høst
2017
PED-3001 Samfunn, kultur og menneske i pedagogisk perspektiv - 10 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- innsikt i klassisk og moderne samfunnsteori, kulturteori og psykodynamisk teori og teorienes relevans for grunnleggende pedagogiske prosesser
Ferdigheter:
- kunne gi en skriftlig presentasjon av teori som er relevant for forståelsen av pedagogiske prosesser
Kompetanse:
- kunne anvende generell teori om samfunn, kultur og individ på pedagogisk problemstillinger
Eksamen
Arbeidskrav: Innlevering av 1 oppgave (ca 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste med oppgavetekster utarbeidet av faglærer. Studentene får individuell tilbakemelding på oppgaven. Frist for innlevering av oppgaven til fastsatt dato.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen: Innlevering av endelig versjon av oppgaven (ca. 3500 ord/10 sider) til fastsatt dato.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Archer, M. S. (2010): Can reflexivity and habitus work in tandem? I M. Archer, (red): Conversations about Reflexivity, USA and Canada: Routledge, 123-143. (20 sider)
Archer, M. S. (1983): Process without System: Basil Bernstein and Pierre Bourdieu." Archives Européennes de Sociologie, 24, 196-221.
Archer, M. S. & Elder-Vass, D. (2012): Cultural System or norm circles? An exchange. European Journal of Social Theory, 15(1), 93-115.
Bateson, G. (1973): Social Planning and the Concept of Deutero-Learning, i Steps to an Ecology of Mind. St. Albans: Paladin, 159-176. (17 sider)
Freud, S. (1914): S.E.15: Papers on Metapsychology, i J. Strachey (red.): The Standard Edition of the Complete Works of Sigmund Freud (1974/1981), The Hogarth Press, 166 - 04. (38 sider)
eller
Wollheim, R. (1971/1995): The Unconscious and the Ego, i Sigmund Freud, Berkeley: Cambridge University Press, 175-199. (24 sider)
Geertz, C. (1974): "From the natives point of view." On the nature of anthropological understanding. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 28(1), 26-45. (20 sider)
Habermas, J. (1999): Universitetets ide - læreprosesser, i Kraften i de bedre argumenter, Oslo: Gyldendal Ad Notam, 113-135. (24 sider)
Järvin, M. (1966): Pierre Bourdieu, i H. Andersen og L. B. Kaspersen (red): Klassisk og moderne samfunnsteori. København: Hans Reitzel, 342-362. (20 sider)
Marx, K. (1859/1992): Det fremmedgjorte arbeid, i Det beste av Karl Marx, Tekster i utvalg ved Fredrik Engelstad, Oslo: Pax forlag, 79-89. (11 sider)
Mead, G. H. (1934/2005): Sindet, Selvet og Samfundet fra et socialbehavioristisk standpunkt. København: Akademisk Forlag, 165-226. (61 sider)
Mill, J. S. (1859/1975): Utdrag fra On Liberty, i John Stuart Mill - Three essays, Oxford: Oxford University Press, 5-21, 69-91. (38 sider)
Sayer, A. (2010): Reflexivity and the habitus, i M. Archer, (red): Conversations about Reflexivity. USA and Canada: Routledge, 108-122. (24 sider)
Ziehe. T. og H. Stubenrauch, (1982/1999): Ny Ungdom og Usædvanlige Læreprocesser, København: Politisk Revy, 24-49. (25 sider)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet