høst 2019

LER-1011 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7 - Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring - 10 stp

Sist endret: 03.04.2019

Ansvarlig fakultet

Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Studiested

Alta | Kirkenes | Storslett | Annet |

Emnetype

Emnet er obligatorisk for andre år i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Innhold

Emnet har en klar verdiforankring med vekt på en inkluderende, likeverdig skole. Emnet skal gi en pedagogisk basiskompetanse knyttet til barns utvikling og læring, individuelt og i samspill med andre. Sosial- og spesialpedagogiske utfordringer gjennomgås med vekt på tilpasset opplæring og tidlig innsats gjennom forebygging og håndtering av lærevansker, atferdsproblematikk og mobbing. Begynneropplæring og læreren som leder av et læringsfellesskap preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold står sentralt i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om barns motivasjon, mestring og læringsstrategier med vekt på 1.-7. trinn
  • kunnskap om variasjon og progresjon i arbeids- og vurderingsformer fra 1.-7. trinn, med spesiell vekt på begynneropplæring
  • kunnskap om lek, praktiske og estetiske arbeidsmåter
  • kunnskap om skolens samarbeidspartnere, inkludert foresatte, og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
  • kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på 1.-7. trinn
  • kunnskap om barn i sorg og krise, og om fysiske og psykiske overgrep mot barn, og om skolens arbeid for å ivareta helse, trivsel og livsmestring
  • kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
  • kunnskap om tilpasset undervisning i en skole preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold, med vekt på elever i 1.-7. trinn

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende avanserte fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg
  • forstå betydningen av tidlig innsats og forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • anvende forskningsbasert kunnskap
  • utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene, med vekt på lærelyst og motivasjon
  • samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • beherske relevante digitale ferdigheter i undervisningen og i eget arbeid
  • ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre

Kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med fokus på begynneropplæring, tilpasset undervisning og tidlig innsats
  • har utvidet kunnskap om og forståelse av didaktiske konsekvenser og utfordringer i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag, være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling, i begynneropplæringen og videre opp gjennom barnetrinnet

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter som forelesninger, seminararbeid, diskusjoner, framlegg, dramafaglige arbeidsmåter og tverrfaglig arbeid. Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom kritisk og reflektert bruk av digitale verktøy.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar. I tillegg er deler av emnet integrert i FOU-emnet (LER-1061), deriblant kunnskap om barns kompetanse og utvikling i alderen 6 - 8 år, observasjon av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring i lesing, skriving og regning, og relevante profesjonsetiske retningslinjer.           

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Filmseminar/temaarbeid for å utvikle digital kompetanse med fokus på hvordan digitale verktøy kan brukes i tilpasset undervisning
  • Gjøre rede for og drøfte skolens saksgangen som ligger til grunn for vedtak om spesialundervisning og utarbeiding av individuell opplæringsplan (IOP) i en individuell tekst på 2000-3000 ord
  • 70 % deltakelse i undervisningen

Eksamen består av:

  • En individuell semesteroppgave (ca. 4000 ord) med utgangspunkt i et eller flere av læringsmålene i emneplanen Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret

Timeplan