høst
2016
SPH101 Grunnleggende sykepleie - 16 stp
Innhold
Delemne 101.1: Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag
Sykepleiens historie, tradisjon, verdier, normer og yrkesetikk, sykepleie som fag og yrke. Sykepleieteorier: Nightingale, Nissen, Henderson, Eriksson, Martinsen, Travelbee. Sykepleiens vitenskapelige grunnlag, fagutvikling og forskning. Akademisk skriving. Oppgavetekniske krav. Søk etter faglitteratur i bibliotekets databaser. Vitenskapsteori, ulike kunnskapsformer og forskningsmetoder. Etikk, etisk teori, normer og prinsipper. Grunnleggende livsfenomener. Menneskerettighetserklæring
Delemne 101.2: Medisinske og naturvitenskapelige emner
Sykepleierens funksjon og funksjonsområder. Helse og sykdom. Grunnleggende behov. Respirasjon og sirkulasjon. Væske, ernæring og eliminasjon. Aktivitet, søvn og hvile. Forebygging av komplikasjoner ved inaktivitet. Hensiktsmessig sengeleie. Forflytningsteknikk. Åndelige/eksistensielle behov og ressurser. Personlig hygiene. Generelle observasjoner. Spesielle observasjoner knyttet til prosedyrer. Sykepleietiltak ved svikt av ivaretakelse av grunnleggende behov. Bruk av PPS- digital læringsarena.
Delemne 101.3: Samfunnsvitenskapelige emner
Psykologi og pedagogikk. Introduksjon til lærings- og studieformer. Motivasjon, læring og følelser. Skriveprosessen som lærings- og formidlingsmetode. Gi enkel informasjon. Kommunikasjon, samhandling relasjonsteorier. Sosiologi og sosialantropologi. Samfunnets verdier og normer, forventninger, sosialisering, sosiale roller og rollekonflikt, samfunnets profesjoner. Stats- og kommunalkunnskap. Helse- og sosialpolitikk, teorier om sosiale problemer, begreper: tjenestemottaker - bruker, pasient, klient, levekår, helse- og sosiale problemer.
Hva lærer du
Delemne 101.1: Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag
Kunnskapsmål:
- ha kunnskap om sykepleiens historiske røtter, sentrale verdier og begreper i sykepleiefaget
- forklare vitenskapens betydning for generell kunnskap og hvordan kunnskap oppstår
- kunne identifisere hvordan ulike kunnskapsformer, vitenskapsteoretiske retninger og ulike forskningsmetoder danner basis for kunnskapsutvikling i sykepleie
- kunne forstå sammenhenger mellom sykepleie som fag og yrkesutøvelse
- ha kunnskap om sykepleiens etiske fundament, grunnleggende menneskerettigheter og yrkesetikk.
- kunne definere taushetsplikt
- kjenne til sykepleieteorier
Ferdighetsmål
- Kunne anvende teoretisk fagkunnskap i utøvelse av sykepleie
- Kunne anvende kunnskap om etikk i praktisk handling i mellommenneskelige relasjoner
- Kunne framstå med moralsk ansvarlighet i møte med pasient og pårørende
Delemne 101.2: Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget
Kunnskapsmål:
- kunne om sykepleierens funksjons- og ansvarsområde innen helsefremming og forebygging. Behandling og lindring. Rehabilitering og habilitering
- kunne om menneskets grunnleggende behov og hvilke forutsetninger som må være til stedet for at grunnleggende behov kan dekkes
- forstå hvilke komplikasjoner som kan oppstå når grunnleggende behov ikke dekkes
- ha forståelse for og kunnskap om grunnleggende sykepleieferdigheter
- kunne redegjøre for beslutningsprosessen i sykepleie med tanke på relevante observasjoner, tiltak, evaluering og dokumentasjon.
Ferdighetsmål:
- kunne møte mennesket som unikt individ og ivareta dets egenverd og integritet på en respektfull og verdig måte
- ha utviklet godt handlag og forsiktighet i pasientsituasjoner
- kunne utøve sykepleierens funksjon innen helsefremming, forebygging, lindring, behandling, rehabilitering og habilitering
- ha ferdigheter i utførelse av sykepleiefaglige handlinger
- kunne utføre generelle observasjoner
- kunne iverksette sykepleietiltak når pasienten ikke evner å ivareta egne behov
- kunne iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner som følge av inaktivitet
- ha ferdigheter til å iverksette lindrende tiltak ved smerter
- kunne utføre muntlig og skriftlig sykepleiedokumentasjon
- kunne delta i stell og pleie av døende
Delemne 101.3: Samfunnsvitenskapelige emner
Kunnskapsmål:
- kunne vise forståelse for menneskets utvikling og faktorer som påvirker utviklingen
- kunne identifisere de vanligste endringer som kan oppstå i livets faser og hvordan dette kan påvirke menneskets livssituasjon
- ha kunnskap om mennesket som grunnleggende sosialt- og relasjonelt vesen.
- kunne redegjøre for noen grunnleggende sosiologiske forståelsesmåter og begreper og kunne plassere disse inn i en sykepleiefaglig sammenheng.
- ha grunnleggende holdninger, kunnskap og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling og i gruppeprosesser.
- kunne beskrive hovedtrekkene i velferdsstatens utvikling og funksjon
- kunne gjøre rede for sentrale helse- og sosialpolitiske målsettinger, utfordringer og prioriteringer
Ferdighetsmål:
- Ha grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samtaler og samhandling med pasienter, pårørende og kolleger
- Ha ferdigheter innen utøvelse av jus i praksis gjennom å praktisere taushetsplikten, opplysningsretten, pasientens rett til medvirkning og dokumentasjonsplikten
Eksamen
Et arbeidskrav i gruppe og et arbeidskrav individuelt. Arbeidskrav må være godkjent før fremstilling til eksamen.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke. Vurderes etter karakterskala der A til E er bestått og F er ikke bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 16
- Emnekode: SPH101
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet