høst
2019
SYP-3116 Kliniske praksisstudier 3 - Barnesykepleie - 15 stp
Innhold
Gjennom veiledet praksis tilegner studentene seg avanserte kunnskaper innen barnesykepleierens funksjons og arbeidsområder med fokus på:
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og behandling.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn, søsken og deres omsorgspersoner.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere og lindre smerte og ubehag.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten:
- Har avansert kunnskap for å kunne planlegge, prioritere og gjennomføre barnesykepleien.
- Har avansert kunnskap om barnesykepleierens funksjon og ansvarsområde og med det bidra i teamarbeidet.
Ferdigheter
Studenten:
- Handler etisk og juridisk forsvarlig i samhandling med pasient, pårørende og medarbeidere.
- Kan ivareta barn og ungdoms individuelle behov, forebygger komplikasjoner og utviklingsskader, fremmer modning, vekst og utviklingsmuligheter ved sykdom.
- Kan ivareta barn og ungdoms individuelle behov i et habilitering- eller rehabiliteringsperspektiv.
- Kan kvalitetssikre smertelindring til barn og ungdom, blant annet ved å anvende smertevurderingsverktøy.
- Kan vurdere komplekse og akutte situasjoner selvstendig og iverksetter tiltak som bidrar til å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner.
- Kan dokumentere barnesykepleien og begrunne tiltak.
- Stimulerer og bidrar til fagutvikling og forskning, for å kvalitetssikre at praksis er basert på erfaring og kunnskap.
- Utøver helhetlig, individuell, fleksibel og kreativt tilpasset barnesykepleie i et familiesentrert perspektiv.
- Gir individuelt tilpasset undervisning og veiledning til barn, søsken og omsorgspersoner for å fremme opplevelse av trygghet og mestring.
- Anvender forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i videreutviklingen av sin personlige og faglige kompetanse.
- Arbeider etter og har kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i hygiene og infeksjonsforebyggende prinsipper og bidrar kunnskapsbasert til å fremme høy hygieniske standard ved avdelingen/institusjonen.
- Bidrar til et inkluderende arbeidsmiljø.
Generell kompetanse
Studenten:
- Møter barnet, søsken og omsorgspersoner med respekt for opplevelse og reaksjoner ved sykdom, og ivaretar deres integritet og verdighet uavhengig av etnisk opprinnelse og religion.
- Samarbeider flerfaglig i og mellom avdelinger, førstelinjetjenesten og med relevante pasientorganisasjoner.
- Organiserer og fordeler arbeidsoppgaver innen det til enhver tid gjeldende ansvarsområde i forhold til barn og ungdoms sykdomskompleksitet. Arbeidsoppgavene skal samsvare med faglig forsvarlighet og den enkelte medarbeiders kvalifikasjoner.
- Er lojal i forhold til overordnede mål og strategier innenfor yrkesetiske retningslinjer og gjeldende lovverk.
Eksamen
Emnene SYP-3111, SYP-3112, SYP-3113 og SYP-3114 må være bestått for å få adgang til Syp-3116 eksamen.
Det gjøres en samlet vurdering av studentens prestasjon i praksis ut fra tilfredsstillende grad av oppnådd læringsutbytte for emnet. Krav om tilstedeværelse må være godkjent.
Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen i praksisemner. Ikke bestått i praksis medfører endret studieprogresjon og overflytting til neste kull.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: SYP-3116
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet