høst 2018
BVE-1511 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1311 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle 15 stp
BVE-1011 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle 15 stp

Innhold

I dette emnet introduseres studentene for barnevernspedagogens yrkesrolle på ulike arbeidsfelt. Profesjonsutøvelse og personlig dannelse er i fokus.

Studentene får en innføring i barnevernspedagogens rolle i samfunnet, profesjonens historie og verdigrunnlag.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • skal kjenne til barnevernets organisering, rammer, samfunnsoppdrag og barnevernets historie i Norge generelt og nordområdene spesielt.
  • skal kjenne til ulike former for grupper og samhandling i grupper.
  • skal kjenne til sosialpedagogikkens historie og utvikling samt sosialpedagogiske verdier og dannelsestenkning.
  • skal kjenne til ulike etiske teorier.
  • skal kjenne til vitenskapsteori som grunnlag for forskning og kunnskapsdannelse i akademia.
  • skal ha kunnskap om sentrale begreper innen kommunikasjon og kommunikasjonens betydning i profesjonell samhandling.
  • skal ha kunnskap om sentrale pedagogiske begreper som oppdragelse, dannelse og sosialisering samt kjennskap til ulike pedagogiske teorier.
  • skal ha kunnskap om ulike sentrale sosiologiske begreper, teorier og tenkemåter.
  • skal ha kunnskap om sentrale sosialantropologiske perspektiver og nøkkelbegreper.
  • skal kunne identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst.

Ferdigheter

Studenten kan

  • samarbeide og kommunisere i grupper med utgangspunkt i egne holdninger og dannelse.

Generell kompetanse

Studenten

  • har respekt for menneskets grunnleggende verdi.
  • kjenner til ulike arbeidsmåter og arbeidsfelt på system- og individnivå.
  • kjenner til kommunikasjons- og samhandlingsformer i barnevernfaglig arbeid.
  • kjenner til i roller og mellommenneskelige relasjoner på individ, gruppe og samfunnsnivå.
  • skal utvikle evne til å forholde seg reflektert til vitenskapene i dag.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Ulike typer studentaktive læringsformer i grupper
  • Skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Refleksjonsnotat

Eksamen består av:

  • Muntlig individuell eksamen

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Omlag 1000 sider pr 15 sp.

Pedagogikk - 3 stp

Dalland, O. (2010). Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Gyldendal Norsk forlag. Kap. 1, 2, 3, 5 og 7/ 82 sider). ISBN/EAN: 9788205394421

 

Sollesnes, T. (2013). Pedagogikk for sosialfagene. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 2, 3, 5 og 6/ 120 sider. ISBN: 9788276349702

 

Anbefalt litteratur i pedagogikk:

Dalland, O. (2010). Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Gyldendal Norsk forlag. Kap. 6, 10 ISBN/EAN: 9788205394421

Imsen, Gunn. 2015. Elevenes verden. Innføring i pedagogisk psykologi. Oslo: Universitetsforlaget. 5. utgave Kap. 3,13, 14

Imsen, Gunn. 2011. Hva er pedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget Kap. 1, 2 og 4

 

Sosial pedagogikk - 2 stp

Madsen, B (2015): Sosialpedagogikk - integrering og inkludering i det moderne samfunnet. Universitetsforlaget. 3. utgave. Kapittel 2: Utvikling i sosialpedagogisk teori og metode. S. 37-56/ 19 sider.

Paulsen E. (2018): Sosialpedaogikk - inkluderingens kunst. Et selvbiografisk narrativt vitenskapelig essay. s. 79-93/ 14 sider. I Bjørknes m.fl: Sosialpedagogikkens mangfold. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Storø, J. (2008). Sosialpedagogisk praksis - det handler om hva du gjør. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3, 4, 5/ 78 sider. ISBN: 9788215012704

 

Anbefalt litteratur i sosial pedagogikk:

Hagen, G. (1996). En beretning om barnevernets historie. Tidsskriftet Norges barnevern, 73 (Jubileumsnummer), 3-35. (33 s.)

 

Grupper, organisasjon og nettverk - 2 stp

Fyrand, L.(2016). Sosialt nettverk. Teori og praksis.(3. utg.). Oslo: Universitetsforalget. Kap. 9 og 10/ 39 sider. ISBN: 9788215026756

Schiefloe, P.M. (2015). Sosiale landskap og sosial kapital. Nettverk og nettverksforskning. (2.utg.). Oslo:Universitetsforlaget. Kap 1-2, og 5/ 74 sider. ISBN: 9788215025056

 

Aamodt, L.G. (2012): Forholdet Barnevern Bup - sett i lys av Pierre Bourdieus teori om maktforhold og dominans. Tidskrift Norges Barnevern 89(01-02), 46 - 56. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2012/01-02/forholdet_barnevern_bup_-_sett_i_lys_av_pierre_bourdie (11 sider).

 

Etikk - 2 spt

Botnen, S. E. & Skorstad, B. (2013). Etikk til refleksjon og handling i sosialt arbeid. (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademiske Kap. 2 - 7/ 128 sider. ISBN/EAN: 9788205447165

Halvorsen, T. (2009).: Etikk, rasjonalitet og Sosialpedagogisk arbeid. Tidsskriftet Norges Barnevern, 86(03), 148 - 157. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2009/03/art07 (10 sider)

Kommunikasjon - 1 stp

Eide, T. & Eide, H. (2004). Kommunikasjon i praksis. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 1 og 2/ 60 sider. ISBN/EAN: 9788205301849

Stang, E. (2016). Barnevern på sosiale medier - offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskap. Tidsskrift for samfunnsforskning, 57(04), 371 - 396. Hentet fra: https://www.idunn.no/tfs/2016/04/barnevern_paa_sosiale_medier_-_offentlig_deltakelse_og_utoeve (17 sider)

 

Sosiologi - 2 stp

Schiefloe, P. M (2011). Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1, 2 (2.1 og 2.2), 3 (3.1-3.7), 4, 5 (5.1-5.6) / 113 sider. ISBN: 9788245002829

 

Andenæs, A. (2004). Hvorfor ser vi ikke fattigdommen? En undersøkelse om barn som blir plassert utenfor hjemmet. Nordisk sosialt arbeid, 24 (1), 19-33 Hentet fra: https://www.idunn.no/nsa/2004/01/hvorfor_ser_vi_ikke_fattigdommen_fra_en_undersokelse_om_barn_som_blir_plass (14 sider)

 

Sosialantropologi - 2 stp

Eriksen, T. H., Sajjad, T. A.(2015). Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 2 og 11 / 33 sider. ISBN 9788205481770

Paulsen, V., Haugen G. M. D., Elvegård K., Wendelborg C. & Berg B (2011): Æresrelatert ekstrem kontroll - dilemmaer og utfordringer (Rapport 2011). 82 sider. Hentet fra https://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/aresrelatert%20kontroll.pdf

Rugkåsa, M., Ylvisaker S. og Eide K (2017): Barnevern i et minoritetsperspektiv. Sosialt arbeid med barn og familier. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 1-10. ISBN 9788205499034 (90 sider)

Vitenskapsteori - 1 stp

Wadel, C. & Wadel, C. C. (2007). Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Kap. 1-7 / 69 sider. ISBN 9788276347647

 

Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1511
  • Tidligere år og semester for dette emnet