vår
2018
LPU-3010 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 1 - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha:
Kunnskaper om:
- ledelse, organisasjon, endring og utvikling
- barnehagens og skolens oppgave og rolle i samfunnet
- barnehagen og skolen som lærende organisasjoner
Ferdigheter:
- kunne analysere, lede, endre og utvikle kunnskapsorganisasjoner
- kunne vurdere og anvende relevant datamateriale og forskningsresultater
- håndtering av rolleoppfatninger og rollebevissthet, konflikter og dilemmaer
- kunne ta ansvar for barnehagens og skolens samarbeid med foresatte, barnehage- og skoleeier, lokalmiljø og næringsliv
Kompetanse:
- kunne planlegge, organisere, lede og evaluere læreprosesser og utviklingsarbeid, slik at det fremmer både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen
Undervisning
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium over ett semester med 7 dagers undervisning fordelt på 3 samlinger. Samlingene vil i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre grupper. Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene, og de organiseres i grupper, som består av 2-4 studenter som skal jobbe sammen underveis i studiet.Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- 80 % deltakelse på samlingene
Eksamen er en skriftlig gruppeoppgave (2-4 studenter) med utgangspunkt i studentenes egne arbeidsplasser. Omfang: ca 15 s.
Det vil bli gitt veiledning på teksten. Veiledningen gis både på og mellom samlingene.
Det benyttes bestått/ikke bestått som karakter.
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren «ikke bestått». Studenter som ikke har bestått vil få tilbakemelding på den innleverte oppgaven før kontinuasjonseksamen.
Pensum
Ledelses- og organisasjonsteori
Christensen, T., Lægreid, P. Roness, P.G. og Røvik, K.A. (2009). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-4 (90 sider)
Cohen M.D, March J.G. and Olsen J.P. (1972) "A garbage Can Model of Organizational Choice", Administrative Science Quarterly, Vol. 17, No 1, pp. 1-25
Graham T. Allison G.T. (1969) "Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis." The American Political Science Review, Volume 63, Issue 3 (Sep., 1969), 689-718. (20 sider).
Hennestad, B.W. (2015). Kulturbevisst ledelse. Fra ord til handling. Universitetsforlaget. Oslo. (200 sider)
Røvik, K.A. (2013) "Den besværlige implementeringen: Når reformidéer skal løftes inn i Klasserommet" I: Arbo, B. og Danielsen, Å.; Utdanningssamfunnet og livslang læring. Oslo: Gyldendal Norsk forlag. (11 sider)
Røvik, K.A., Eilertsen, T.V., og Furu, E.M. (red.) (2014). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse, implementering. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1-3, 5, 12 - 14 (ca. 190 sider)
Ledelse for læring og utvikling
Postholm, M. B. (2012): Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling. Trondheim: Tapir Akademisk forlag (230 sider).
Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. (2015). Motivasjon for læring. Teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (Ca. 120 sider)
Skrøvset, S. og Tiller, T. (2015). Verdsettende ledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (200 sider)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LPU-3010
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet