høst 2017
RAD-2021 Kliniske og medisinske fag - 22 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Bachelor i radiografi og kan ikke tas som enkeltemne. Forkunnskapskrav: Bestått eksamen i alle emner første studieår, unntatt HEL-0700. 

Innhold

Emnet omhandler bildediagnostiske undersøkelser og behandling med konvensjonell røntgen og gjennomlysning, angiografi og intervensjon, mammografi og MR  Bilde diagnostikk av abdominale organer og hjerte/kar. Metodiske prinsipper og teknikker, ivaretakelse av pasient ved undersøkelser og behandling på aktuelle modaliteter. Antiseptisk og aseptisk teknikk, oppdekking, administrasjon av legemidler samt kontrastmiddellære vektlegges. 

Hva lærer du

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • informere og veilede pasienter som skal til undersøkelse eller behandling
  • beskrive pasientens vitale funksjoner, oppdage endringer og iverksette pleie og omsorgstiltak
  • redegjøre for prosedyre i bruk og stell av sentralt venekateter /CVK)
  • redegjøre for radiografens rolle ved mottak av traumepasienter
  • beskrive undersøkelsesforløpet ved gjennomlysning, mammografi, ultralyd, MR og angiografi og intervensjon
  • beskrive de fysiske prinsippene for magnetisk resonans
  • definere arbeidsoppgaver og ansvar i forbindelse med de aktuelle radiologiske- MR  undersøkelser og intervensjoner
  • gjøre rede for billeddannelse og grunnleggende pulssekvenser innen MR, inkludert funksjonelle teknikker
  • gjøre rede for risikoer som kan oppstå ved undersøkelser med MR
  • gjøre rede for vanlig forekommende indikasjoner for MR undersøkelser og for patologi
  • redegjøre for strålehygiene og strålevern ved nukleærmedisinske undersøkelser
  • ivareta hygieniske prinsipper
  • forklare legemidlers virkning, risiko og bivirkninger
  • utføre korrekt medikamentregning
  • utføre tiltak ved komplikasjoner av legemidler
  • utføre legemiddeladministrasjon under veiledning
  • redegjøre for lover og forskrifter som regulerer legemiddeladministrasjon
  • benytte journalsystemer med dets integrasjoner og utføre dokumentasjon og journalføring


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening/praksis og selvstudium

Eksamen

To arbeidskrav: medikamentregneprøve og en gruppeoppgave med seminarfremlegg innenfor tema pasientomsorg.

Individuell praktisk/muntlig eksamen. Samlet varighet på eksamen 45 min.Ved vurdering av eksamen brukes karakterskala A-E for bestått og F for ikke bestått. Både praktisk og muntlig del av eksamen må være vurdert til karakteren bestått for å få samlet karakter bestått. Ved ikke bestått må hele eksamen tas på nytt. Det gis mulighet for en kontinuasjonseksamen uten at dette får følger for studieprogresjonen.


Pensum

Farmakologi:

Bielecki, T. og Børdahl, B., (2014) Legemiddelhåndtering, 2. opplag, Gyldendal Norsk Forlag, Kapitel 1, 3, 4, 5, 7

Olsen, L. A.: (2011) Dose mengde styrke - Praktisk medikamentregning. Cappelen Damm akademiske. Kapitel 1, 2 og 3

Simonsen, T. og J. Aarbakke, Lysaa, R: (2010), Illustrert farmakologi, bind 1. 3. utgave, Fagbokforlaget Del 1, del 2, og del 4 (Kapitlene som heter «Mer om farmakokinetikk», «Felleskatalogen og Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell»)

Psykologi og pedagogikk:

Helgesen, L. A., (2011) Menneskets dimensjoner ¿ Lærebok i psykologi, Høyskoleforlaget, Norwegian Academic Press. Kapitel 8, 10, 12, 13, 14

Dalin Åge (1999) Veier til den lærende organisasjon Cappelen akademiske forlag Kap 2
Finnes online på Nasjonalbiblioteket
http://www.nb.no/nbsok/nb/61cb8e24e01f350154fcb15ea8d02b35.nbdigital?lang=no

Pasientomsorg og sykepleie:

Holter I.M, & Mekki,T.E. (2011) Sykepleieboken 1, Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. 4.utg Akribe. Kapitlene 5, 6, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 28, 29

Steen, M. & Degre, M., (2014) Mikrober, helse og sykdom, Gyldendal Akademisk. Del 4 (kap 17 og 18)

Nasjonal veileder for håndhygiene- http://www.fhi.no/dav/A670B7F77D.pdf

Lovdata.no (eks: Lov om personvern, lov om pasientrettigheteter, helsepersonell loven om journalføring, lov om strålevern og plikten til å dokumentere stråledosen).

Informasjons og kommunikasjonsteknologi:

Aanestad M., og Olaussen I.(2010) IKT og samhandling i helsesektoren Digitale lappetepper eller sømløs integrasjon? Tapir akademiske forlag.Kapittel 1, 2 og 3 og 11

Metodiske prinsipper og teknikker:

Frank, Long and Smith (2016) Merrill's Atlas of Radiographic Positioning and Procedures, 3-Volume Set, 12edition. Kap 16,17, 18, 21, 24 og 30 Mosby
Finnes som digital bok. Gå inn på Orio.no på bibliotektjenesten, og velg Elsevier Health Etextbooks

 

Røntgen Helsingborg, Røntgen metodebok, 2013 Lastet ned 15.05.17
CT nefrostomi http://www.rontgen.com/metod/nefrostomi
UL punksjoner http://www.rontgen.com/metod/punktion
Punksjonsforberedelser: http://www.rontgen.com/forberedelser/punktion/

Jacobsen, D, Kjeldsen, S. E mfl.: (2009) 2. utg., Sykdomslære, Indremedisin, kirurgi og anestesi. 2. utgave Gyldendal Akademisk. Kapitel 16 ( side 479 til 509)+(547 og 548) , 20 og 25

Tilleggslitteratur

Almås H., et al. (2013) Klinisk sykepleie 1. Gyldendal akademisk, 4.utg

Olsen, L.A. og Rygg, L. Ø (2004) Praktisk legemiddelhåndtering. Cappelen Akademiske Kapitel 7, 9, 10, 11 og 12

Felleskatalogen, www.felleskatalogen.no

Steen, M. & Degre, M., (2014) Elektronisk arbeidsbok til Mikrober, helse og sykdom. Gyldendal Akademisk.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 22
  • Emnekode: RAD-2021
  • Tidligere år og semester for dette emnet