høst 2017
PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk for masterstudenter i pedagogikk. Emnet kan også tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. Søknadskode: 9371.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode 10 stp
PED-3051 Kvalitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp

Innhold

Det vil bli knyttet forbindelseslinjer mellom metodevalg og grunnleggende perspektiver på kunnskap og kunnskapsproduksjon. Et bredt spekter av kvalitative tilnærminger; ulike former for observasjon, kvalitative intervju og feltsamtaler, tekst- og dokumentasjonsanalyse osv, samt kombinasjon av ulike metodiske tilnærminger blir presentert og drøftet. Problemstillinger knyttet til studiet av ulike informantgrupper; barn, unge og voksne vil bli belyst; som tilgang til informasjon, kategorisering, fortolkning og analyse, samt etiske hensyn i alle faser av forskningsprosessen.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

  • innsikt i grunnleggende prinsipper og metodologiske forutsetninger ved sentrale kvalitative metodiske tilnærminger
  • kunne forstå andres forskning basert på kvalitative metoder
  • kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
  • innsikt i forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitativ metoder

Ferdigheter

  • kunne designe et eget kvalitativt forskningsopplegg med vekt på planlegging, tilgang, gjennomføring

Kompetanse

  • kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvalitative metoder
  • kunne foreta kritisk vurdering av andres forskning basert på kvalitative metoder
  • ha høy bevissthet om etiske problemstillinger og kunne ta hensyn til disse i gjennomføring av egen forskning


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Ca. 10 dobbelttimer forelesninger pluss studentledede seminarer. Det legges opp til at studentene skal starte arbeidet med oppgaven mellom forelesningene og at dette arbeidet diskuteres på seminarer. Emnet gis i høstsemesteret.

Eksamen

Oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer. Besvarelsen skal være på ca 3500 ord (ca. 10 sider). Innlevering til fastsatt dato.

Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Pensum: 700 sider velges fra tekstene nedenfor:

 

Alver, Bente Gullveig og Øyen, Ørjar (1997). Forskningsetikk i forskerhverdag. Vurderinger og praksis. Oslo: Tano Aschehoug (211 sider)

Bjørndal, Cato R. P.(2007).. The Action Researcher and Sherlock Holmes. Similarities in logical Strategies. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-718-0. (s 111 ¿ 132, 21 sider).

Kvale, Steinar (1997). Det kvalitative forskningsintervju, Oslo: ad Notam Gyldendal (236 sider) eller senere utgaver av denne.

Levin, Morten ¿Academic integrity in action research», sagepub.co.uk/journals

DOI: 10.1177/1476750312445034 (s. 133-147, 17 sider) http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1476750312445034

Nergård Jens Ivar (2007). «The sacret landscape» i Landscape, law and customary rights / Michael Jones and Audhild Schanche (eds.) - Guovdageaidnu (Kautokeino) : Nordic Sámi Institute, cop. 2007 - Dieut ; 3/2004 (s. 85-92) 8 sider.*)

Paulgaard, Gry (1997). «Feltarbeid i egen kultur - innenfra, utenfra eller begge deler? » i Erik Fossåskaret, Otto Lauritz Fuglestad og Tor Halvdan Aase (red): Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolkning av kvalitative data, Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider) *)

Postholm, May Britt (2005). Kvalitativ metode. En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier, Oslo: Universitetsforlaget (242 sider)

Ryen, Anne (2002). Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget (317 sider)

Skrede, J, (2017): Kritisk diskursanalyse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, ISBN 978-82-02-54216-0 (s. 20-171 / 151 sider)

Stølen, Gerd (2013). «Livshistorier. Et biografisk perspektiv i pedagogisk forskning.» IMary Brekke og Tom Tiller (red.) Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (s 233-244) 12 sider. *)

Sørhaug, Tian (1996). «Tykke og tynne beskrivelser.» I Sørhaug Tian: Fornuftens fantasier. Antropologiske essays om moderne livsformer, Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider) *)

Van Manen, Max (1990). Researching Lived Experience. Human science for an action sensitive pedagogy, New York: State University Press (196 sider)

 

Tekster merket *) er å få kjøpt i kompendium på Akademisk Kvarter.

 

Liste over de tekster valgt fra denne liste som pensum leveres sammen med oppgaven!

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3051
  • Tidligere år og semester for dette emnet