høst
2018
BLU-1004F Barns utvikling, lek og læring - 20 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1001S Barns utvikling, lek og læring 20 stpBLU-1001F Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1001 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
Innhold
Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser. Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barnehagelæreryrket, pedagogisk leders rolle og profesjonskompetanse
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning i et samfunn preget av mangfold
- leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og relasjoner
- styringsdokumenter og planverk for barnehagen
- didaktikk og didaktikkens betydning for barnehagens virksomhet
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i arbeidet med å ivareta barns leke- og læringsprosesser
- hvordan ulike læringsmiljø kan bidra til barns lek-, lærings- og mestringsopplevelser
- hvordan barns selvoppfatning og selvforståelse utvikles gjennom ulike erfaringer
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta utgangspunkt i didaktiske forutsetninger i sitt pedagogiske arbeid
- lede arbeidet med å skape et stimulerende miljø for barns utvikling, lek og læring
- bruke faglig kunnskap i samhandling med andre i ulike læringsarenaer
- arbeide med realisering av barns medvirkning i barnehagen
- reflektere over og begrunne eget pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- anvende ulike observasjonsteknikker
- utforske bruk av pedagogiske digitale verktøy
- reflektere over hvordan mangfold kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet
- skape og bruke ulike omgivelser inne og ute for utforskning, sansestimulering og mestringsopplevelser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta ansvar for og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns behov og læringsmuligheter
- reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til ledelse av pedagogisk arbeid med barn
- vurdere sin fremtidige rolle som barnehagelærer og leder
- formidle egen pedagogisk kompetanse
- formidle fagkunnskap skriftlig i samsvar med krav til akademiske tekster
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå over begge semester.
Ved Campus Alta vil undervisningen gå første semester.
Undervisningsomfang: om lag 110 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne om arbeidet i praksis
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- observasjon av barn i sosialt samspill i ulike situasjoner. Observasjonene skriftliggjøres og diskuteres under oppsatt veiledning
- studenten planlegger og leder leke og/eller læringsaktiviteter. Aktiviteter gjennomføres med to barnegrupper med ulike aldersinndelinger (om mulig). Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat om bruk av observasjon og observasjonsteknikker i barnehagen (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- gjennomført skrivekurs og individuell skriftlig innlevering i forbindelse med skrivekurset (omfang 1000-1500 ord)
- individuelt refleksjonsnotat om hverdagssituasjoner i barnehagen som læringsarena (omfang om lag 800 ord)
- muntlig framlegg (i gruppe) med utgangspunkt i dokumentasjon fra praksis av barns leke og/eller læringsaktiviteter (praksisfortelling, foto, dokumenter eller liknende) for felles refleksjon. Dette er utgangspunkt for skriftlig innlevering i gruppe (omfang om lag 2000 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell hjemmeeksamen over fem dager (omfang om lag 2500 ord).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende år.
Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon
Pensum
Bøker:
Alm, T. og Elverland, E. (2007) «Barnelek med planter». Ottar nr 3, Tromsø Museum (mye bilder) https://uit.no/tmu/art?p_document_id=473756
48
Askland, Leif og Sataøen, Svein O. (2013): «Utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst.» Gyldendal Akademisk. 3. utgave
248
Brodersen, R.B, Bråten, F.J, Reiersgaard, A., Slethei, K., Ågotnes, K. (2007): «Tekstens autoritet» tekstanalyse og skriving i akademia. Universitetsforlaget. Kap. 1 og 2. (Boka vil brukes videre gjennom hele 1.klasse)
14
Fasting, M. (2017): «Barns utelek.» Universitetsforlaget. Kap 1-6, 8.
111
Hardersen, B. (2016): «App¿legøyer og app¿estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen». Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4 (Brukes også på kunnskapsområde STM, 1.studieår)
158
Haugen, S., Løkken, G. og Röthle, M. (2013): «Småbarnspedagogikk». 2.utgave. Cappelen Damm Akademisk. Kap.: 1-4, 6-8, 10-11
167
Hennum, B.A, Østrem,S. (2016) «Barnehagelæreren som profesjonsutøver» Cappelen Damm Akademisk. Kap.1-3 og 5-7
117
Langholm, G.(red), Hilmo, I., Holter, K. Lea, A. og Synnes, K. (2017) (2.utg!) «Forskerfrøboka ¿ barn og natur.» Fagbokforlaget Kap. 1 og 2 s. 11-74. (+ 267-272 litteraturliste). (Boka vil også bli brukt i kunnskapsområde NHB)
64
Lundheim. R. 2015. «Helse. Forebyggende helsearbeid i barnehagen» Cappelen Damm. Akademisk. Kap 1 og 2. s 12-41. (Boka vil også bli brukt i kunnskapsområde NHB)
30
Osnes, H., Skaug, H. N & Kaarby, K. M. E. (2015): «Kropp, bevegelse og helse i barnehagen.» Universitetsforlaget. Kap 1. Innledning (s. 15 ¿ 27), Kap. 2. Didaktikk (s. 28 ¿ 44) Kap. 4. Barns fysiske vekst og utvikling (s. 87 - 113). 5. Motorikk (s. 114 ¿ 126). Kap 6. Kroppslig lek (s. 145 ¿ 152) og kap. 7. Kroppslig lek i ulike omgivelser (s. 177 ¿ 186) (Boka vil også bli brukt i kunnskapsområde NHB)
88
Rossholt, N. (2006): «Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen». Kunnskapsdepartementet https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/temahefter---rammeplan-for-barnehagen/id498148/
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/temahefter---rammeplan-for-barnehagen/id498148/
43
Rønning G.S. (2013): «Rammeplan for barnehagen, hva så?». Cappelen Damm Akademisk
190
Tholin, K. R (2015): «Profesjonsetikk for barnehagelærere». Fagbokforlaget (Innledning ¿ t.o.m. kap. 3) (Brukes også på SRLE)
72
Sidetall før artikkelsamling
1350
Artikkelsamling (legges ut på Canvas):
Askland L. (2011): «Kap. 6. Hva er observasjon?» i Askland L.: «Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag i observasjon». Gyldendal Akademisk, s. 143-169
ISBN 978-82-05-41633-8.
27 s.
Furu A., Granholt, M, Haug. K.H. og Spurkland M. (2011): «Syn på kunnskap og læring» i Furu A., Granholt M., Holte Haug K og Spurkland M.: «Student i dag. Førskolelærer i morgen. Kvalifisering til førskoleyrket.» (s. 81-95)
ISBN 978-82-450-0906-4
15 s.
Germeten S. og Skogen E. (2011): Kap 2 «Observasjoner som grunnlag for dokumentasjon» i Germeten S. og Skogen E.: «Grunnlag for læring. Dokumentasjon i barnehage og skole». Fagbokforlaget, s. 27-44
18 s.
Helgesen M.B. (2014): «Kapittel 1. Hvordan kan mobbing forstås?» i Helgesen M.B. (red.) (2014): «Mobbing i barnehagen. Et sosialt fenomen». Universitetsforlaget (s. 19-31)
13
Hwang P. og Nilsson B. (2015): «Kap 2 Hva er en gruppe ¿ og hva består den av?» i Hwang P. og Nilsson B.: «Gruppepsykologi. En innføring i gruppepsykologiske prosesser i barnehage, skole og fritid». Fagbokforlaget, s. 45-63
ISBN 978-82-450-1736-6
19 s.
Hwang P. og Nilsson B. (2015): «Kap 3 Gruppers utvikling» i Hwang P. og Nilsson B.: «Gruppepsykologi. En innføring i gruppepsykologiske prosesser i barnehage, skole og fritid». Fagbokforlaget, s. 65-77
ISBN 978-82-450-1736-6
13 s.
Johansson, E. (2012) «Kap 2 Små barns læring. Møter mellom barn og voksne i barnehagen» Gyldendal Akademisk, s. 23-55
ISBN 978-82-05-43115-7
32 s.
Slåtten M.V. (2014): «Kap. 3. Fagskriving i barnehagelæreryrket» i Solli A. (red.): «Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis». Fagbokforlaget, s. 35-46. ISBN 978-82-450-1578-2
12 s.
Lie, S, Vedum, T.V. Ødegaard, T. 2013. «Undre meg på,» kap 4. «Den levende skogen» s 47-61.
15 s.
Totalt i kompendium
173 s.
TOTALT pensum
Ca. 1523s.
Anbefalt støttelitteratur:
https://www.adlibris.com/no/bok/aktivitetshefte-for-fysisk-aktivitet-9788202506605
https://www.adlibris.com/no/bok/aktivitetshefte-for-fysisk-aktivitet-9788202506605
77
Bie, K. (2016) «Refleksjonshåndbok for barnehagelærere» Universitetsforlaget. Anbefalt for hele studiet
99
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1004F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet