vår 2017
IDR-3922 Læring, opplevelse og natur - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt masterstudenter i idrettsvitenskap og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

  • Aktuelle læringsteorier
  • Dannelseshistorie og læringsforskning
  • Opplevelse som fenomener og som didaktisk begrep
  • Opplevelsespedagogikk
  • Naturfilosofi
  • Natur som læringsarena: læring om, i og gjennom natur


Hva lærer du

Kunnskap om

  • den historiske utvikling av dannelse og læring.
  • aktuelle læringsteorier og ulike dimensjoner av læring.
  • ulike former og dimensjoner av opplevelse.
  • Opplevelses mulig betydning for læring og dannelse.
  • ulike natursyn og naturforståelse.
  • naturen som lærings- og dannelsesarena.

 

 

Ferdigheter

  • Å kunne analysere og kritisk vurdere tekster om læring og dannelse.
  • Å kunne analysere og kritisk vurdere opplevelsesbegrep og tekster om opplevelse som moderne samfunnsfenomen.
  • Å kunne analysere og kritisk vurdere tekster om natursyn, naturforståelse og naturfilosofi.

 

Kompentanse

  • Å ha fått en dypere forståelse for sammenheng mellom læring og opplevelse.
  • Å kunne redegjøre for forståelse for og anvendelse av naturen som lærings-, utviklingsarena og dannelsesarena.
  • Å ha fått dypere innsikt i «nature as home for culture».
  • Å kunne knytte læring, opplevelse og natur til dannelsesprosessen.
  • Å kunne delta og aktiv bidra i samfunnsdebatter om naturens ulike dimensjoner.
  • Å kunne kritisk reflektere om og diskutere «det moderne opplevelses-samfunn».


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil hovedsakelig foregå som forelesninger og seminararbeid. Det forutsettes egenarbeid for å lese, analysere og framlegge relevante tekster og artikler. IKT brukes både i undervisnig og ved arbeid og diskusjoner mellom samlingene.

Eksamen

Arbeidskrav: Fordypning i en gitt eller selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten.  Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til summativ vurdering.

Eksamen: Skriftlig innlevering av essay med gitt eller selvvalgt problemstilling (se formativ vurdering).

Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.

Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen.


Pensum

Pensumlitteratur

Det blir laget to pensumhefter (kopisamling) som hvert år kan ha små endringer og aktualisering. Pensumomfang ligger på ca 500 sider.

 

De aktuelle hefter 2016/17 (pr. 01.12.2015) vil inneholde:

 

LÆRING

- Helstrup, T. (1999). Oversikt over ulike retninger innen læring og læringsforskning, med vekt på kognitiv psykologi. I: O.Dysthe (red.), Ulike perspektiv på læring og lærings-forskning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag (s. 22-46: 25 sider)

ISBN: 82-456-0145-4

- Jarvis, P. (2000). Den menneskelige lærings natur. I: K.Illeris (red.), Tekster om læring.

Roskilde: Universitetsforlag (s.139-150: 12 sider)

ISBN: 87-7867-114-0

- Illeris, K. (2009). Kompetence, læring og uddannelse. Nordisk Pedagogik, 2 (s. 194-209: 16 sider)

ISSN: 0901-8050

- Hattie, J. & Yates, G. (2014). Synlig læring og læringens anatomi. Kap. 13: Hvordan viden erhverves, kap. 14: Hvordan viden lagres i hjernen. Frederikshavn: Dafolo forlag (s.161-188: 28 sider)

ISBN: 978-87-7281-977-8

- Skogen, K. (1998). Cultures and natures. Kap. 8: Youth, Nature and Modernity, kap. 9: Outdoor Recreation as Social Practice: Interacting Physically with Nature. Oslo: NOVA (s. 111-138: 28 sider)

ISBN: 82-7894-085-1

- Gurholt, K.P. (2008). Norwegian Friluftsliv as Bildung ¿ a Critical Review. I: P.Becker & J.Schirp. Other ways of learning. Marburg: bsj (s. 131-154: 24 sider)

ISBN: 978-3-940549-03-7

- Breivik, G. (2003): Modernitet, diskontinuitet og utfordringspedagogikk. Kroppsøving, 53(5) (s.10-13: 4 sider)

- Zoglowek, H. (2006): Kroppsøving = kroppsdannelse, hva ellers? Kroppsøving, 56(4) (s.12-16: 5 sider)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           - Zoglowek, H. (2010). Experience-based learning - Reflections about a modern didactic approach in education. I: I.Surina: Educational space versus social challenges and expectations. Krakow: Impuls-Verlag (s. 305-314: 10 sider)

ISBN: 978-83-7587-425-9

- Breivik, G. (2007). Speilbilde eller motkultur. I: A.Hompland (red.), Idrettens dilemmaer. Oslo: Akilles. (s. 11-27: 16 sider)

ISBN: 978-82-7286-180-2

- Sisjord, M.K. (2011). Nye ungdoms-idretter ¿ bidrag til mangfold og endring av idrettsfeltet. I: D.V.Hanstad (red.), Norsk idrett. Oslo: Akilles (s. 87-104: 18 sider)

ISBN: 978-82-7286-228-1

- Rønbeck, A.E. & Rønbeck, F. (2010) Disiplinering av kropp og sinn i kroppsøvingsfaget. I: A.E. Rønbeck (red.): Inspirert av Foucault. Diskusjoner om nyere pedagogiske empiri. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 112-124: 18 sider)

ISBN: 978-82-450-1188-3

- Thualagant, N.  (2011) Kroppens disciplinering gennem idrætten ¿ Foucault, subjektet og det diskursive. I: L.F.Thing & U. Wagner (red.): Grundbog i idrætssosiologi. København: Munksgaard. (s. 96-111: 16 sider)

ISBN: 978-87-628-0979-6

 

OPPLEVELSE

- Gelter, H. (2005). Genuine Friluftsliv as a Way to Great Natural Experiences and Professional Experience Production. I: M.Kylänen (ed.): Articles on Experiences 2. Rovaniemi: Lapland Centre of Expertise for the Experience Industry (s. 10-29: 20 sider).

- Gelter, H. (2007). Friluftsliv as Slow Experiences in a Post-modern ¿Experience¿ Society. I: B. Hendersen & N. Vikander (eds.): A way Home to the open Air. Toronto: Natural Heritage Books. (s. 37-46: 10 sider)

ISBN: 978-1-897045-21-3

- Gelter, H. (2010). Friluftsliv as Slow and Peak Experiences in the Transmodern Society. Norwegian Journal of Friluftsliv (s. 1-22: 22 sider)

- Csikszentmihalyi, M & Csikszentmihalti, I. (1999). Adventure and the flow experience. I: J.Miles& S.Priest (eds.), Adventure programming. State College, Penn: Venture (s.153-158:6 sider)

ISBN: 189-213209-5

- Gullestad, M. (1990). Naturen i norsk kultur. I: T.Deichmann-Sørensen & I.Frønes, Kulturanalyse. Oslo: Gyldendal (s. 81¿96: 16 sider)

ISBN: 82-05-18967-6

- Hopkins, D. & Putnam, R. (1993). Personal Growth through Adventure. Chap.4: Principles of Adventure Education. London: David Fulton Publ. (63-86: 23 sider)

ISBN: 1-85346-158-X

- Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a post-moderne society. Sport in Society, 13 (2), (s.60-73: 14 sider)

Breivik, G. (2002). Extremsport og risikotaking som sosiologisk og samfunnsmessig fenomen. I: S.Loland&Ø.Seippel: Idrettens bevegelser. Oslo: Novus Forlaget. (s.154-179: 26 sider)

ISBN: 978-82-70993-51-2

- Zoglowek, H. & Rolland, C.G. (2006): Opplevelse ¿ et gjenoppdaget begrep i dagens pedagogikk. I: P.Nielsen, Innovation og avlæring. Torshavn: Føroya Læraraskuli. (s. 272-288: 16 sider)

- Zoglowek, H. & Rolland, C. (2010): Første gangs, andre gangs - eller hva slags opplevelser finnes i friluftsliv? I: Kroppsøving 60, H.1, (s.10-14: 4 sider)

 

NATUR

- Faarlund, N. (2009). Levendegjør norsk friluftstradjisjon!  UTE, 3 (s. 34-35: 2 sider)

- Faarlund, N., Dahle, B. & Jensen A. (2007). Nature is home of Culture ¿ Friluftsliv is a Way Home. USDA Forest Service Proceedings  RMRS-P-49. (s. 1-4: 4 sider)

- Gurholt, K.P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I K.Steinsholt & K.P.Gurholt, Aktive liv. Trondheim: Tapir akademisk forlag  (s. 175-203: 28 sider)

ISBN: 978-82-519-2620-1

- Næss, A. (1976). Økologi, samfunn og livsstil. Utkast til en økosofi¿. Kap. VII: Livets enhet. Økosofi T. Oslo: Universitetsforlaget. (s.274-322; 332-334: 50 sider)

ISBN: 82-00-03236-1

- Stryken, A.C. (1994). Er fjellene våre¿, Kap. II: Har naturen egenverdi? Miljøetikk. Fagernes: Valdres forlag (s. 38-55: 18 sider)

ISBN: 82-7562-030-9

- Waaler, R. (2012). Friluftsliv in the Norwegian folk high schools ¿ contents and values. I: H.Zoglowek & M.Aleksandrovich (red.), Psychological and Pedagogical Aspects of Motivation¿.  Wien: LIT-Verlag. (s. 111-120: 10 sider)

ISBN: 978-3-643-90401-0

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: IDR-3922
  • Tidligere år og semester for dette emnet