vår 2018
PED-1002 Pedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorgraden i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Innhold

Emnet gir en innføring i sider ved den didaktiske disiplinen innenfor pedagogikkfaget. Didaktikk omhandler analyser av hva som skal være undervisningens og oppdragelsens: hva, hvorfor og hvordan. Det presenteres et teoretisk-didaktisk grunnlag og praktiske eksempler for refleksjon over forholdet mellom begrunnelser, planer og prosesser i pedagogisk virksomhet. Hovedvekten blir lagt på å sette didaktiske problemstillinger inn i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv.

Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat: Kunnskaper og forståelse:

  • om didaktiske spørsmål knyttet til valg av metoder, arbeidsmåter og vurderingsformer og hvordan dette kan nedfelles i læreplaner

Ferdigheter:

  • evne til å uttrykke seg muntlig om pedagogiske faglige spørsmål

Kompetanse:

  • evne til å identifisere prinsipielle og ideologiske begrunnelser for valg av læringsmål,innhold og metoder
  • evne til å sette didaktiske problemstillinger inn i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesning og seminar. Undervisningen gis i vårsemesteret. I henhold til kvalitetssikring evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Arbeidskrav:
Et muntlig framlegg over oppgitt tema (15-20 min). Forberedelse og fremføring skal foregå i samarbeid mellom to studenter.

Eksamen/vurdering:
Hjemmeeksamen og muntlig eksamen. Hjemmeeksamen (oppgitt tema) skal være på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) og skrives over én (1) uke. Muntlig eksamen gjennomføres som en faglig samtale med utgangspunkt i hjemmeeksamen. Muntlig eksamen gir grunnlag for eventuell justering av karakteren på hjemmeeksamen. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Bok:

Lyngsnes, Kitt og Marit Rismark (2014): Didaktisk arbeid. Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 9788205447103

 

Artikler:

Anderson, L. W. and D.R. Krathwohl (eds.) (2001): A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. A Revision of Bloom¿s Taxonomy of Educational Objectives. Longman. ISBN 0-321-08405-5. s. 1-31, 30 sider

Bakke, Jarle (2014): Nådeløs pedagogikk, i De utenfor: Forskning om spesialpedagogikk og spesialundervisning. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1624-6. s. 153-170, 17 sider

Carlgren, Ingrid et al (2006): Changes in Nordic Teaching Practices: From individualised teaching to the teaching of individuals, i Scandinavian Journal of Educational Research, no. 3. ISSN 0031-3831. s. 301-326, 25 sider

Helgøy, Ingrid (2003): Fra skole til tjenesteleverandør? Endringsprosesser i norsk grunnskole, i Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, nr 1. ISSN 0801-1745. s. 55-79, 25 sider

Homme, Anne: Nye styringsformer - nye aktører? Kommunale endringsprosesser og lokal innflytelse i skolen, i Gunn Imsen (red.) (2004): Det ustyrlige klasserommet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215004433. s. 237-261, 24 sider

Illeris, Knud (2012): Læring. Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-42267-4. s. 39-72, 33 sider

Klette, Kirsti (2007): Bruk av arbeidsplaner i skolen; et hovedverktøy for å realisere tilpasset opplæring? Norsk pedagogisk tidsskrift, nr.4. ISSN 0029-2052 s. 344-358. 14 sider

Lyng, Selma Therese (2009): Is There More to «Antischoolishness» than Masculinity? On Multiple Student Styles, Gender, and Educational Self-Exclusion in Secondary School, I Men and masculinities, nr 4. ISSN: 1097-184X 462-487. 25 sider

Pettersen, Roar C. (2005): Kvalitetslæring I høgere utdanning. Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00557-8. s. 35 - 56, 21 sider

Sjøberg, Svein (2014): PISA-SYNDROMET. Hvordan norsk skolepolitikk blir styrt av OECD, i Nytt Norsk Tidsskrift, nr. 1, årg. 31. ISSN Online: 1504-3053. s. 30 - 43, 13 sider

Skinningsrud, Tone (2014): Struktur og prosess i norsk utdanning på 1990 - og 2000-tallet. Et makrososiologisk perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 4. ISSN 0029-2052. s. 222- 234, 14 sider

Skjelmo, Randi (2001): Den nye småskolen-realiteter, utfordringer og kritiske perspektiver. I: Sylvi Stenersen Hovdenak (red.): Perspektiver på Reform 97. Gyldendal Akademisk, ISBN 82-05-29857-2. s. 171-186, 16 sider

Tyler, Ralph W. (1949): Grunnprinsipper for læreplan og undervisning. I: Erling Lars Dale (red.) (2001), Om utdanning: Klassiske tekster. ISBN 978-82-05-29911-5 Hentet fra Ralph W. Tyler Basic Principles of Curriculum and Instruction. Oversatt av Bente Christensen og utgitt i boken, s. 81 - 111, 30 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1002
  • Tidligere år og semester for dette emnet