høst 2018
LER-1050F FoU-tema fellesemne - Læreren som kunnskapsarbeider - 5 stp

Emnetype

Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. 

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet skal gi studentene kompetanse om læreren som klasse- og læringsleder i praksis. Studentene skal både beskrive og drøfte læringsledelse. I tillegg skal emnet gi øvelse i både å lese og skrive akademiske tekster om læreryrket. De skal kunne gjengi hovedinnholdet i tekstene, og gi en vurdering av argumentasjonen. Arbeidet i praksisgruppen blir en læringsarena for å øve seg i faglig argumentasjon og deltakelse i et fagfellesskap. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper 

Studenten har kunnskap om: 

  • fokusert observasjon og om kvalitativt forskningsintervju på et begynnernivå. 
  • relevante forskningsetiske retningslinjer.  
  • klasse-og læringsledelse i fag 

Ferdigheter 

Studenten kan: 

  • observere, dokumentere og drøfte ulike former for klasse- og læringsledelse med tydelig skille mellom beskrivelse og vurdering 
  • utforme åpne spørsmål som kan bidra til dialog 
  • argumentere med utgangspunkt i akademiske tekster 
  • akademisk skriving på begynnernivå 

Kompetanse 

  • være deltaker i en kunnskapsbasert samtale om lærerprofesjonalitet  
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere et FoU-prosjekt som ledd i undersøkende læring 
  • beskrive og drøfte klasse- og læringsledelse i praksis

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesning, seminar, arbeid i grupper og feltarbeid. Emnet forutsetter selvstudium av fagtekster om læreryrket med vekt på klasse- og læringsledelse og av metodelitteratur. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.

Undervisning i emnet foregår i tett samarbeid med PEL og studentenes undervisningsfag. 

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: 

  • 70 % deltakelse på undervisning 
  • samle inn data ved observasjon av klasse- og læringsledelse. 
  • utvikle en intervjuguide basert på pensum og gjennomføre intervjuet. 
  • skrive en fagtekst med fokus på klasse- og læringsledelse i fag, ved å ta utgangspunkt i observasjoner, intervju og faglitteratur. Fagteksten skrives i gruppe og skal ha et omfang på ca. 5 sider/ 2000 ord. 

Eksamen består av: 

  • Muntlig gruppeeksamen. Gruppen presenterer sine funn fra fagteksten som utgangspunkt for en muntlig eksamen. Varighet 30 minutter. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: LER-1050F
  • Tidligere år og semester for dette emnet