høst 2016
BED-3051 Innovasjon til marked - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Innhold

Næringslivet blir i stadig større grad drevet av innovasjon og nyskaping.  Bedrifter bruker stadig større midler til produktutvikling for å kunne hevde seg i konkurranse.  Flere gode ideer utvikles, men bare en brøkdel av dem lykkes på markedet.

Kurset BED 3051 handler om prosessen fra innovasjon til markedet og vil prøve å gi mer forståelse for hva som gjør at noen ideer har suksess og andre ikke. Kurset er intensivt. Hvorav det er en uke undervisning i første delen av semesteret og så 5 forelesninger og 2 seminarer spredt ut på resten av høstsemesteret.

Kurset gir en praktisk, teoretisk og systematisk orientert introduksjon til disse temaene.

Dette kurset har flere fordeler: 1. Multidisiplinært 2. Praktiske og teoretisk tilnærming på kort tid 3. Tilgang til eksperters kunnskap basert på forskning og praksis 4) fokus på relevante tema som entreprenørskap, innovasjon og kommersialisering 5. Effektive studiemetoder basert på ¿learning-by-doing¿ 6. Profesjonell støtte fra engasjerte forelesere. 7. Verdifull kunnskap for arbeidsmarkedet.


Hva lærer du

Kunnskaper og forståelse:

Studenten skal ha teoretisk kunnskap om

  • hvordan ideer oppstår og utvikles
  • Betydning for innovasjon for næringslivet
  • Utfordringen for næringslivet
  • Forskjellige typer innovasjon og entreprenørskap
  • forholdet mellom innovasjon og marked
  • kommersialiseringsprosessen.

Ferdigheter:

Om en skal skal hevde seg innen innovasjon, entreprenørskap og kommersialisering må en utvikle menneskelige ferdigheter. Vi håper at måten kurset er bygget opp skal lære studenten å bli:

  • Mulighet ¿ og løsningsorientert
  • Kreativ
  • Innovativ
  • Samarbeidsorientert

 

Kompetanse:

Studenten skal kunne forstå forskjellen på ulike typer innovasjoner, sette dem inn i en kontekst og forstå hvordan ulike innovasjoner kan kommersialiseres.  Studentene vil få kompetanse i å analysere og presentere teori i en praktisk setting


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Intensiv form på 2 uker. Forelesninger og seminarer. Første uke tidlig i semester, neste midt på høsten. Bruk av case og gjesteforelesere.

Eksamen

Eksamen: Et teoretisk "paper". Bokstavkarakterer A-E, med F som stryk.,

Arbeidskrav: Presentasjon av et praktisk case.

Eksamenssted: Tromsø

 

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademika Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademika.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3051
  • Tidligere år og semester for dette emnet