høst 2019

PSY-2704 Praksis og praksisrelatert undervisning - 8 stp

Sist endret: 24.10.2019

Ansvarlig fakultet

Det helsevitenskapelige fakultet

Studiested

Tromsø |

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne og er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i psykologi.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1513 Statistikk og metode III, PSY-1605 Profesjonsforberedende emne III, PSY-1702 Vitenskapelig formidling, PSY-1703 Læringspsykologi

Innhold

  • En uke praksis i barnehage / barneskole, med innsamling av data ut fra egnede metoder.
  • En uke praksis med eldre i den kommunale helsetjenesten. Innsamling av data skjer ut fra tester og intervjuer ved enten sykehjem, omsorgsboliger eller hjemmetjenesten.

Emnet bygger på teoretiske kunnskaper om barn og eldre. Gjennom praksis og praktiske øvelser får studenter muligheten for å skaffe konkrete observasjoner og erfaringer som settes i sammenheng med teoretiske prinsipper for utvikling og aldring. 

Hva lærer du

For praksis med barn

Kunnskaper:

  • Ha grunnleggende kunnskap om barnehagehverdag
  • Ha inngående kunnskap om et spesielt tema innenfor utviklingspsykologi (temaet av studentens empirisk arbeid)
  • Ha inngående kunnskap om utviklingspsykologiske metoder

Ferdigheter:

  • Kunne kommunisere effektivt med både barn og barnehage-/ barneskoleansatte
  • Kunne planlegge og gjennomføre datainnsamling basert på utviklingspsykologisk kunnskap
  • Kunne anvende de innsamlede data til å besvare konkrete utviklingspsykologiske problemstillinger

Generell kompetanse:

  • Kunne bruke utviklingspsykologisk kunnskap for å planlegge en målrettet interaksjon med barn
  • Kunne integrere relevant litteratur og egne innsamlede informasjon
  • Vise forståelse for særegenheter i barns tenkning som kan påvirke interaksjonen mellom barn og voksen

For praksis med eldre

Kunnskaper:

  • Kjenne til den kommunale helse og omsorgstjenesten
  • Kjenne til de vanligste instrumentene som brukes ved utredning av forskjellige psykologiske og kognitive funksjoner hos eldre
  • Redegjøre for faktorer som påvirker psykologisk og kognitiv status hos eldre med ulike behov av helseomsorg.

Ferdigheter:

  • Anvende spesifikke instrumenter for evaluering av kognitive og psykologiske funksjoner samt funksjonelle evner.
  • Anvende det innsamlede datamaterialet fra helle kullet til å besvare konkrete problemstillinger om eldre og aldring i første linjetjenester.

Kompetanse:

  • Studenter får grunnleggende kompetanse om hvordan psykologisk kunnskap benyttes i kommunale helsetjenester med eldre mennesker.
  • Studenter for nært kjennskap i samhandlingsreformen og hvordan relateres til psykologiarbeid med eldre.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil bestå av forelesninger, veiledning og gruppearbeid.

Eksamen

Arbeidskrav: All undervisning og praksis forutsetter deltakelse med 80% oppmøte. Obligatorisk undervisning forsikrer kvalitet i praktiske øvelser med barn og eldre.

Eksamen: Praksisrapport skrevet av to og to studenter; halvparten knyttet til praksis med eldre, halvparten knyttet til praksis i barnehage. Fordelingen av hvilke studenter som skriver rapport om barn/eldre foregår i hovedsak ut ifra ønsker, ved skjevfordeling vil det bli foretatt trekning. Det gis bokstavkarakter A-F, der F er ikke-bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang i påfølgende semester for studenter som ikke har bestått praksisrapporten.

Timeplan