høst 2017
BED-3053F Kommunikasjon og kvalitetsledelse - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Innhold

Kurset skal gi studentene forståelse for ulike markedsmessige utfordringer tilknyttet utviklingen av bedriftenes markedsføringsvirkemidler, virkemidler som grovt sett kan knyttes til oppgavene å utvikle og gi et markedstilpasset og kvalitetssikret markedstilbud (bedriftens basisytelse), og gjennomføre effektiv markedskommunikasjon. Studentene skal få innsikt i markedsføringens ulike virkemidler og hvordan bedriften ut fra egne ressurser, kundene og andre med interesser i virksomheten kan øke lønnsomheten og måloppnåelsen til bedriften og dens samarbeidspartnere.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • Studentene skal ha tilegnet seg omfattende kunnskap om markedsføringens virkemidler, primært med utgangspunkt i hovedoppgavene å gi og levere et kvalitetssikret markedstilbud, og utvikle effektiv kommunikasjon.
  • Grundig kunnskap om planlegging, gjennomføring og kontroll av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon.
  • Kunne sette bedriftens markedsaktiviteter inn i en ressursmessig og bedriftsøkonomisk sammenheng.
  • Kunne reflektere selvstendig om bruken av markedsføringsvirkemidlene både i forhold til bedriftens måloppnåelse og et mer langsiktig bærekraftig perspektiv for bedriften, kundene og samfunnet for øvrig.

Ferdigheter:

  • Kunne arbeide selvstendig med planlegging og gjennomføring av bedriftens markedsaktiviteter.
  • Skal kunne benytte teoretiske tilnærminger i faget til å løse markedsmessige og strategiske utfordringer bedriften står overfor på en reflektert og kritisk måte, noe som innebærer at studentene skal kunne gjennomføre selvstendige forskningsprosjekt under veiledning. Kunne reflektere kritisk over implementeringen og bruken av bedriftens markedsføringsressurser.
  • Skal kunne formidle faglige resonnement og vitenskapelig innsikt i skriftlig form.   

Generell kompetanse:

  • Ha oversikt over hvor litteratur og vitenskapelige kunnskap om markedsføring kan finnes.
  • På selvstendig grunnlag kunne fortsette egen kompetanseutvikling og faglig fordypning innen ledelse av bedriftens kvalitets- og kommutasjonsarbeid.
  • Skal kunne reflektere over sentrale forhold tilknyttet bedriftens markedsføring, forholdet til kundene og andre med interesser i bedriftens virksomhet og samfunnets mer langsiktige interesser. 
  • Kunne anvende teoretiske resonnement innenfor feltet markedsføring.
  • Skal i diskusjoner med andre innen fagområde bidra med nytenking tilknyttet bedriftens virksomhet og markedsarbeid.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Eksamen

Eksamen:  

Hjemmeeksamen (grupper av 2-3 stk) som teller 40 %, samt en individuelle skriftlig skoleeksamen (60 %). Bokstavkarakter A-E, med F som stryk.

Eksamensted Alta.

Det tibys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademia Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademia.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3053F
  • Tidligere år og semester for dette emnet