høst
2019
PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i sentrale pedagogiske og spesialpedagogiske spørsmål. Emnet gir også forskningsbaserte svar på viktige faglige spørsmål, illustrert ved historiske og aktuelle empiriske eksempler.
Slike sentrale pedagogiske/spesialpedagogiske spørsmål blir formulert og besvart på ulike måter innen pedagogisk filosofi, utdanningssosiologi, utdanningshistorie, pedagogisk psykologi, antropologisk pedagogikk (kulturpedagogikk) og didaktikk. Emnet er en introduksjon til disse underdisiplinene.
Emnet vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til studentenes videre produksjon av tekster gjennom utdanningen.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal:
- ha kjennskap til sentrale pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger
- ha kjennskap til hvordan psykologiske, kulturelle, sosiale og materielle faktorer virker inn på undervisning og kunnskapsoverføring
- identifisere viktige pedagogiske/spesialpedagogiske problemstillinger i fagtekster
- utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- gjengi teksters hovedinnhold og viktige pedagogiske/spesialpedagogiske problemstillinger i fagtekster
- analysere en akademisk tekst
- gjøre riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster
- gi og motta respons/medstudentvurdering
Kompetanse
Studenten skal:
- utvikle interesse og nysgjerrighet for pedagogikk og spesialpedagogikk som fag
- kunne uttrykke seg klart skriftlig og muntlig om pedagogiske/spesialpedagogiske spørsmål
Undervisning
Forelesninger og seminarer med aktiv forberedelse og deltakelse av studentene.
Undervisningen går over 10 undervisningsuker og består av en ukentlig forelesning og et ukentlig seminar. Til sammen 20 timer forelesninger og 20 timer seminarundervisning
På seminarene anvendes studentaktive arbeidsmåter.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Gruppeoppgave: Utvikle posterpresentasjon og forberede muntlig presentasjon av denne.
- Alle studenter deltar med 5-10 minutters presentasjon
Eksamen består av:
- Gruppebasert muntlig eksamen med inntil 4 studenter med utgangspunkt i oppgitt tema. 3 dagers forberedelse fra oppgaveutlevering til muntlig eksamen. Det gis individuell vurdering.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Ved karakter F / ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-0001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet