presentasjonene bedømmes til godkjent/ ikke godkjent.
- Det er et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på SIMU og UTK for å få fremme seg til eksamen. Bedømmes til godkjent/ikke godkjent.
EKSAMEN: Skoleksamen består av en 6 timer skriftlig eksamen, karakter A-E (F er stryk). - Kandidater som ikke består ordinær skoleeksamen eller leverer gyldig legeerklæring, gis adgang til kontinuasjonseksamen.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: TANN-114
- Ansvarlig enhet
- Institutt for klinisk odontologi
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet