vår 2017
PSY-1504 Psykometri - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter ved profesjonsstudiet i psykologi og kan dermed ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PSY-1504 Psykometri 5 stp

Innhold

Formålet med emnet er å introdusere studentene for sentrale begreper og metoder innen testpsykologi. Særlig begreper som reliabilitet, validitet og normering står sentralt. Dette kunnskapsgrunnlaget er avgjørende for å kunne utføre og fortolke kvalitetsmessig gode utredninger av både klinisk psykologisk/psykiatrisk og nevropsykologisk art. Innholdet gir også grunnlag for kritisk å vurdere og tilegne seg ny forskning innen testpsykologi.

Det gis en teoretisk introduksjon til reliabilitet og validitet av testskårer, samt hvordan vi kan estimere reliabilitet. Forskjellene mellom klassisk og moderne testteori tydeliggjøres, blant annet ved å illustrere itemanalyse og faktoranalyse (klassisk) versus Rasch-modeller (moderne) for estimering av testleddsparametere.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene kunne:
  • Forklare sentrale begrep innen testpsykologien, eks. reliabilitet, validitet og normer.
  • Gjennomføre praktiske undersøkelser for å anslå testleddsparametere og estimere reliabilitet og validitet.
  • Bedømme testvalidering basert på klassisk versus moderne testteori og deres respektive fordeler og ulemper.
  • Bedømme om et datamateriale kan egne seg for faktoranalyse.
  • Gjennomføre en faktoranalyse på egenhånd.
  • Beskrive resultater fra en faktoranalyse i henhold til APA standarden.
  • Generalisere fra faktoranalytiske resultater til en faglig relevant diskusjon.
  • Fortolke individuelle testresultater på en profesjonell og kritisk måte.
  • Utvikle en kritisk og profesjonell holdning til bruk og tolkning av psykologiske tester generelt.
  • Beskrive de viktigste prinsippene bak en variansanalyse.
  • Gjennomføre en ANOVA og rapportere resultatene i henhold til APA standarden.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger med praktiske øvelser og eksempler på testkonstruksjon, psykometrisk analyse, faktoranalyse, variansanalyse og fortolking av resultater.

All undervisning er relevant for studentenes utvikling som kyndige yrkesutøvere. Dermed oppfordres studentene til å delta aktivt i all undervisning som tilbys.


Eksamen

Emnet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen med omfang på ca. 10 sider som vurderes som bestått eller ikke bestått. Eksamensspørsmålene publiseres på Fronter tre uker før innlevering. Dersom ikke bestått, gis det kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.

Pensum

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (4th ed.). London: Sage Publications. (kapittel 11 og 17, ca 100s).

Furr, M. (2011). Scale construction and psychometrics for social and personality psychology. London: Sage Publications. (ca 140s).

WAIS-IV (2011). Manual til norsk versjon. Bromma, Sverige: Pearson Assessment.

I tillegg kommer opp til 300s annen tekst og artikler som gjøres tilgjengelig på Fronter.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PSY-1504
  • Tidligere år og semester for dette emnet