vår
2018
TANN-111 Bacheloroppgave - 20 stp
Innhold
Prosjektoppgaven skrives med utgangspunkt i egen forskning, litteraturstudier eller i kasuistikk. Arbeidet med Bacheloroppgaven gir studenten mulighet til faglig fordypning i et valgfritt emne som har tilknytning til utøvelse av virksomhet som tannpleier og bygger på kunnskap og litteratur-grunnlaget i studiet.Hva lærer du
KUNNSKAPER: Etter innlevert oppgave skal studenten kunne vurdere det å: ¿ diskutere kritisk og reflektert holdning til forskningsfaget
-diskutere oppbyggingen av en forskningsartikkel
-diskutere etiske regler i forskning
- diskutere sine problemstillinger (målsetninger med studiet)
FERDIGHETER: Etter innlevert oppgave skal studenten kunne vurdere det å:
- diskutere og samle nødvendig litteratur fra forskjellige kilder
- diskutere og arbeide selvstendig med oppgaven (ev. 2-3 studenter sammen) under veiledning av en vitenskapelig tilsatt
- anvende metoder for odontologisk og helsefaglig forskning
- vurdere det å være i stand til å formidle (skriftlig og muntlig) egne så vel som andres undersøkelser på en faglig korrekt og forståelig måte
GENERELL KOMPETANSE: Etter innlevert oppgave skal studenten kunne vurdere det å:
- vurdere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige arbeidsformer og kriterier
- diskutere at økt kunnskap om forskning og forskningsmetoder fører til mer kritisk og differensierte holdninger til ulike deler av forskningen og bidrar til å sikre allmennhetens kunnskaps-plattform
Eksamen
Alle former for obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelt obligatorisk aktiviet for å fremme seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Dette gjelder følgende: •
-Obligatoriske seminarer med utfordringer (PBL basisgruppe), som løses i gruppe og presenteres i seminar for hele kullet (individuelt og i gruppe). Presentasjonene bedømmes til godkjent/ ikke godkjent.
-Obligatorisk pasientarbeid knyttet til UTK. Det kliniske arbeidet evalueres fortløpende. I tillegg til tilstedeværelse på klinikken må et minimums kvalitetsnivå i det kliniske arbeidet oppnåes.
EKSAMEN: • Skoleeksamen besår av en Hjemmeeksamen/ Bacheloroppgave. Oppgavevurdering med vekt på faglige begrunnelse for problemstilling, metodisk framstilling, sammensetning i oppgaven, drøftinger, refleksjoner og konklusjoner. Eksamen er et gruppearbeid med 2 studenter sammen (unntaksvis kan en godta at en student arbeider individuelt, eller at 3 studenter arbeider sammen). Antallet studenter som samarbeider om oppgaven kan variere og dette blir det tatt hensyn til ved vurderingen av oppgaven. Det gis 6 t veiledning à 45 minutter med veileder. Oppgaven skal ha et omfang på maksimum 30 sider. Innlevert bacheloroppgave vurderes av ekstern sensor + veileder, med karakter A-F (F er stryk). Deretter individuell høring (diskusjon rundt Bacheloroppgaven + individuelt pensum) med vurderingsuttrykk: karakter: A-F (F er stryk). Den muntlige prestasjonen vil kunne påvirke den endelige individuelle sluttkarakter. • Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til stryk, eller det er innlevert gyldig legeerklæring, gis det anledning til kontinuasjon/utsatt eksamen etter avtale med IKO.
Pensum
Obligatorisk pensum tredje studieår. NB! Denne listen dekker alle fagene 3. studieår, altså 5. og 6. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart.
Ahlborg, B. og Sellgren, M-L. (2007) Munhälsa, sjukdom och funktionshinder. Mun-H-Center forlag 100 s
Busch,T. og Vannebo, J.O. (2000) Organisasjon, ledelse og motivasjon. Kap.2, kap.9, kap.10 Universitetsforlaget 71 s
Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Norsk Forlag. kap.5, 7, 9, 11 102 s
Fejerskov, Ole and Kidd, Edwina (2008) Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. Kap.8, 9, 16 – 18, 21, 22 Blackwell Munksgaard 90 s
Hanssen, Ingrid (2005) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Oslo: Gyldendal Norsk ForlagAS Kap. 1, 2, 5-10, 14 137 s
Kvale, Steinar (2009) Det kvalitative forskningsintervju Kap. 1, 2, 4, 6, 7 46 s
Mohlin, B. m. flere (2008) Ortodonti. Varför? Nær? Hur? Forlagshuset Gothia Kap. 8-13 124 s
Nunn, June (2000) Disability and Oral Care. iADH Kap. 1-11 109 s
Simonsen, Terje og Illustrert farmakologi bind II. 137 s Aarbakke, Jarle (2010) Fagbokforlaget Kap. 1 (9-22), kap. 2 (23-33, 36), kap. 3 (39-54), kap. 5 (71-77), kap. 6 (83-129), kap. 7 (131-170), kap. 12 ( 238-247)
St.meld. nr 35 (2006-2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning. Fremtidas tannhelsetjenester. Oslo: Det kongelige helse- og omsorgsdepartement, 2007 84 s
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: TANN-111
- Ansvarlig enhet
- Institutt for klinisk odontologi
- Tidligere år og semester for dette emnet