høst
2017
ERG-1010 Mennesket i aktivitet - 20 stp
Innhold
I dette emnet blir studentene introdusert til ergoterapifaget gjennom undervisning på universitetet og praksis hos ergoterapeut. Sentrale tema i undervisningen er sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser og hvordan aktivitet påvirker menneskets helse og livskvalitet. Studentene skal tilegne seg kunnskap om menneskekroppens anatomiske og fysiologiske oppbygging som forutsetning for utførelse av aktivitet. Gjennom utforsking av egen og andres deltakelse i aktivitet skal studentene tilegne seg ferdigheter i å analysere forhold som påvirker menneskers utførelse og deltakelse i aktivitet. Studentene skal også tilegne kunnskap om ulike perspektiver på sykdom, helse, funksjonshemning og betydningen av klientsentrert praksis. Studentene skal bli kjent med sentrale arbeidsområder og aktuelle arbeidsoppgaver for ergoterapeuter, samt antagelser, teorier og begreper som danner grunnlaget i faget. I tillegg skal studentene se nærmere på forholdet mellom teori og empiri og tilegne seg innsikt i forskningsprosessen og gjennom arbeid med praksiserfaringer og relevant teori. Studentene skal også arbeide med formidling av fag både skriftlig og muntlig. Emnet gir en innføring i problembasert læring som er studiets pedagogisk plattform og studentene vil arbeide med å etablere gode læringsstrategier, gode samarbeidsrelasjoner og et godt klassemiljø.Hva lærer du
Generell kompetanse: 1. Gjengir pedagogisk tilnærming i ergoterapistudiet 2. Følger normer for oppmøte og melding av fravær 3. Deltar aktivt i basisgruppe- og klasseundervisning 4. Tar imot og gir konstruktiv kritikk 5. Reflekterer over egen læring 6. Viser respekt i samarbeid med klienter, kolleger, medstudenter og lærere
Kunnskap i ergoterapi: 1. Diskuterer sammenhenger mellom aktivitet, helse og livskvalitet 2. Beskriver aktuelle ansvarsområder og arbeidsoppgaver for ergoterapeuter 3. Definerer sentrale kjernebegreper i ergoterapifaget 4. Forklarer menneskets anatomiske og fysiologiske forutsetning for aktivitet 5. Forklarer ideologi og prinsipper for universell utforming og påvirkning ift menneskets deltakelse i aktivitet 6. Forklarer prinsipper i klientsentrert ergoterapi 7. Beskriver en ergoterapeutisk arbeidsprosess
Ferdigheter i ergoterapi: 1. Utforsker sammenheng mellm menneske, aktivitet og omgivelser 2. Undersøker og analyserer egen og andres utførelse av aktivitet 3. Utforsker ergoterapeutisk yrkesutøvelse 4. Viser evne til god kommunikasjon og samhandling med andre
Eksamen
Arbeidskrav: 1. Muntlig framlegg i basisgruppe. Egen aktivitetshistorie. Individuelt.10 minutter 2. Rapport. Skriftlig. Virksomhetsanalyse. Gruppe (2 studenter). 1400 ord. 3. Rapport. Skriftlig. Bevegelsesanalyse. Gruppe (2 studenter). 1200 ord og vedlegg. 4. Muntlig framlegg i basisgruppe. Refleksjon over egen læring. Individuelt 15 minutter.
Eksamensform: A. Anatomi og fysiologi. Skriftlig skoleeksamen/test. B. Ergoterapi teori og yrkesutøvelse. Hjemmeeksamen. 2000 ord. Varighet. Begge eksamensdelene avvikles ved semesterslutt. A. 2 timer B. 3 dager Vurdering: Del A teller 50 % og del B teller 50 %. Begge delene må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis en samlet karakter. Vurderingsuttrykk A-E, med F som ikke bestått. Dersom en av delene vurderes til ikke bestått kan den tas opp separat.
Studenter med gyldig forfall gis adgang til utsatt eksamen . Ved vurdering til karakter F gis det adgang til kontinuasjonseksamen. Jfr. §§ 22 i Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø
Pensum
KJERNELITTERATUR ERG-1010 KULL 2017
Brandt, Å., Madsen, A.J., Peoples, H. (2013): Basisbog I ergoterapi. København: Munksgaard. Kap 1,2,4,6,7,11, 13-21
Curtin, M., Egan, M., og Adams, J., (2017) Occupational Tharapy for People Experiencing Illness, Injury og Impairment. Promoting Occupation and Participation. Elsevier
Eilertsen, B. (2015) Juss for ergoterapeuter og ortopediingeniører. Oslo: Jussboka.no
Hocking, C. (2014): Contribution of Occupation to Health and Well-being. I: Schell, B.A.B., Gillen, G., Scaffa, M. E. (2014). Willard and Spackman´s Occupational Therapy. Philadelpha: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins
Kielhofner, G. (2010) Ergoterapi i praksis - det begrepsmessige grunnlag. København: Munksgaard Danmark Kap. 7
Kristensen, H.-K og Nielsen, G.R (2011) Ergoterapi og hjerneskade. København; Munksgaard Danmark. Kapittel 1 og 2
Lid, I.M.(2013). Universell utforming. Verdigrunnlag, kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen Damm akademisk Kap. 1
McMillan, I.M., Carin-Levy , G. (ed.) (2012). Tyldesley & Grieve¿s muscles, nerves and movement in human occupation. Chichester: Wiley-Blackwell.
Nicolaysen, G. og Holck, P. (red) (2014). Kroppens funksjon og oppbygging. Oslo: Gyldendal Akademisk kap. 1, 5-11, 13-15
Pettersen, R.C. (2005). Problembasert læring for studenten: En grunnbok i PBL for studenter og lærere.2. utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Ryssdal, C. (2003) Flow theory ¿ om opplevelse av aktiviteter. Ergoterapeuten 11.2003 (50-53)*
Schell, B.A.B., Gillen, G., Scaffa, M. E. (2014). Willard and Spackman´s Occupational Therapy. Philadelpha: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Kap 6*
Simonsen, E.B. og Kern Hansen, L. (2010) Lærebog i biomekanik. København: Munksgaard. Kap. 5-6
Taylor, R.R. (2017) Kielhofner´s Model of Human Occupation.5th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer. Kap 1-11
Tuntland, H. (2011): En innføring i ADL. Teori og intervensjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget Kap. 1, 2, 9
Wright, R og Sugarman, L. (2009): Occupational Therapy and Life Course Development. A workbook for Professional Practice. Chichester: Wiley-Blackwell Kap 1-4
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: ERG-1010
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet