vår 2018
KVI-2019 Samtidskunst i Norge - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet (eller tilsvarende) er obligatorisk i bachelorgraden i kunsthistorie. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskoden er: 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)

Innhold

Emnet tar for seg samtidskunst i Norge de siste tiårene, sett i forhold til nordiske og internasjonale tendenser. Vi tar for oss nyere kunstmedier som installasjon, performance og video, men også hvilken plass tradisjonelle medier som maleri og skulptur har i samtidskunsten. I tillegg fokuserer vi blant annet på kunstbegrepet, kunstnerrollen og kunstinstitusjonen, populærkultur, forholdet mellom kunst og virkelighet, kunst og samfunn. Vi tar utgangspunkt i noen sentrale eksempler, og drøfter sosiale, ideologiske, etiske og estetiske spørsmål som samtidskunsten reiser.

Anbefalte forkunnskaper

KVI-1010 Epoke og stil, KVI-1013 Ikonografi, billedkonvensjoner, teori og metode, KVI-1110 Norsk modernisme, KVI-1113 Fra Campus til Capitol: kunsthistorisk feltarbeid

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • God forståelse av samtidens ulike kunstmedier, kunstbegreper, kunstnerrollen og forholdet mellom kunst og samfunn
  • God kunnskap om norsk samtidskunst
  • God innsikt i relevante teorier om samtidskunst med tilhørende begrepsapparat og metoder

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Undersøke kunstverk med historisk, ideologisk og formal-estetisk perspektiv
  • Formidle kunstverk muntlig og skriftlig

Undervisnings- og eksamensspråk

norsk

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. I tillegg kommer ekskursjon og feltarbeid.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

En muntlig presentasjon over oppgitt emne

Eksamen består av:

En hjemmeoppgave med varighet 7 dager og omfang på 8 sider

Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt., 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Oppdatert 14.12.2017. I alt 876 sider (inkl. illustrasjoner).

Bøker 582 s.:

  • Danbolt, Gunnar, Frå modernisme til det kontemporære: Tendensar i norsk samtidskunst etter 1990, Oslo: Det Norske Samlaget, 2014, 350 s., ill. ISBN 9788252179446
  • Ustvedt, Øystein, Ny norsk kunst etter 1990, Bergen: Fagbokforlaget, 2011, 232 s., ill. ISBN 9788245010169

 

Artikler 294 s.:

Billedkunst generelt

  • Bugge, Erling Moestue, Med et globalt hode og en lokal kropp Om 1990-tallets Dixiekunst Kunst og Kultur, årg. 97, nr. 2 (2014): 102-113 (12 s.).
  • Danbolt, Gunnar, Natur - landskap Kunst og Kultur, årg. 93, nr. 4 (2010): 200-203 (4 s.).
  • Haugdal, Elin, "Verkets bærekraft", Silje Figenschou Thoresen Sånn Self-published Artist´s Publication, 2017 (5 s. og ill., pdf, jf kunstnerens nettside.
  • Heske, Marianne i samtale med Per Hovdenakk,Tilgjengelig online for norske IP-adresser, URL:

Project Gjerdelöa: Tafjord, Paris, Oslo, Tafjord Oslo Universitetsforlaget, 1984: 21-27 (7 s.).

  • Geir Tore Holm, utstillingskatalog, Festspillene i Nord-Norge, utstilling vist 23. juni 1. juli 2000, Harstad/Harstáda: Galleri FINN, 2000: 11-13 (3 s., ill.). Tilgjengelig online for norske IP-adresser:

Galleri FINN

  • Jaukkuri, Maaretta,Luciano Fabro´s Il Nido, or how to Mediate a Revelation Kunst og Kultur, årg. 98, nr. 2 (2015): 94-105 (12 s.).
  • Johansen, Siri Borch, "Manndalen: Vi ser det samiske, men vet vi at det er det samiske vi ser?", Alf Salo, Asbjørn Forsøget, May-Liss Nilsen, Geir Tore Holm, utstillingskatalog, Festspillene i Nord-Norge, utstilling vist 23. juni 1. juli 2000, Harstad/Harstáda: Galleri FINN, 2000: 4-7 (4 s., ill.). Tilgjengelig online for norske IP-adresser, Galleri FINN
  • Larsen, Bente, "The Melancholy of the Skull: An Approach to Per Inge Bjørlo´s Artworks", Kunst og Kultur, årg. 91, nr. 3 (2008): 182-194 (13 s.).
  • Pedersen, Hilde Marie, "Tidlig landart og konseptuell kunst i Norge: ved Bård Breivik og Gerhard Stoltz" Kunst og Kultur, årg. 96, nr. 1 (2013): 26-35 (10 s.).
  • Qvale, Wencke, "Samtidskunsten og det sublime: Marianne Heiers festspillutstilling i Bergen 2012" Kunst og Kultur, årg. 97, nr. 1, 2014: 2-13 (12 s.).
  • Serck-Hanssen, Caroline, "'Skiglede av Annasif Døhlen: Norges første skulpturmonument over kong Olav V" Kunst og Kultur, årg. 97, nr. 1 (2014): 24-33 (10 s.).
  • Sveen, Dag, "Konsept og visualitet: Svein Rønnings silketrykk 1973-82" Kunst og Kultur, årg.95, nr. 4, 2012: 240-250 (11 s.).
  • Trædal, Vidar, "Ghetto spedalsk: gatekunsten drar på landet" Kunst og Kultur, årg. 92, nr. 4 (2009): 240-249 (10 s.).
  • Veiteberg, Jorunn,"Ting i transitt: Kjell Rylanders keramiske undersøkingar" Kunst og Kultur, årg. 94, nr. 4 (2011): 198-205 (6 s.).
  • Ødemark, John,"Cultural Difference and Development in the Mirror of Witchcraft" Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, Vol. 17, No. 2 (2014): 187-209 (23 s.).
  • Åsebø, Sigrun,"Femininitet, kropp og landskap" Kunst og Kultur, årg. 93, nr. 4 (2010): 248-259 (12 s.).

Fotografi

  • Hansen, Christine, "Eksistensiell arkeologi i Lærdal: Tanker om det Vestnorske kulturlandskapet i Jens Hauges fotografi" Kunst og Kultur, årg. 97, nr.3 (2014): 160-169 (10 s.).
  • Hansen, Christine,"På veien: Refleksjoner rundt reiseaspektet i Norsk Landskap 1987" Kunst og Kultur, årg. 93, nr. 4, (2010): 224-235 (12 s.).
  • Lien, Sigrid,"Not 'just another boring tree' " landskapet som identitetsmarkør i norsk og samisk fotografi" Kunst og Kultur, årg. 97, nr. 3 (2014): 148-159 (12 s.).
  • Lien, Sigrid, "Tiden, stedet og historien: Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok" Kunst og Kultur, årg. 93, nr. 4 (2010): 204-213 (10 s.).

Museum, utstilling

  • Bjerke, Øivind Storm, "Basisutstilling" Kunst og Kultur, årg. 87, nr. 2 (2004): 85-94 (10 s.).
  • Hansen, Eva Rem,"Fra Kunstnernes Hus til kunsthistorien" Kunst og Kultur, årg. 98, nr. 2 (2015): 65-71 (7 s.).
  • Hellandsjø, Karin, "Arte povera i Museet for samtidskunst" Kunst og Kultur, årg. 98, nr. 2 (2015): 72-83 (12 s.).
  • Ustvedt, Øystein,"Kunstmuseets omgang med kunst: Noen organiseringsprinsipper" Kunst og Kultur, årg. 87, nr.2 (2004): 54-63 (10 s.).
  • Vaule, Elisabeth,

¿Den tematiske utstillingas gjennombrudd som kunstmuseal praksis" Kunst og Kultur, årg. 90, nr. 1 (2007): 3-16 (14 s.).

  • Aaserud, Anne,"Et kunstmuseum for Nord-Norge: Nordnorsk Kunstmuseum 1985-2005" Kunst og Kultur, årg. 89, nr. 2 (2006): 74-83 (10 s.).

Teori og begreper

  • Kjørup, Søren, "Hvordan tingene taler: Ting som tegn og tekst" Kunst og Kultur, årg. 94, nr. 4 (2011): 190-197 (8 s.).
  • Lund, Jørgen, "Virkelighetens billedakt" Kunst og Kultur, årg. 98, nr. 2 (2015): 118-125 (8 s.).
  • Olsen, Bjørnar,"Halldors lastebil og jakten på tingenes mening" Kunst og Kultur, årg. 94, nr. 4 (2011): 180-189 (10 s.).
  • Smith, Terry,"Currents of world-making in contemporary art" World Art, Vol. 2, No. 1 (published online 20 Feb. 2012): 171-188 (18 s.).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: KVI-2019
  • Tidligere år og semester for dette emnet