høst
2016
IDR-3913 Prestasjon, ferdighet og utvikling - 10 stp
Innhold
I dette emnet gjennomgås:
Modning, vekst og utvikling
Bruk av teknologi og fysiologiske/psykologiske tester
Betydning av treningens volum, frekvens og intensitet ved trening
Relativ alderseffekt og betydning for prestasjoner
Forskjeller og likheter mellom kjønn ved trening
Motivasjons- og selvbestemmelsesteorier som grunnlag for å utvikle ferdigheter
Hva lærer du
Kunnskap om
- Barn og unges fysiologiske respons på fysisk trening i relasjon til alder, kjønn og biologisk modenhet
- Relativ alderseffekt som fenomen og hvordan denne kan virke sammen med kjønn med tanke på utvikling av ferdigheter, prestasjoner og deltakelse i idrett og fysisk aktivitet
- Ulike motivasjons- og selvbestemmelsesteorier som grunnlag for involvering i idrett og utvikling av ferdigheter
Ferdigheter
- Kunne utforme treningsprogram med utgangspunkt i barn og unges vekst, utvikling og idrettslig nivå
- Kunne analysere og tolke treningsrespons i relasjon til vekst, utvikling og kjønn
- Kunne gjennomføre trening og fysisk aktivitet for barn og unge med utgangspunkt i beste tilgjengelige kunnskap
- Kunne anvende ulike motivasjonsteorier i trening av barn og unge
Generell kompetanse
- Kunne planlegge og gjennomføre trening av barn og unge i forhold til å utvikle fysiologiske og psykologiske faktorer
- Kunne reflektere over og diskutere ulike aspekter ved trening av barn og unge
- Kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet med utgangspunkt i vitenskapelig arbeid
Eksamen
Arbeidskrav:
Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten. Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig innlevering av et paper med en selvvalgt eller gitt problemstilling (se arbeidskrav).
Karakterskalaen fra A-F benyttes, der A er beste karakter, og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22. Kontinuasjons/utsatt eksamen avholdes slik at det ikke får betydning for den enkeltes student studieprogresjon, vanligvis tidlig i påfølgende semester. Ved ikke bestått kontinuasjons/utsatt eksamen får studenten anledning til å avlegge ny eksamen samtidig med neste ordinære eksamen.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IDR-3913
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet