vår 2018
TANN-111 Bacheloroppgave - 20 stp

Emnetype

Praktisk (klinisk) og teoretisk.

Opptakskrav

Som for opptak til bachelorprogrammet i tannpleie. For å kunne fortsette med pasientbehandling i 5.semester må eksamen fra Bachelorprogrammet i tannpleie 3.-4. semester være bestått.

Innhold

Prosjektoppgaven skrives med utgangspunkt i egen forskning, litteraturstudier eller i kasuistikk. Arbeidet med Bacheloroppgaven gir studenten mulighet til faglig fordypning i et valgfritt emne som har tilknytning til utøvelse av virksomhet som tannpleier og bygger på kunnskap og litteratur-grunnlaget i studiet.

Hva lærer du

KUNNSKAPER: Etter innlevert oppgave skal studenten kunne vurdere det å: ¿ diskutere kritisk og reflektert holdning til forskningsfaget 

-diskutere oppbyggingen av en forskningsartikkel 

-diskutere etiske regler i forskning

- diskutere sine problemstillinger (målsetninger med studiet)

FERDIGHETER: Etter innlevert oppgave skal studenten kunne vurdere det å:

- diskutere og samle nødvendig litteratur fra forskjellige kilder 

- diskutere og arbeide selvstendig med oppgaven (ev. 2-3 studenter sammen) under veiledning av en vitenskapelig tilsatt 

- anvende metoder for odontologisk og helsefaglig forskning 

- vurdere det å være i stand til å formidle (skriftlig og muntlig) egne så vel som andres undersøkelser på en faglig korrekt og forståelig måte

GENERELL KOMPETANSE: Etter innlevert oppgave skal studenten kunne vurdere det å: 

- vurdere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige arbeidsformer og kriterier 

- diskutere at økt kunnskap om forskning og forskningsmetoder fører til mer kritisk og differensierte holdninger til ulike deler av forskningen og bidrar til å sikre allmennhetens kunnskaps-plattform


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Undervisning

Mye av emnet er lagt opp som selvstudium. Ement besår av basisgruppemøte (PBL), forelesninger og seminar, arbeid på UTK under veiledning og obligatorisk emneevaluering.

Eksamen

Alle former for obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelt obligatorisk aktiviet for å fremme seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen.

 Dette gjelder følgende: •

-Obligatoriske seminarer med utfordringer (PBL basisgruppe), som løses i gruppe og presenteres i seminar for hele kullet (individuelt og i gruppe). Presentasjonene bedømmes til godkjent/ ikke godkjent.

-Obligatorisk pasientarbeid knyttet til UTK. Det kliniske arbeidet evalueres fortløpende. I tillegg til tilstedeværelse på klinikken må et minimums kvalitetsnivå i det kliniske arbeidet oppnåes.

 

EKSAMEN: • Skoleeksamen besår av en Hjemmeeksamen/ Bacheloroppgave. Oppgavevurdering med vekt på faglige begrunnelse for problemstilling, metodisk framstilling, sammensetning i oppgaven, drøftinger, refleksjoner og konklusjoner. Eksamen er et gruppearbeid med 2 studenter sammen (unntaksvis kan en godta at en student arbeider individuelt, eller at 3 studenter arbeider sammen). Antallet studenter som samarbeider om oppgaven kan variere og dette blir det tatt hensyn til ved vurderingen av oppgaven. Det gis 6 t veiledning à 45 minutter med veileder. Oppgaven skal ha et omfang på maksimum 30 sider. Innlevert bacheloroppgave vurderes av ekstern sensor + veileder, med karakter A-F (F er stryk). Deretter individuell høring (diskusjon rundt Bacheloroppgaven + individuelt pensum) med vurderingsuttrykk: karakter: A-F (F er stryk). Den muntlige prestasjonen vil kunne påvirke den endelige individuelle sluttkarakter. • Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til stryk, eller det er innlevert gyldig legeerklæring, gis det anledning til kontinuasjon/utsatt eksamen etter avtale med IKO.


Pensum

Obligatorisk pensum tredje studieår. NB! Denne listen dekker alle fagene 3. studieår, altså 5. og 6. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart.

Ahlborg, B. og Sellgren, M-L. (2007) Munhälsa, sjukdom och funktionshinder. Mun-H-Center forlag 100 s

Busch,T. og Vannebo, J.O. (2000) Organisasjon, ledelse og motivasjon. Kap.2, kap.9, kap.10 Universitetsforlaget 71 s

Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Norsk Forlag. kap.5, 7, 9, 11 102 s

Fejerskov, Ole and Kidd, Edwina (2008) Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. Kap.8, 9, 16 – 18, 21, 22 Blackwell Munksgaard 90 s

Hanssen, Ingrid (2005) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Oslo: Gyldendal Norsk ForlagAS Kap. 1, 2, 5-10, 14 137 s

Kvale, Steinar (2009) Det kvalitative forskningsintervju Kap. 1, 2, 4, 6, 7 46 s

Mohlin, B. m. flere (2008) Ortodonti. Varför? Nær? Hur? Forlagshuset Gothia Kap. 8-13 124 s

Nunn, June (2000) Disability and Oral Care. iADH Kap. 1-11 109 s

Simonsen, Terje og Illustrert farmakologi bind II. 137 s Aarbakke, Jarle (2010) Fagbokforlaget Kap. 1 (9-22), kap. 2 (23-33, 36), kap. 3 (39-54), kap. 5 (71-77), kap. 6 (83-129), kap. 7 (131-170), kap. 12 ( 238-247)

St.meld. nr 35 (2006-2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning. Fremtidas tannhelsetjenester. Oslo: Det kongelige helse- og omsorgsdepartement, 2007 84 s

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: TANN-111
  • Tidligere år og semester for dette emnet