høst 2018
SYP-2951 Grunnleggende jordmorfag - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på studieprogrammet jordmorutdanning og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnets hovedfokus er jordmorfag og praktisk jordmorarbeid knyttet til normalt svangerskap, fødsel og barseltid i delvis integrerte tema innen:

a) Grunnleggende jordmorfag Emnet gir en teoretisk introduksjon til jordmorfagets ulike perspektiv og grunnlagtenking, etikk, lover og retningslinjer, jordmors yrkeshistorie og utvikling.

b) Anatomi, fysiologi og fosterutvikling Emnet inneholder relevant anatomi og fysiologiundervisning i relasjon til reproduksjon (reproduktive organer og bekkenet) og grunnleggende fosterutvikling.

c) Fødselspsykologi og amming Emnet gir spesialisert kunnskap om det å bli mor, tilknytningsprosesser, tilrettelegging for mor- barn kontakt og ammeetablering. Et bredt forståelsesgrunnlag knyttet til fødselspsykologi, dokumentasjon og samarbeidsforhold gis.

d) Det nyfødte barnet Emnet fokuserer på observasjoner, undersøkelser, normale fysiologiske prosesser, barnets første time, barnets behov (fysiologiske og emosjonelle). Ernæringsfaglige tema knyttes til svangerskap, fødsel, barseltid og spebarnstid vektlegges.


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten skal kunne

  • redegjøre for hvordan fødselsfysiologi og fødselsmekanismen viser seg i praksis
  • redegjøre for svangerskap, fødsel og barseltid som naturlige prosesser og hvordan de kan bevares som naturlige prosesser
  • redegjøre for hvordan det ytes jordmortjeneste med kvinnen/familien eller andre brukergrupper i sentrum
  • redegjøre for ulike kunnskapsformer som jordmorfaget bygger på
  • reflektere over egen erfaring
  • gjøre etiske overveielser
  • redegjøre for en grunnleggende forståelse for ammefysiologi og hvordan morsmelktillegg påvirker melkeproduksjonen
  • redegjøre for hva som bidrar til en god (evt. dårlig) ammestart
  • redegjøre for barnets psykologiske behov, fysiologiske forutsetninger og medfødt kompetanse

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • ivareta jordmor faglige oppgaver i forbindelse med den normale graviditet, fødsel og barselperiode
  • yte jordmortjeneste med kvinnen/familien eller andre brukergrupper i sentrum
  • gi veiledning i forhold til tilknytningsprosesser og betydningen av en god (evt. dårlig) ammestart
  • observere og reflektere muntlig og skriftlig over konkrete ammesituasjoner

Kompetanse

Studenten skal kunne:

  • diskutere fordeler og ulemper ved ulike fødestillinger og trykketeknikker i forhold til skader i perineum
  • anvende kunnskap for å vurdere fordeler og ulemper ved å støtte perineum på grunnlag av kunnskapsbasert kunnskap
  • observere og reflektere over konkrete ammesituasjoner
  • vurdere fosterets tilstand
  • diskutere kunnskapsformer som jordmorfaget bygger på
  • forklare familiedannelse i et kontinuerlig forløp og kunne reflektere over vilkår og forhold som påvirker


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesning, seminar, ferdighetstrening, reflekterende team (jordmorverksted)

Eksamen

Obligatorisk arbeidskrav:

For å fremstille seg til eksamen SYP-2951 må studenten ha oppfylt krav til studiedeltakelse og fått godkjent arbeidskrav for første semester.

Vurdering:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen med vurderingsutrykk A-F.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

For emnene Syp-2951, SYP-2952, SYP-2953 og SYP-2954

 

Grunnleggende og avansert jordmorfag (svangerskap, fødsel og barseltid)

Brunstad, A. og Tegnander, E (red.) (2017) Jordmorboka - Ansvar, funksjon og Arbeidsområde. Oslo: Akribe forlag

Henderson, C og Mac Donald S. (red) (2011) Mayes´ Midwifery 15.edit. London: Ballière Tindall,

Pairman S., Tracy S., Thorogood C., Pincombe J. (red) (2015): Midwifery - Preparation for Practice (3nd ed) Churchill Livingstone Elsevier (Tilgjengelig som E-bok på UiT)

Simkin,P. og Ancheta, R. (2011) The labor progress handbook: Wiley-Blackwell UK

Sundhedsstyrelsen i Danmark (2013) Amming - en håndbok for helsepersonell 4.utg. Norsk utgave revidert av Almquist, R (2016)

 

Anatomi og fysiologi

Brunstad, A. og Tegnander, E (red.) (2017) Jordmorboka - Ansvar, funksjon og Arbeidsområde. Oslo: Akribe forlag

Coad, J (2011) Anatomy and Physiology for Midwiwes. 3.ed. Churchill Livingstone; Elsevier (Tilgjengelig som E-bok på UiT)

 

Kommunikasjon

Jensen, P og Ulleberg, I (2012) Mellom ordene. Kommunikasjon i profesjonell praksis. Oslo: Gyldendal akademiske

 

Obstetrikk og pediatri

Hagberg,H., Marsàl,K., Westgren,M (red.) (2014) Obstetrik, 2.utg. Lund: Studentlitteratur

Pairman S., Tracy S., Thorogood C., Pincombe J. (red) (2015): Midwifery - Preparation for Practice (3nd ed) Churchill Livingstone Elsevier (Tilgjengelig som E-bok på UiT)

Peitersen, Pedersen, P og Pryds, O. (2014) Neonatologi: det raske og det syge nyfødte barn 4.utg København, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck

 

Livsfase, livsprosesser og psykisk helse

Det jobbes med saken

 

Kunnskapsbasert praksis

Bech-Karlsen, J. (2003): Gode fagtekster - essayskriving for begynnere. Oslo: Universitetsforlaget

Nortvedt, Monica W., Jamtvedt, G, Graverholt, B., Nordheim LV, Reinar LM (2013) Jobb kunnskapsbasert. Oslo: Akribe

Spiby, G og Munro, Jane (red) (2009) Evidence Based Midwifery: Applications in Context. Wiley-Blackwell

 

Vitenskapsteori, grunnlagstenking og etikk

Aadland, E (2011) ¿Og eg ser på deg¿¿ Vitenskapsteori I helse og sosialfag. 3utg Oslo: Universitetsforlaget

Berg, M. og Lundgren, I. (red) (2010) Att stödja och stärka: vårdande vid barnafödande 2.utg. Lund: Studentlitteratur

Birkler, J. (2010) Filosofi & Jordemoderkunst Esbjerg: UC Vest Press

Blaaka, Gunnhild og Schauer Eri, Tine (2008): Doing Midwifery between different belief systems. I Midwifery, 2008, Vol.24 (3) (Tilgjengelig på nett)

Davis-Floyd, R. (2004) Ways of Knowing. Open and closed systems. I: Midwifery Today, Spring 2004 nr.69 (Tilgjengelig på nett)

Kirkham, M. (red) (2010) The Midwife-Mother Relationship, (2nd ed). Palgrave Macmillan and Biddles Ltd, King`s Lynn, Norfolk

Pairman S., Tracy S., Thorogood C., Pincombe J. (red) (2015): Midwifery - Preparation for Practice (3nd ed) Churchill Livingstone Elsevier (Tilgjengelig som E-bok på UiT)

Sørensen, M. m. fl. (2002) Empowerment i helsefremmende arbeid. I: Tidsskrift Norske Lægeforening nr.24, 122 (Tilgjengelig på nett)

Yrkesetiske retningslinjer for jordmødre (Tilgjengelig på nett)

Walset L. Tveit (2004) Salutogenese og empowerment i allmennmedisinsk perspektiv. I: Tidsskrift Norske Lægeforening nr.1 (Tilgjengelig på nett)

 

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SYP-2951
  • Tidligere år og semester for dette emnet