høst
2016
BLU-1207 Natur, helse og bevegelse - 20 stp
Innhold
Emnet tematiserer barns utforskning og opplevelser av fysiske fenomen, mangfoldet i naturen og barns fysiske og motoriske utvikling. Arbeid med å legge til rette for opplevelser og mestring for barn innenfor lek, fysisk aktivitet og naturforståelse er sentralt. Bærekraftig utvikling vil også være et tema i dette emne, og knyttes til hensyn til og bruk av naturen, spesielt samisk naturbruk.
Emnet skal videre gi studentene grunnlag for å ivareta barns helse og behov for bevegelse, samt å ta vare på egen helse. Veiledning som verktøy for utvikling av kompetanse i personalgruppa og i samhandling med foresatte vil også bli belyst. Bruk av pedagogiske og digitale verktøy inngår i emnet.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- barns fysiske og motoriske utvikling, som utgangspunkt for hvordan barn lærer og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- variert fysisk aktivitet og kroppslig lek
- barns læringsprosesser i ulike læringsmiljø
- naturens mangfold og fenomen med vekt på nordnorsk natur
- naturforståelse, også knyttet til de 8 samiske årstider
- flerkulturelle perspektiver i kroppslig lek, kosthold, helse og forhold til naturen
- kosthold, helse og helsefremmende arbeid for barn og voksne
- sikkerhet ved barns lekemiljø inne og ute
- veiledningsteori som pedagogisk verktøy
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden sammen med barn, samt gjøre nytte av lokale naturressurser
- planlegge, gjennomføre og vurdere forhold knyttet til fysisk aktivitet, kroppslig lek, hvile, kosthold og hygiene for alle barn i barnehagen
- reflektere over natur, helse og bevegelse i kulturelle perspektiv
- legge til rette for miljøvennlige handlinger i barnehagen
- fremme barns lek og læring gjennom kreativ og kritisk bruk av ulike pedagogiske og digitale verktøy
- vurdere risiko av lekemiljø, og legge til rette for barns risikomestring
- benytte veiledningssamtaler som verktøy i sin personalledelse
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne lede og delta i lek, fysisk aktivitet og naturopplevelser med barn
- kunne legge til rette for variert helsefremmende arbeid i barnehagen, samt ivareta egen helse
- kunne reflektere over natur, helse og miljøspørsmål og kunne begrunne hvorfor dette er viktig i arbeid med barn
- kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking og aktiviteter sammen med barn
- kunne utføre førstehjelp
- ha erfaring med observasjon og pedagogisk dokumentasjon, samt innsikt i disse områdenes vektlegging i barnehagen
- kunne utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen
- kunne samarbeide med og lede personalgruppen gjennom veiledningssamtaler
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå på høstsemesteret.
Undervisningsomfang: om lag 110 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- deltakelse på praksisforberedende møte
- studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- dokumentere og reflektere over ulike forhold i barnehagen knyttet til risikomestring og sikkerhet. Dokumenteres digitalt ved bilder e.l. i tillegg til refleksjonsnotat på om lag 400 ord
- planlegge og gjennomføre to aktiviteter (i ulike barnegrupper) med utgangspunkt i emnets faglige innhold. Plan og evaluering skriftliggjøres
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis knyttet til Natur, helse og bevegelse er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 80 %)
- bestått praksis i emnet
- førstehjelpskurs
- gjennomføre og vurdere minimum én veiledningssamtale med medstudenter
- en skriftlig individuell rapport knyttet til emnets innhold (omfang om lag 2000 ord)
- et refleksjonsnotat om barnehagelærerens rolle i lek (omfang ca. 1000 ord)
- en didaktisk oppgave (i gruppe) som gjennomføres med barnegruppe. Oppgaven dokumenteres og legges frem for felles refleksjon i plenum
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.
Eksamen består av to deler:
- Skriftlig rapport i gruppe med bakgrunn i gjennomført didaktisk oppgave og felles refleksjon. Omfang om lag 3000 ord. Eksamensdelen teller 50 %.
- Muntlig individuell eksamen (omfang ca. 20 minutter). Eksamensdelen teller 50 %.
Det gis individuell karakter.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Pensum
Arnesen, E. S., Gulbrandsen, K., Gundersen, A. H. & Hovden, L. (2010) Bevegelsesglede i barnehagen. Oslo: Kommuneforlaget. 200 sider.
Berg, A. & Kippe, K. (2006) Småbarnas kroppslige verden. Oslo: Sebu Forlag. 160 sider.
Bakke, H.H.K (2013) Natur 1, barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (unntatt kapittel 5, da det er pensum på forsterkningsemnet 2.året BLU-1211). 185 sider.
Birkeland Å, og N. Carson (2013): Veiledning for barnehagelærere. 3.utg Innledning og kap.1-4. Cappelen Damm Akademisk. 58 sider.
Hagen, Trond Løge (2015): Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning. Vol 10 (5) p.1-16. 15 sider.
Kolle, T., Larsen, B., Ulla, A. (2010): Pedagogisk dokumentasjon-inspirasjon til bevegelige praksiser. Kap.5-10. 70 sider.
Langholm, G. (red.) (2011) Forskerfrøboka. Barn og natur. Bergen: Fagbokforlaget (unntatt kapittel 1 og 2, da det er pensum på BLU-1001). 200 sider.
Osnes, H., Skaug, H. N & Kaarby, K. M. E. (2010) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 265 sider.
Wilhelmsen, B. U.& Holthe (red.) (2010) Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 210 sider.
Rammeplan for barnehagen med temahefte om natur og miljø. 47 sider.
OTTAR; Barneleker med planter, nr. 3/2007. 50 sider.
OTTAR; Spiselige planter, nr. 3/2008. 50 sider.
Støttelitteratur:
Bakke, H.H.K (2013) Natur 2. Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Bråthen, N. F. (2005) Liten, men stor livredder / ide og manus: Nina Fostås Bråthen i samarbeid med Norges livredningsselskap DVD
Jagtøien, G. L. & Hansen, K. (2000) I bevegelse Gyldendal undervisning
Løkken, G. & Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Universitetsforlaget
Maanum, L. (2010) Mangfoldig naturglede i barnehagen- lek med natur, miljø og teknikk. Kommuneforlaget
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005) Slik lærer du å svømme Bodoni Forlag
Nordbotten, G. L. N. (2006) Barns fysiske utvikling Høyskoleforlaget
Omfang om lag 1500 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1207
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet