vår
2017
IDR-3922 Læring, opplevelse og natur - 10 stp
Hva lærer du
Kunnskap om
- den historiske utvikling av dannelse og læring.
- aktuelle læringsteorier og ulike dimensjoner av læring.
- ulike former og dimensjoner av opplevelse.
- Opplevelses mulig betydning for læring og dannelse.
- ulike natursyn og naturforståelse.
- naturen som lærings- og dannelsesarena.
Ferdigheter
- Å kunne analysere og kritisk vurdere tekster om læring og dannelse.
- Å kunne analysere og kritisk vurdere opplevelsesbegrep og tekster om opplevelse som moderne samfunnsfenomen.
- Å kunne analysere og kritisk vurdere tekster om natursyn, naturforståelse og naturfilosofi.
Kompentanse
- Å ha fått en dypere forståelse for sammenheng mellom læring og opplevelse.
- Å kunne redegjøre for forståelse for og anvendelse av naturen som lærings-, utviklingsarena og dannelsesarena.
- Å ha fått dypere innsikt i «nature as home for culture».
- Å kunne knytte læring, opplevelse og natur til dannelsesprosessen.
- Å kunne delta og aktiv bidra i samfunnsdebatter om naturens ulike dimensjoner.
- Å kunne kritisk reflektere om og diskutere «det moderne opplevelses-samfunn».
Eksamen
Arbeidskrav: Fordypning i en gitt eller selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten. Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til summativ vurdering.
Eksamen: Skriftlig innlevering av essay med gitt eller selvvalgt problemstilling (se formativ vurdering).
Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen.
Pensum
Pensumlitteratur
Det blir laget to pensumhefter (kopisamling) som hvert år kan ha små endringer og aktualisering. Pensumomfang ligger på ca 500 sider.
De aktuelle hefter 2016/17 (pr. 01.12.2015) vil inneholde:
LÆRING
- Helstrup, T. (1999). Oversikt over ulike retninger innen læring og læringsforskning, med vekt på kognitiv psykologi. I: O.Dysthe (red.), Ulike perspektiv på læring og lærings-forskning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag (s. 22-46: 25 sider)
ISBN: 82-456-0145-4
- Jarvis, P. (2000). Den menneskelige lærings natur. I: K.Illeris (red.), Tekster om læring.
Roskilde: Universitetsforlag (s.139-150: 12 sider)
ISBN: 87-7867-114-0
- Illeris, K. (2009). Kompetence, læring og uddannelse. Nordisk Pedagogik, 2 (s. 194-209: 16 sider)
ISSN: 0901-8050
- Hattie, J. & Yates, G. (2014). Synlig læring og læringens anatomi. Kap. 13: Hvordan viden erhverves, kap. 14: Hvordan viden lagres i hjernen. Frederikshavn: Dafolo forlag (s.161-188: 28 sider)
ISBN: 978-87-7281-977-8
- Skogen, K. (1998). Cultures and natures. Kap. 8: Youth, Nature and Modernity, kap. 9: Outdoor Recreation as Social Practice: Interacting Physically with Nature. Oslo: NOVA (s. 111-138: 28 sider)
ISBN: 82-7894-085-1
- Gurholt, K.P. (2008). Norwegian Friluftsliv as Bildung ¿ a Critical Review. I: P.Becker & J.Schirp. Other ways of learning. Marburg: bsj (s. 131-154: 24 sider)
ISBN: 978-3-940549-03-7
- Breivik, G. (2003): Modernitet, diskontinuitet og utfordringspedagogikk. Kroppsøving, 53(5) (s.10-13: 4 sider)
- Zoglowek, H. (2006): Kroppsøving = kroppsdannelse, hva ellers? Kroppsøving, 56(4) (s.12-16: 5 sider) - Zoglowek, H. (2010). Experience-based learning - Reflections about a modern didactic approach in education. I: I.Surina: Educational space versus social challenges and expectations. Krakow: Impuls-Verlag (s. 305-314: 10 sider)
ISBN: 978-83-7587-425-9
- Breivik, G. (2007). Speilbilde eller motkultur. I: A.Hompland (red.), Idrettens dilemmaer. Oslo: Akilles. (s. 11-27: 16 sider)
ISBN: 978-82-7286-180-2
- Sisjord, M.K. (2011). Nye ungdoms-idretter ¿ bidrag til mangfold og endring av idrettsfeltet. I: D.V.Hanstad (red.), Norsk idrett. Oslo: Akilles (s. 87-104: 18 sider)
ISBN: 978-82-7286-228-1
- Rønbeck, A.E. & Rønbeck, F. (2010) Disiplinering av kropp og sinn i kroppsøvingsfaget. I: A.E. Rønbeck (red.): Inspirert av Foucault. Diskusjoner om nyere pedagogiske empiri. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 112-124: 18 sider)
ISBN: 978-82-450-1188-3
- Thualagant, N. (2011) Kroppens disciplinering gennem idrætten ¿ Foucault, subjektet og det diskursive. I: L.F.Thing & U. Wagner (red.): Grundbog i idrætssosiologi. København: Munksgaard. (s. 96-111: 16 sider)
ISBN: 978-87-628-0979-6
OPPLEVELSE
- Gelter, H. (2005). Genuine Friluftsliv as a Way to Great Natural Experiences and Professional Experience Production. I: M.Kylänen (ed.): Articles on Experiences 2. Rovaniemi: Lapland Centre of Expertise for the Experience Industry (s. 10-29: 20 sider).
- Gelter, H. (2007). Friluftsliv as Slow Experiences in a Post-modern ¿Experience¿ Society. I: B. Hendersen & N. Vikander (eds.): A way Home to the open Air. Toronto: Natural Heritage Books. (s. 37-46: 10 sider)
ISBN: 978-1-897045-21-3
- Gelter, H. (2010). Friluftsliv as Slow and Peak Experiences in the Transmodern Society. Norwegian Journal of Friluftsliv (s. 1-22: 22 sider)
- Csikszentmihalyi, M & Csikszentmihalti, I. (1999). Adventure and the flow experience. I: J.Miles& S.Priest (eds.), Adventure programming. State College, Penn: Venture (s.153-158:6 sider)
ISBN: 189-213209-5
- Gullestad, M. (1990). Naturen i norsk kultur. I: T.Deichmann-Sørensen & I.Frønes, Kulturanalyse. Oslo: Gyldendal (s. 81¿96: 16 sider)
ISBN: 82-05-18967-6
- Hopkins, D. & Putnam, R. (1993). Personal Growth through Adventure. Chap.4: Principles of Adventure Education. London: David Fulton Publ. (63-86: 23 sider)
ISBN: 1-85346-158-X
- Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a post-moderne society. Sport in Society, 13 (2), (s.60-73: 14 sider)
Breivik, G. (2002). Extremsport og risikotaking som sosiologisk og samfunnsmessig fenomen. I: S.Loland&Ø.Seippel: Idrettens bevegelser. Oslo: Novus Forlaget. (s.154-179: 26 sider)
ISBN: 978-82-70993-51-2
- Zoglowek, H. & Rolland, C.G. (2006): Opplevelse ¿ et gjenoppdaget begrep i dagens pedagogikk. I: P.Nielsen, Innovation og avlæring. Torshavn: Føroya Læraraskuli. (s. 272-288: 16 sider)
- Zoglowek, H. & Rolland, C. (2010): Første gangs, andre gangs - eller hva slags opplevelser finnes i friluftsliv? I: Kroppsøving 60, H.1, (s.10-14: 4 sider)
NATUR
- Faarlund, N. (2009). Levendegjør norsk friluftstradjisjon! UTE, 3 (s. 34-35: 2 sider)
- Faarlund, N., Dahle, B. & Jensen A. (2007). Nature is home of Culture ¿ Friluftsliv is a Way Home. USDA Forest Service Proceedings RMRS-P-49. (s. 1-4: 4 sider)
- Gurholt, K.P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I K.Steinsholt & K.P.Gurholt, Aktive liv. Trondheim: Tapir akademisk forlag (s. 175-203: 28 sider)
ISBN: 978-82-519-2620-1
- Næss, A. (1976). Økologi, samfunn og livsstil. Utkast til en økosofi¿. Kap. VII: Livets enhet. Økosofi T. Oslo: Universitetsforlaget. (s.274-322; 332-334: 50 sider)
ISBN: 82-00-03236-1
- Stryken, A.C. (1994). Er fjellene våre¿, Kap. II: Har naturen egenverdi? Miljøetikk. Fagernes: Valdres forlag (s. 38-55: 18 sider)
ISBN: 82-7562-030-9
- Waaler, R. (2012). Friluftsliv in the Norwegian folk high schools ¿ contents and values. I: H.Zoglowek & M.Aleksandrovich (red.), Psychological and Pedagogical Aspects of Motivation¿. Wien: LIT-Verlag. (s. 111-120: 10 sider)
ISBN: 978-3-643-90401-0
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IDR-3922
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet