vår 2019
LER-1003F Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for andre år i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet har en klar verdiforankring med vekt på en inkluderende, likeverdig skole. Emnet skal gi en pedagogisk basiskompetanse knyttet til barns utvikling og læring, individuelt og i samspill med andre. Sosial- og spesialpedagogiske utfordringer gjennomgås med vekt på tilpasset opplæring og tidlig innsats gjennom forebygging og håndtering av lærevansker, atferdsproblematikk og mobbing. Læreren som leder av et inkluderende læringsfellesskap preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold står sentralt i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • brei kunnskap om barn og unges læring, motivasjon og læringsstrategier, med vekt på 5. -7. trinn og ungdomstrinnet
  • brei kunnskap om variasjon og progresjon i arbeids- og vurderingsformer fra 5.-7. trinn og på ungdomstrinnet
  • kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
  • kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling (fokuseleven)
  • kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn og unge på 5.-10. trinn  
  • kunnskap om barn og unge i sorg og krise, og om fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge
  • kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
  • kunnskap om overgangene fra barne- til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • kunnskap om barn og unges livssituasjon utenfor skolen, med vekt på hvordan ungdomskultur og deltakelse i sosiale medier påvirker sosialisering og identitetsutvikling
  • kunnskap om foreldrerollen, og om betydningen av å legge til rette for god foreldreinvolvering i skolen
  • kunnskap om risikofaktorer når det gjelder barns og unges helse, trivsel og mestring, og om skolens arbeid for å sikre god psykisk og fysisk helse
  • kunnskap om tilpasset undervisning i en skole preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende avanserte fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
  • forstå betydningen av tidlig innsats og forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • anvende forskningsbasert kunnskap
  • utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene, med vekt på at elevene på 5.-10. trinn gradvis skal få større medvirkning og rom for aktiv deltakelse i opplæringen 
  • samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • identifisere og legge til rette for tiltak i forhold til ulike lærevansker
  • beherske relevante digitale ferdigheter i undervisningen og i eget arbeid
  • ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
  • identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål 

Kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk og med fokus på tilpasset undervisning og tidlig innsats, med vekt på 5.-10. trinn
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering til å styrke elevens læringsprosess 
  • har utvidet kunnskap om og forståelse av didaktiske konsekvenser og utfordringer i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
  • kan støtte elevene i sin personlige utvikling, blant annet gjennom å gi dem verktøy til å håndtere muligheter og utfordringer som følger med ungdomsalderens sosialisering og identitetsutvikling
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling, med vekt på aldersgruppa 10 til 16 år


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter; diskusjoner, framlegg, rollespill og andre dramafaglige arbeidsmåter, FOU-prosjekter, ekskursjoner og tverrfaglig arbeid, organisert som seminarer, forelesninger og prosjektarbeid.

Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy og innhold som integreres gjennom undervisningen.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Filmseminar/temaarbeid for å utvikle digital kompetanse, der studentene produserer en film på 5-10 min. i grupper, med fokus på hvordan digitale verktøy kan brukes i tilpasset undervisning
  • Gjøre rede for og drøfte skolens henvisning til PPT og den videre saksgangen som ligger til grunn for vedtak om spesialundervisning og utarbeiding av individuell opplæringsplan (IOP) i en individuell tekst på 2000- 3000 ord
  • 70 % deltakelse i undervisningen

Eksamen består av:

  • En individuell semesteroppgave (ca. 4000 ord) med utgangspunkt i et eller flere av læringsmålene i emneplanen. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Litteratur:

Eriksen, G. (1988): Fortellerteknikk og dramaturgi for film og fjernsyn. Kap. 1-5 (s. 9-70). NB: Gratis tilgang på nb.no (Nasjonalbiblioteket)

Nordahl, T. og Overland, T. (2015): Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner. Tilfredsstillende læringsutbytte for alle elever. Gyldendal Akademisk.

Nordahl, T. (2015): Hjem og skole. Hvordan etablere et samarbeid til elevenes beste? Universitetsforlaget.

Olsen, M.I. og Traavik, K.M. (2010): Resiliens i skolen. Om hvordan skolen kan bidra til livsmestring for sårbare barn og unge. Teori og tiltak. Fagbokforlaget.

Posthom, M.B. m.fl. (2013): Elevmangfold i skolen 1-7.Høyskoleforlaget.

Postholm, M.B. m.fl. (2013): Elevmangfold i skolen 5-10. Høyskoleforlaget.

Samnøen, Ø. (2014): Mobbing på digitale arenaer. Cappelen Damm.

Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. (2014): Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Universitetsforlaget.

 

Kompendium:

Engh, R. (2014): Elevvurdering. I Postholm, M.B. og Tiller, T. (2014): Profesjonsrettet pedagogikk 8-13. Cappelen Damm Akademisk.

Høgmo, A. (1986): Det tredje alternativ. Barns læring av identitetsforvaltning i samisk-norsk samfunn preget av identitetsskifte. I Tidsskrift for samfunnsforskning. 27, s. 395-416.

Roland, E. (2015): Nettmobbing. I Roland (2015): Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? (kap. 5). Universitetsforlaget.

Solli, K.-A. (2009): Elever som strever med skolearbeidet. I Svanberg, R. og Wille, H.P. (2009): La stå! Læring ¿ på veien mot den profesjonelle lærer. Gyldendal Akademisk.

Spernes, K. (2009): Læring preget av mangfold. I Svanberg, R. og Wille, H.P. (2009): La stå! Læring ¿ på veien mot den profesjonelle lærer. Gyldendal Akademisk.

Stray, T. og Stray, I.E. (2015): Alle elever har behov for å bli forstått. Tilpasset opplæring sett i et differensiert relasjonsperspektiv. I Bunting, M. (red.) (2015): Tilpasset opplæring ¿ i forskning og praksis. Cappelen Damm Akademisk.

 

Fagstoff fra Utdanningsdirektoratet sine sider:

Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

Vurdering for læring: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/
Læringsstrategier og tilpasset opplæring: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/
Filmer fra klasserom og læresteder: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/filmer/filmer-fra-laresteder/
Tilpasset opplæring: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/
Spesialundervisning: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/
Skolepersonalets opplysningsplikt til barneverntjenesten Udir 10-2012: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/Udir-10-2012/
Elever i følelsesmessige kriser: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/relasjoner/eleven-i-folelsesmesig-krise/
Samarbeid mellom skole og barnevern. En veileder: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/samarbeid/barnevernet/
Minoritetsspråklige: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/minoritetsspraklige/
Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/kriser-og-sorg-i-barnehagen/nar-barn-og-foreldre-opplever-kriser-og-sorg-i-forbindelse-med-flukt-og-migrasjon/
Kunnskapsløftet samisk: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/kunnskapsloftet-samisk/ Samiske barn og unges rettigheter: http://galdu.custompublish.com/samiske-barn-og-unges-rettigheter.353624.no.html
Nasjonale minoriteter: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/nasjonale-minoriteter/
Det finnes for øvrig ytterligere læringsressurser på Utdanningsdirektoratets nettsider: https://www.udir.no/

 

Andre nettressurser:http://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/http://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/

http://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/
http://www.dubestemmer.no/
http://www.flexid.no/

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LER-1003F
  • Tidligere år og semester for dette emnet